Seiko brukt i filmen Aliens (1986)

Medlem
4. mars 2011
Innlegg
3.343
Sted
Lier
Måtte bare lage en tråd om denne da det må være en av de kuleste relanseringene Seiko har gjort på en god stund.

Originalen ble designet av Giorgetto Giugiaro, den legendariske bildesigneren. Han står blant annet bak designet av Lotusen James Bond bruker i "The Spy Who Loved Me" og DeLoreanen som ble brukt i "Back to the Future"-filmene. Selvfølgelig et hav av andre biler som bilentusiaster har full kontroll på.

maxresdefault.jpg


delorean-ev-main.jpg


Han har også designet våpen, kameraer, prototyper for Apple og masse annet morsomt.

Da James Cameron skulle lage Aliens i 1986 brukte han Seiko-klokker på flere av skuespillere på settet og Sigourney Weaver fikk denne Seikoen som senere har fått det naturlige kallenavnet Ripley.

Seiko-Giugiaro-7A28-ripley-watch-23.jpg


Klokken har en PloProf-aktig utstikker på kassen med oversized kronograf-pushere. Tanken bak dette var selvfølgelig å ha pushknapper som enkelt kunne brukes selv med kjørehansker på.

Seiko-Giugiaro-7A28-ripley-watch-18.jpg


Originalen har lenge vært en ganske dyr quartz-klokke på bruktmarkedet og selger for rundt 16K i god stand. Denne relanseringen er ekstremt lik originalen med bare et par småting som skiller og har heldigvis en litt finere pris. Den ble dessverre utsolgt allerede i november men kan fortsatt plukkes opp på eBay for rundt 4800kr inkl. mva.

Ripleys-Watch112015.jpg


1523065828208827052.jpg

Jeg har selvfølgelig bestilt en og kan poste litt flere bilder når den dukker opp :D
Ref.nr. er SCED035 men de fleste lister den som Seiko Ripley.

Released in December 1982, the 7A28's were absolutely ground-breaking watches. The 7A28 was the first analog quartz chronograph ever made. Very high-end, the fully-jeweled movements were made primarily of steel, copper, synthetic ruby, and brass, rather than plastic. Seiko wanted to showcase this triumph by getting some real eye-catching designs for the cases. Giugiaro's designs were wild enough that when James Cameron wanted futuristic watches for "Aliens", he chose these Seikos.
 
Redigert:
Merker at jeg må finne frem min bluray med "Aliens" en av de nærmeste dagene. Takk for info., jeg visste om Seiko'en til Ripley, men ikke Bishops Seiko.
 
POKKER ta deg @Guybrush Threepwood :mad: Akkurat når klokkekjøpene var over for denne gang. :)

SCED035 og SCED023 er på vei. Har lett overalt etter SCED003, men den er da ikke en del av (fjor)årets lineup - serien ble produsert i 2013, og utsolgt herfra til månen. Her er forøvrig historikken til Aliens-reissues:

http://grail-watch.com/2015/12/01/seiko-sced-modern-reissue-1980s-aliens-chronographs/

EDIT: SCED023 ble valgt delvis fordi SCED003 er utilgjengelig og delvis fordi fargepaletten traff meg midt i hjertet. Bildene under er lånt fra internett.

SCED023-2.jpg


SCED023-3.jpg


sced021023_001.jpg


sced023.jpg
 
Redigert:
Takk for interessant innlegg! Rett før jeg kjøper Ripleyen selv, men fornuften sier meg at jeg aldri kommer til å bruke den. Veldig tøff. Søren!

Todda
 
Omgjorde bestillingen min til en kvantumsbestilling for noen kamerater og fikk en bedre pris via Japan. Har 1 stk. Ripley til overs. Om noen vil kjøpe en for 4207kr + frakt i norge så er det mulig å gjøre før jeg eventuelt lager annonse når den dukker opp. Klokken er selvfølgelig NIB og inkluderer kostnadene med mva. Regner med å ha de her om en ukes tid. En kamerat var dristig nok til å kjøpe en sort så blir jo kult å vise fram den også.

Beklager for "salgsannonse" i tråden :eek:

SOLGT
 
Redigert:
image.jpeg


image.jpeg
image.jpeg


image.jpeg


Da var den kommet! Dette var virkelig et morsomt bekjentskap! Kvalitetefølelsen var over det jeg forventet og lenken kjennes bra ut i vekten. Var sykt vanskelig å ta av ledd på lenken så fikk heldigvis litt hjelp hos urmaker for å fikse dette. Størrelsen på klokken er perfekt for mitt håndledd og det er virkelig en kul klokke med en kul historie.

Tror den kan bli spennende på nato også og med 20mm lugs har jeg jo en del muligheter. Hadde glemt av hvor praktisk det er med en quartz-klokke også, korrekt tid og klar for å brukes når som helst :D

Skal få tatt litt flere bilder, har også den sorte her og skal få tatt litt bilder av den også!
 
Det er et mareritt å justere lenkene på disse (fjerne lenkeledd), men "riktig" verktøy og erfaring hjelper. Ripley tok meg tre kvarter, mens Bishop tok 5 minutter.

Det kostet meg noen bøyde pinner og et skrujern...

20160208_205630.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: gorpium og Grendel