Seiko Alpinist - en tråd til ære for en horologisk legende

For en fortreffelig tråd, og et pent stykke arbeid.
Takk for interessant og fornøyelig lesing.
Eier flere Seiko, men ingen Alpinist. Det må kanskje endre seg ila. ikke alt for lang tid.

• Liker
Reaksjoner: seiltid
23-alpinist-4-1.jpg

Oi oi! Er det Hodinkee-samarbeidet? Virkelig flott.
Tusen takk, jeg er så enig! Ja, dette er SBP089.
Og ja, det var på en eller annen måte et samarbeid med Hodinkee, og det er sikkert derfor den har fått kallenavnet. På enkelte sider kan det virke som om Hodinkee var direkte involvert, men utover at de var utsalgssted sammen med Seiko USA, så tror jeg ikke det. De lanserte den med denne artikkelen, og slik jeg kjenner klokkenettsteder, så vil jeg tro at de ville proklamert det med store bokstaver dersom de var direkte involvert i utviklingen av denne modellen :)

• Liker
Reaksjoner: Ikaros
Ja, det virker som de kun var en eksklusiv tredjepart her. Morsomt at den har fått det ettermælet bare på bakgrunn av at det var der den ble solgt. Bra markedsføring av Hodinkee! Denne modellen er mye mer harmonisk i sammensetninga av elementene så vidt jeg kan bedømme. Og mer i tråd med kongstanken fra Laurel Alpinist om å være ei klokke som bevegde seg mellom fjellklatring på fritida og samtidig fungerte som penklokke på arbeidsplassen. Det minner meg om Tomas Espedal og Gå-boka (Gå, eller kunsten å leve et vilt og poetisk liv) - som anbefales på det sterkeste. Han gikk fjellturer i dress og Dr. Martens for å kunne gå mellom by og bygd, over fjellet, og gli perfekt inn i sivilisasjonen igjen på andre sida. Det er helt etter mitt hjerte.

Redigert:
  • Liker
Dette var et fantastisk innlegg, @seiltid !
Imponerende arbeid. Det er slik som dette som skaper verdier og entusiasme på TS!

Her lærte jeg mye om Seiko og Alpinisten.

8- )

• Elsker
@Grendel: Tusen takk for en veldig hyggelig tilbakemelding!

Da har jeg fått oppdatert oversikten med SPB532, @hanse. Takk for lenke!
Jeg fant også en modell jeg hadde oversett, nemlig SPB341, en limitert versjon for Thailand. Oversikten er forhåpentligvis komplett.

• Liker
Reaksjoner: hanse og Grendel
En ny generasjon med Alpinister – en etterlengtet oppgradering

Så kom endelig modellene jeg var så heldig å få se på nært hold tidligere i år. Med SPB503, SPB505 og SPB507 har Seiko lansert en oppdatering av det vi kan kalle grunnversjonen av moderne Alpinister. Vi har nå kommet til femtende generasjon, og de avløser tiende generasjon som en slags standardmodell. Seiko tar nå et tydelig steg tilbake mot modellene fra 1995, og det mest iøynefallende kjennetegnet har fått plass på skiven; navnet Alpinist i en umiskjennelig skrifttype. Om de unngikk rød skrift av respekt for klokkenes forfedre fra 1995 er usikkert, men gledelig er det i alle fall å at navnet er tilbake på skiven. Jeg sitter med et inntrykk av Prospex-logoen (PS) er tonet litt ned. Det er nok et veloverveid designvalg.

251101-alpinist-2.jpg

SPB503, SPB505 og SPB507.

Med en blåfarge som vekker assosiasjoner til brevann og breis, og ikke minst den legendariske SBCJ023 fra 2003, så synes jeg at SPB503 skiller seg mest ut. SPB505 har fått en sort skive og SPB507 en grønn skive med forgylte detaljer. Alle har sorte datoskiver og syklop over dato. Baklokket har beholdt innsyn til urverket, men har fått tilbake logoen med de tre fjelltoppene. Modellene har fått et slankere design, og er en halv millimeter tynnere enn tiende generasjon. Ellers er kassen rimelig lik. Klokkene har også fått en etterlengtet oppgradering av urverket til kaliber 6R55.

251101-alpinist-1.jpg

For bedre bilder, ta en titt på Tidssonens egen artikkel her:

Jeg må bare først og fremst takke for at du med denne tråden viste meg veien til det som - for meg - er en skjult skatt i alpinistfamilien; SJE085j1 @seiltid. Det har alltid vært noe tiltalende over SARB017 synes jeg, det er sikkert lekenheten i den på sitt beste som har fenget. Kompassringen og fargekombinasjonen dypgrønn skive med forgylte detaljer og katedralvisere. Hoodinkeeversjonen enda bedre. Hoodinkeen kunne jeg gjerne hatt, hadde det ikke vært for at jeg allerede har ei klokke med katedralvisere, og jeg synes én av de er nok. Kompassringen og medfølgende krone virker også overflødig for meg, selv om det er et interessant designgrep. Men gjenskapelsen av Laurel Alpinist derimot - her snakker vi ei klokke som kiler meg i dragningen min mot klokker som har en slags dobbelthet i seg; som verktøysklokker og som samtidig ser ut som en finklokke. Det er jo også nøyaktig historien til SJE085. Så da den dukka opp på Finn så måtte jeg bare få sett og prøvd den, og det var umiddelbar match. Kassestørrelse, skivedetaljer, reim, reimfeste og spenne.

Jeg vet at mange har meninger om hvordan en gjenskapelse, en re-creation bør være. For meg så må den være passe nostalgisk, men ikke prøve å være originalen - hvis det gir mening. Jeg har brukt mye tid på å tenke på akkurat dette, i og med at det er detaljer her som flere er uenig i og misfornøyd med. De to store diskusjonspunktene er datovinduet og fraværet av «Alpinist» modellbeskrivelsen på skiva - til tross for at klokka jo heter «The 1959 Alpinist re-creation». Min erfaring nå etter et par dager med den på armen er at det er helt sant det flere har påpekt; datovinduet smelter inn på en merkelig måte. Jeg henger meg heller ikke opp i at det ikke er symmetrisk plassert mellom 4 og 5, men snarere i en 16:40-posisjon. Plasseringen av datovinduet gjør også at datoen underordner seg hoveddetaljene som er de polerte indeksene. Datovinduet vil heller ikke stå i veien for måten detaljene kommer frem på i mørket. Det er virkelig to forskjellige ting det å se skiva isolert på bilder eller makrovideo og det å ha den på armen. Det neste er at skiva kun har tilleggsteksten «Automatic» og ikke «Alpinist», som originalen hadde. For meg, og jeg må bare understreke at dette er personlig, trives jeg godt med at det står «Automatic». På en måte tror jeg at Seiko har tenkt at denne klokka - like mye som den er sterkt inspirert av Laurel Alpinist - skal kunne stå på egne bein som en nyutgivelse. På den måten er det egentlig ganske subtilt at klokka ikke angir seg selv, men holder fast på myten om hvor den kommer fra.

Jeg er i hvert fall henrykt, og overraskes hver dag over hvor mye kompleksitet som kan ligge i ei svart skive og fine, skarpe visere og indekser og poleringa som gir klokka et helt annet uttrykk i lav belysning. Legger ved et par mer eller mindre gode bilder som referanse:

IMG_2427.jpeg

En liten kunstnerisk avsporing med fjelltoppen i lysrefleksjonen:
IMG_2428.jpeg

IMG_2395.jpeg

IMG_2394.jpeg

Redigert:
Gratulerer med en knallfin Alpinist, @Ikaros! Den er i mine øyne litt undervurdert, og selv om jeg ikke har prøvd den på min egen arm enda, så er den en favoritt blant de moderne Alpinistene (i allefall de som er lansert etter 2003). Et godt urverk, og med mange flotte detaljer fra sine forfedre.

I mine øyne ville det vært en hakket bedre versjon dersom den hadde hatt Alpinist skrevet på skiva. Eller for å si det slik; den hadde ikke vært mindre attraktivt.

Hadde noen spurt meg for noen år siden, så hadde jeg nok ment at dato måtte være integrert som en indeks eller lignende, men enig i at den like fint kan være plassert på annen måte. Hovedsaken er at det er gjennomtenkt og passer inn.

Får jeg spørre om et bilde av baksiden? 😇

• Liker
Reaksjoner: Ikaros
Tusen takk, @seiltid !

Jeg er helt enig i alt du sier, og det hadde selvfølgelig vært fantastisk med Alpinist på skiva. Ikke mindre attraktivt i det hele tatt. Jeg gikk rundene med meg selv, så alle videoene og leste alt og da jeg fikk se den og prøve den så var det ikke et vanskelig valg å ta. For den er virkelig seg selv - uansett om den skal speile Laurel-Alpinisten.

Baksida ja, det blir et kjedelig skjermbilde fra Finn-annonsen. Dette er egentlig en gave som jeg har tjuvstarta på. Det var veldig viktig å få litt armtid for virkelig å kjenne på den. Og ikke minst - glede seg helt enormt til jul. Men nå er den pakka ned og inn, og den blir først pakka opp om litt over en måned. Det kan hende det kommer en liten utboksing!

Her er baksida, som egentlig ikke har fått så mye oppmerksomhet. Men jeg har ikke noe problem med det heller. Det er vel den tredje tingen som er påpekt - som en tapt mulighet til å lage noe litt mer elegant:

IMG_2433.jpeg