Seiko SNZF17J1

Medlem
25. april 2011
Innlegg
5
Etter å ha snoket litt rundt på diverse forum og nettbutikker bestemte jeg meg for å bestille et hverdagsur fra en butikk i Singapor, "Seiko 5 Automatic diver".
Jeg falt for "Made in Japan" utgaven. Noen som vet nøyaktig hva som gjør den dyrere enn K-utgaven ?
Hørte det kunne ha med kvaliteten av stålet å gjøre :confused:

Det har gått gjetord om chronograph.com her på forumet, noen erfaringer med creationwatches.com ?

snzf17j1-1.jpg


Btw. Ny på forumet, *hilser pent* :D
 
Heisann, jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med å svare, men er også på jakt etter et klassisk Seiko-ur til litt røffere bruk, og lurer på det samme + noe ekstra:

- hva annet enn pris skiller SKX009J-N og SKX009K-N (made in Japan og 21 jewels???): http://chronograph.com/store/mli_viewItem.asp?idproduct=1351 vs. http://chronograph.com/store/mli_viewItem.asp?idproduct=2481 ?

- har ikke sett disse klokkene hos urmaker i Norge, hva er grunnen?

- husker min kule dykkende onkel en gang på tidlig 80-tall hadde en slik klokke (iallefall slik den så ut etter min hukommelse), er det samme klokke som fremdeles er i produksjon?

- noen andre forskjeller mellom SKX009 og 007 utover fargen?


vh
Geir (også ny på forumet, men absolutt ikke ny som klokkefreak...)
 
Jeg falt for "Made in Japan" utgaven. Noen som vet nøyaktig hva som gjør den dyrere enn K-utgaven ?
Hørte det kunne ha med kvaliteten av stålet å gjøre :confused:
Hei, og velkommen til Tidssonen! Dette med J vs K-utgaver av Seikos ur har vært diskutert mange ganger, kanskje særlig på WUS´ Seiko-forum. Konklusjonen er at det er ingen kvalitetsforskjell på klokkene, men på noen modeller er det små utseendemssige forskjeller. Dette går typisk på en ørliten forskjell i fargenyanser og tekst på skiva (Made in Japan vs Malaysia mov´ment).

- hva annet enn pris skiller SKX009J-N og SKX009K-N (made in Japan og 21 jewels???): http://chronograph.com/store/mli_viewItem.asp?idproduct=1351 vs. http://chronograph.com/store/mli_viewItem.asp?idproduct=2481 ?

- har ikke sett disse klokkene hos urmaker i Norge, hva er grunnen?

- husker min kule dykkende onkel en gang på tidlig 80-tall hadde en slik klokke (iallefall slik den så ut etter min hukommelse), er det samme klokke som fremdeles er i produksjon?

- noen andre forskjeller mellom SKX009 og 007 utover fargen?

vh
Geir (også ny på forumet, men absolutt ikke ny som klokkefreak...)

- Hei, og velkommen til Tidssonen! Se svar over, det er særlig disse to modellene som oftest blir diskutert. Tror det er en aldri så liten forskjell i blåfargen på skiva mellom SKX009J og K i tillegg til forskjellen i tekst. Søk litt rundt på forumet her og på WUS for side opp og ned med diskusjoner om dette temaet. Kvaliteten er den samme.

- Den norske Seikoimportøren vil ikke ta dem inn. Jeg snakket med en urmaker som hadde forsøkt å få dem inn, men de ville ikke (eller har fått beskjed fra oven om at det ikke er aktuelt å selge disse her). Også godt mulig det er så lite marked for rimelige mekaniske dykkere at det ikke svarer seg. Tipper for øvrig veiledende pris på disse hos AD hadde ligget rundt 4-5000 kr.

- Neppe den samme modellen, men antagelig så er det forgjengeren (som jeg ikke husker modellbetegnelsen på i farta).

- Forskjellene er vel kun bezelinserten og at 007 har sort skive, mens 009 har dyp blå skive.
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta
Det ble vel nevnt på NURK at Seiko hadde lansert noen automatiske modeller på årets Basel messe som var ment for det europeiske marked. Kan godt hende dette er klokker i et litt annet prissjikt, men et steg i riktig retning hvertfall.

Jeg snakket også med en urmaker som fører Seiko om hvorfor han ikke tok inn automatiske, han mente at det ikke var marked for disse klokkene i Norge.
 
Hei og velkommen på forumet.

Kjøpte min SNZH57 på 21jewels.com, kan anbefales, gikk raskt og smertefritt.

Klokka går + 2-3 sekunder pr.døgn og det må vel være veldig bra.

Thore
 
Jeg vil anbefale creationwatches. Fikk min SKX009j: levert på døren etter fire dager. Ryddig, trygt og billig. :)
 
Grattis. SKX009 er en kjempeklokke. :D
Tror ikke det finnes noen klokke som gir en bedre kvalitet/pris-faktor enn denne.
 
Takk UJU! Du som refererer til strategiens "far" er sikkert enig i at klokkekjøp ikke alltid kan sammelignes med klokskapen i en falks presise stup, men denne gangen tror jeg faktisk avgjørelsen er basert på et klart sinn :)
 
Takk for alle svara. Pakken befinner seg nå i Paris, så den er vel her om 1-2 dager. Gleder meg sinnsykt. Mens jeg har ventet fikk jeg bare såå lyst på en Orange Monster da..
 
Takk UJU! Du som refererer til strategiens "far" er sikkert enig i at klokkekjøp ikke alltid kan sammelignes med klokskapen i en falks presise stup, men denne gangen tror jeg faktisk avgjørelsen er basert på et klart sinn :)

He he. Du aner ikke hvor nyttig det sitatet kan være i en klokkekjøpsprosess.:)
Ha pengene klare på konto, og hugg til når klokken du leter etter er der.:razz:
Må ha hodet med littegrann oppi denne galskapen.;)
 
Etter å ha snoket litt rundt på diverse forum og nettbutikker bestemte jeg meg for å bestille et hverdagsur fra en butikk i Singapor, "Seiko 5 Automatic diver".
Jeg falt for "Made in Japan" utgaven. Noen som vet nøyaktig hva som gjør den dyrere enn K-utgaven ?
Hørte det kunne ha med kvaliteten av stålet å gjøre :confused:

Det har gått gjetord om chronograph.com her på forumet, noen erfaringer med creationwatches.com ?

snzf17j1-1.jpg


Btw. Ny på forumet, *hilser pent* :D

Har også denne klokka, og er meget fornøyd. Den kom med lenke, men siden jeg har en annen lignende diver med lenke bruker jeg den mest på diverse nato/zulu. For tiden Bond zulu:
CIMG1203.jpg


CIMG1204.jpg
 
Bestilte klokke fra Creationwatches i forrigårs, den har enda ikke blitt sendt ifra Singapore, det står at den vil bli sendt i morgen og fremme den 9.mai. Håper jeg får klokken innen 17.mai, i og med at det er en dressklokke.
 
creationwatches.com kan jeg også følge meg inn i rekken av de som kan gå gode for :) Ikke noe tull derifra etter mine erfaringer :)
 
Mottatt og tok turen til Bjørklund (Sørlandsparken) for lenkejustering da jeg vet de selger Seiko...

Det kostet ikke noe pga. den var ny, selv om jeg opplyste om at den ikke var kjøpt hos dem. Noe
overraskende ut fra andre omtaler av kjeden her.