Seiko Alignment - hvor mye avvik godtar man?

Hvis du åpner klokken så vil det gå ut over "vanntettheten" til klokken. Det blir vel ikke så greit å "miste" eller i beste fall være usikker på den..?

Litt dilemma dette.

8

Vil si at det i verste fall går utover vanntettheten. Men mest sansynlig er denne fortsatt inntakt, iallefall til normalt bruk. Kan fint leve med uvissheten, det er tross alt ei billig klokke

• Liker
Reaksjoner: Grendel
Vil si at det i verste fall går utover vanntettheten. Men mest sansynlig er denne fortsatt inntakt, iallefall til normalt bruk. Kan fint leve med uvissheten, det er tross alt ei billig klokke

Kjenner du ca hvor hardt det var dratt til når du åpnet, så kan du sørge for å dra til ca like hardt igjen. Sørg også for at pakningene ligger ordentlig før du lukker igjen, også. Da bør det holde greit. Det koster heller ikke så mye å ta en trykktest. Da kan du få et svar på om den vil tåle normal vannaktivitet eller ikke. Jo, du er inne på en løsning der.

8

• Liker
Reaksjoner: sydvester
Etter mye fram og tilbake ordnet det seg omsider.
Den første klokken jeg henta hjem hadde ok alignment på skiven, men bezel linet ikke opp klokken 12.

Klokken avbildet ovenfor var eksemplar nummer to, som ble returnert ganske fort.
De sendte meg så til en annen butikk innen samme kjede for å sjekke ut eksemplar nummer 3. Denne hadde også alignment-problemer likt den jeg har avbildet ovenfor.
Jeg sjekket så ut eksemplar nummer fire, som var ei pent brukt Save the Ocean. Denne også hadde dette problemet, til selgers store forskrekkelse.
Jeg bestilte så eksemplar nummer 5 fra klokkegiganten. Same story..

ERRE MULIG?

Endelig løsning ble å sende inn det FØRSTE eksemplaret for justering av bezelring. Butikkeier så nesten litt skremt ut i det jeg sjekka ut klokka, men lyste opp i glede da jeg godkjente arbeidet.
To måneder med styr, men jeg har nå omsider ei nesten helt perfekt Save the Ocean Samurai på armen. :)

Til slutt vil jeg bare legge til en liten fuck you til Seiko, som ikke fikser dette. :p De lager frusterende mange kule klokker i fine prisklasser, men dette styret orker jeg ikke igjen.
Jeg har to orignale Seiko Monster på tur i posten, men da er det altså stopp...Oi, den nye Alpinist i blått var jo skamkul..På'an igjen.

Hvis man skal lage så mye styr for å rette opp sånt på en så billig klokke hadde jeg heller kjøpt noe dyrere som er i orden. Jeg har en Seiko skx selv og til den prisen så kunne jeg ikke brydd meg mindre om ting ikke er helt hundre. I den prisklassen så er det en beater i alle tilfelle så det kan da ikke bety all verden. Jeg blir helt sjokkert over hvor mye energi enkelte legger i sånne småting på en klokke som koster halvparten av en service.

• Liker
Reaksjoner: c--f
Tror nok det er slik at noen bare har mer OCD enn andre (meg selv inkludert). Og noen synes 2000 er mye å bruke på en klokke. Å da bli påminnet om manglende kvalitetskontroll hver gang man kikker på klokka bør ikke være nødvendig, heller ikke i denne prisklassen. Det er ikke vanskelig å få ting til å line opp, selv ikke på mye billiger ur.

I mitt tilfelle var dette en julegave fra kjerringa, noe som gjør at jeg gjerne styrer litt ekstra for å få ting på stell.
Jeg liker også Save The Ocean veldig godt, både i utseende og idelogien bak hvor noe av overskuddet fra salgene går.
Kombinert med en god dose OCD var det en no-brainer for meg å få det fikset.

Jeg kjøpte nylig to brukte Monster Gen 1 som har noen små-skavanker, uten at dette plager meg nevneverdig, så helt håpløs er jeg ikke.

• Liker
Reaksjoner: sydvester
Den har ikke alignment issues.. Da begynner jeg å grine :confused:
Det er bare å finne frem Kleenex allerede nå. Selv på et produktfoto så er det alignment issues. Se på dottene under kompasstallene. F.eks. 330 vs 30. Se også 240 vs. 150 Osv... ;)

135844_2bee4bcd8ca4655b0ca812ef6e91288d.jpeg

Skjeløyd og skeive hornhinner, så ser ikke problemet her. :confused:
Det er det som er løsningen og samtidig årsaken.

Det er astigmatisme og alder hos de som lager disse urene hos Seiko som gjør at det blir skjevt i utgangspunktet. De ser ikke at de misaligner ting.

De eldre kundene legger ikke merke til problemet for de ser jo urskiven like dårlig som de som satte produktet sammen.

Løsningen?

Jo, la folk med OCD og falkeblikk under 30 år sette sammen klokkene.

Det er det som er løsningen og samtidig årsaken.

Det er astigmatisme og alder hos de som lager disse urene hos Seiko som gjør at det blir skjevt i utgangspunktet. De ser ikke at de misaligner ting.

De eldre kundene legger ikke merke til problemet for de ser jo urskiven like dårlig som de som satte produktet sammen.

Løsningen?

Jo, la folk med OCD og falkeblikk under 30 år sette sammen klokkene.

:D

Jeg synes det er synd at Seiko ikke har bedre kvalitetskontroll, for det burde ikke være så veldig vanskelig å gjøre det riktig første gangen. Det sagt, også vesentlig dyrere ur fra meget anerkjente produsenter er fra tid til annen beheftet med slurv og venstrehåndsarbeid.

At alt ikke er 100% på rimelige ur er vel som forventet, og jeg har ikke samme forventninger til Seiko som jeg har til for eksempel Rolex.

Jeg er også noe overrasket over at Seiko-importør ikke bare gir dem som klager en ny klokke, bare arbeidstiden til urmaker må jo være mer kostbar enn selve uret i mange tilfeller :eek:

Moralen er, sjekk ut uret nøye før kjøp - og aldri kjøp en lupe.
Bilde.jpg

Det er nok ikke lett for an AD å få forståelse hos kunden for at 2-3000 for en klokke tilsier at du må regne med denne typen "slurv"/mindre feil. Det må være litt kjipt for begge.

Jeg hadde selv trodd at dette var på stell".

8

• Liker
Reaksjoner: gert