Seiko Alignment - hvor mye avvik godtar man?

Medlem
3. jan. 2019
Innlegg
27
Sted
Åsane
Jeg leverte inn min første Seiko Save The Ocean Samurai da bezel-ringen var ørlite skjev i forhold til klokken 12 og 6.
Avtalen var å sende den inn for utretting men forhandler ringte meg dagen etterpå og sa jeg kunne hente ei ny klokke.

Hentet ut denne i hui og hast tidligere i dag, hvor jeg kun sjekket bezel før jeg la klokka i boksen igjen. Ikke 100% perfekt, men en forbedring, og god nok.

Nå har jeg fått studert klokka litt i ro og mak her hjemme, og ser jo at chapter-ringen har en del skjevheter rundt om.

N8RSalO.jpg


Det kan ses litt på kl 12. Det er litt verre ved klokken 6. Mens det er helt på trynet ved klokken 7 og 8.

Jeg må jo inn igjen til forhandler, men hvor langt skal jeg dra dette? Kan man forvente en 100% lytefri klokke I denne prisklassen?
Jeg kan vel be om penger tilbake, men er veldig sugen på akkurat denne modellen. Spesielt siden det var en salgs julegave fra kjerringa.
Kan det være et alternativ å ta tilbake den originale mot et avslag i pris?

Hvor kresen er du når du kjøper Seiko i denne prisklassen?
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Dette er dessverre et kjent problem med Seiko i denne prisklassen. Det er rett og slett bare et sjansespill om man får en klokke med korrekt justert chapter-ring eller ikke. De vil nok kunne hevde at den er innenfor spesifikasjonene, men i og med at du allerede har fått byttet den forrige klokken med skjev bezel, så virker jo ADen din å være forståelsesfull og behjelpelig.

Jeg ville enkelt og greit spurt om få byttet tilbake til den forrige klokken, og fått en urmaker til å justere bezelen. Dette er faktisk er en relativt enkel jobb, i motsetning til chapter-ringen som er mye vanskeligere å fikse.
 
Redigert:
Det som jo egentlig er ganske koko er at Seikofans verden over har vent seg til problemene som om det er et irriterende men også litt sjarmerende trekk med Seiko. Man betaler 3000-10000 kroner for ei klokke og så er det liksom litt spennende om Seiko har orket å anstrenge seg bittelitt for å sørge for at delene er festet på riktig sted på klokken. Jeg har hatt minst ti Seikoer de siste årene men har gått lei av å bli behandlet som en fjomp og har satt foten ned for flere kjøp.
 
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper
Vanskelig å gi noe godt svar på dette. Jeg har gått gjennom en del bilder av disse på Instagram, og det er urovekkende mange som har samme problemet som din. Men det er og en del som er plettfrie. Kan virke som det er ren bingo om man får en som er feilprodusert eller ikke. Uansett er det ikke slik det skal vær, så jeg ville nok holdt på mitt og kreve ny klokke eller kjøpet hevet.

Dette er noe av grunnen til at jeg holder meg til gammel Seiko, fra den tiden Seiko hadde stoltheten i behold hva gjelder produktutvikling og kvalitetskontroll, i alle prisklasser.
 
Det som jo egentlig er ganske koko er at Seikofans verden over har vent seg til problemene som om det er et irriterende men også litt sjarmerende trekk med Seiko. Man betaler 3000-10000 kroner for ei klokke og så er det liksom litt spennende om Seiko har orket å anstrenge seg bittelitt for å sørge for at delene er festet på riktig sted på klokken. Jeg har hatt minst ti Seikoer de siste årene men har gått lei av å bli behandlet som en fjomp og har satt foten ned for flere kjøp.

Jeg kan love deg at det ikke finnes noen som synes dette er sjarmerende, og spenningen det er snakk om er ikke av den positive typen. Dette er et kjent irritasjonsmoment som alle beklager seg over, og som Seiko garantert har mottatt utallige klager på.

Håper de lytter, for som du sier, det blir for dumt med denne typen tullete produksjonsfeil. Citizen, Casio og andre tilsvarende i samme prisklasse har ikke disse problemene, eller ihvertfall i mye mindre grad. Det er trist, for Seiko gjør så mye riktig i denne prisklassen.

Men igjen, spør om det er mulig å bytte tilbake til den som hadde skikkelig chapter-ring, og få heller bezelen justert.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Slik jeg har forstått det er ikke denne typen feil dekket av Seiko sin garanti.

Jeg visste jo om alle disse problemene, I tillegg til usentrert krone, før jeg hentet ut klokka i dag. Guttungen i meg ble likevel så ivrig når jeg fikk ny klokke med korrekt bezel at jeg glemte å sjekke det før jeg løp derfra, haha.

Jeg kjøpte ei SKX007 fra CW som har litt ørsmå skjevheter, men til den prisen og på en arbeidsklokke og beater bryr jeg meg ikke så mye.
Når man runder 5 høvdinger hos Norsk AD må det være innafor å forvente ei klokke uten feil.
 
  • Liker
Reaksjoner: Joantheman
Slik jeg har forstått det er ikke denne typen feil dekket av Seiko sin garanti.

Jeg visste jo om alle disse problemene, I tillegg til usentrert krone, før jeg hentet ut klokka i dag. Guttungen i meg ble likevel så ivrig når jeg fikk ny klokke med korrekt bezel at jeg glemte å sjekke det før jeg løp derfra, haha.

Jeg kjøpte ei SKX007 fra CW som har litt ørsmå skjevheter, men til den prisen og på en arbeidsklokke og beater bryr jeg meg ikke så mye.
Når man runder 5 høvdinger hos Norsk AD må det være innafor å forvente ei klokke uten feil.

Enig, og det føler nok ADen også. Jeg er sikker på at de ordner opp for deg.
 
Jeg har opplevd dette på en Seiko til 15k også. Utrolig irriterende! Man ser ikke slikt på en Tissot eller Certina i samme klasse.
 
Det er litt rart at slike forskjeller kan oppstå. Når det gjelder japanske merker så ville jeg trodd at dette var en automatisert produksjon og med pålitelig produksjonsutstyr. Med andre ord det er en gjennomtestet prosess og pålitelig produksjonsutstyr. Les; som Toyota.

Lages disse delene av "halvfulle arbeidere som drikker øl til lunch"? Det vil i alle fall kunne forklare at begrepet "mandagsmodeller" får fornyet sin relevans.

Hva betyr denne kvalitetskontrollen for urverket? Det om det utvendige kan sjekkes med lupe når du står ved disken, men urverket er det de færreste av oss som har mulighet for å kvalitetsjekke når handelen skal gå over disk.

Det er fryktelig lenge siden jeg hadde min Seiko. Det var på midten av 80tallet. Jeg har (eller hadde?) en Seiko på ønskelisten, men tar jeg sjansen? Det tryggeste må vel da være å kjøpe en brukt av en GG. Da vil klokken være kontrollert for utseendemessige slurvefeil og eventuelle skavanker med maskineriet.

Det er da ikke slik Seiko skal være? Er Grand Seiko tilsvarende?

Jeg har ikke sett slikt på mine Tissot-klokker.
Her har Seiko et alvorlig problem. Alternativene er mange i denne prisklassen. Jeg har kanskje vært mer heldig enn jeg var klar over med mine preferanser i denne prisklassen?

20190118_093039.jpg


8
 
Det er litt rart at slike forskjeller kan oppstå. Når det gjelder japanske merker så ville jeg trodd at dette var en automatisert produksjon og med pålitelig produksjonsutstyr. Med andre ord det er en gjennomtestet prosess og pålitelig produksjonsutstyr. Les; som Toyota.

Seiko i denne prisklassen produseres vel i sin helhet i Kina, Malaysia osv, selv de med "Made in Japan". Så de klassiske tankene om japansk kvalitet og håndtverk er kanskje ikke så relevante lenger.

Når det er sagt så produseres det rimeligere ur i kina som ikke har alignment issues..
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Det virker forresten som kvalitetskontroll svikter på flere områder. Her har de feks ikke klart å printe minuttmarkørene rett:

seiko.png
 
Det virker forresten som kvalitetskontroll svikter på flere områder. Her har de feks ikke klart å printe minuttmarkørene rett:
Printen (og ikke festingen) ser ut til å være problemet på HugoL sin Samurai også, den stemmer jo nesten på tolv, er litt feil på seks, og helt ute å kjøre klokken åtte. På en klokke til over tusenlappen mener jeg det helt klart er ugreit. Vi snakker ikke om hårsbredder her.
 
Mottok nettopp en SKX013 som selvsagt var "misaligned". Denne var fin ved kl 12, litt off kl 3 og 9, og veldig off kl 6. Måtte selvsagt forsøke å fikse dette. Oppdaget at "chapter ring" er forankret kl 12 med en tapp i et hakk (hvis det er lov å si). Det betyr at ringen ikke kan roteres ift skiven, bare forskyves nede. Se overdrevet illustrasjon under. En enkel fiks er å bare plassere ringen riktig mot skiva kl 6 og legge på en liten dråpe superlim, så er den spot on :)

Innser at dette ikke er for alle, og ikke noe man burde forvente, men kjekt å kunne fikse ting selv istedet for å stresse med retur, klaging og venting :)

EDIT: Dette gjelder ikke Turtle og andre modeller som ofte er off kl 12 osv. Kun observert på 013.

seiko.png
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og fredskijj
Hvis du åpner klokken så vil det gå ut over "vanntettheten" til klokken. Det blir vel ikke så greit å "miste" eller i beste fall være usikker på den..?

Litt dilemma dette.

8
 
Vil si at det i verste fall går utover vanntettheten. Men mest sansynlig er denne fortsatt inntakt, iallefall til normalt bruk. Kan fint leve med uvissheten, det er tross alt ei billig klokke
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Vil si at det i verste fall går utover vanntettheten. Men mest sansynlig er denne fortsatt inntakt, iallefall til normalt bruk. Kan fint leve med uvissheten, det er tross alt ei billig klokke

Kjenner du ca hvor hardt det var dratt til når du åpnet, så kan du sørge for å dra til ca like hardt igjen. Sørg også for at pakningene ligger ordentlig før du lukker igjen, også. Da bør det holde greit. Det koster heller ikke så mye å ta en trykktest. Da kan du få et svar på om den vil tåle normal vannaktivitet eller ikke. Jo, du er inne på en løsning der.

8
 
  • Liker
Reaksjoner: sydvester
Etter mye fram og tilbake ordnet det seg omsider.
Den første klokken jeg henta hjem hadde ok alignment på skiven, men bezel linet ikke opp klokken 12.

Klokken avbildet ovenfor var eksemplar nummer to, som ble returnert ganske fort.
De sendte meg så til en annen butikk innen samme kjede for å sjekke ut eksemplar nummer 3. Denne hadde også alignment-problemer likt den jeg har avbildet ovenfor.
Jeg sjekket så ut eksemplar nummer fire, som var ei pent brukt Save the Ocean. Denne også hadde dette problemet, til selgers store forskrekkelse.
Jeg bestilte så eksemplar nummer 5 fra klokkegiganten. Same story..

ERRE MULIG?

Endelig løsning ble å sende inn det FØRSTE eksemplaret for justering av bezelring. Butikkeier så nesten litt skremt ut i det jeg sjekka ut klokka, men lyste opp i glede da jeg godkjente arbeidet.
To måneder med styr, men jeg har nå omsider ei nesten helt perfekt Save the Ocean Samurai på armen. :)

Til slutt vil jeg bare legge til en liten fuck you til Seiko, som ikke fikser dette. :p De lager frusterende mange kule klokker i fine prisklasser, men dette styret orker jeg ikke igjen.
Jeg har to orignale Seiko Monster på tur i posten, men da er det altså stopp...Oi, den nye Alpinist i blått var jo skamkul..På'an igjen.