Seamaster

Medlem
10. nov. 2018
Innlegg
1.878
Sted
Moss , Østfold.
Tviler på at denne blir et prosjekt men jeg syntes den er så stygg at jeg måtte vise den frem. :p
Kjøpte den i går på ett bruktmarked , kr.250
Sprukket glass , skikkelig møkkete og stekt skive men ble overasket da jeg åpnet den.
Hadde forventet at urverket var værre enn det her....

R
IMG_3439.JPG
IMG_3441.JPG
IMG_3443.JPG
IMG_3440.JPG
IMG_3444.JPG
 
Er det noen som har tips om hva jeg kan gjøre med skiva?
Tenker da på "lakken" den flasser så hvis jeg skal bruke den må jeg da fjerne
det løse , men hva kan jeg gjøre for å stoppe mer flassing.
Kan jo ikke ha løse flak "svevende rundt i verket....
R.
 
Før....
IMG_3444.JPG

Etter... her er kun det løse fjernet og heldigvis satt teksten fast.
IMG_3519.JPG

Rodico etter 3 trykk på skiva.
IMG_3466.JPG


Har demontert verket og rengjort.
Har bestilt ny ballanseaksel , fant denne på ebay.
Ny hovedfjær hos Cousins.
Ellers kan jeg ikke finne noen skader.
Her ligger delene til tørk på min hjemmelagde tørker...
IMG_3518.JPG


Kan noen fortelle meg hvordan verktøy som brukes for å demontere dette hjulet?
Det sitter presset på akselen til hjulet under.
IMG_3506.JPG

IMG_3501.JPG


R.
 
Før....
Vis vedlegg 154683
Etter... her er kun det løse fjernet og heldigvis satt teksten fast.
Vis vedlegg 154684
Rodico etter 3 trykk på skiva.
Vis vedlegg 154685

Har demontert verket og rengjort.
Har bestilt ny ballanseaksel , fant denne på ebay.
Ny hovedfjær hos Cousins.
Ellers kan jeg ikke finne noen skader.
Her ligger delene til tørk på min hjemmelagde tørker...
Vis vedlegg 154686

Kan noen fortelle meg hvordan verktøy som brukes for å demontere dette hjulet?
Det sitter presset på akselen til hjulet under.
Vis vedlegg 154687
Vis vedlegg 154689

R.
Hei. Det er flere verktøy på markedet. Det skumleste (synes jeg) er et fra fem - seks delers (til forskjellige operasjoner) verktøyene fra presto, der det med sort skaft er til å ta av visere, grønt til minuttrøret osv. Tror det med blått skaft kan benyttes men meget høye krav til operatør for ikke å lage riper osv. Er tre klør som griper rundt den innerste delen og løfter-presser an mot verket under så man får et jevnt løft. Meget små og modifiserte (dette tror jeg DU greier lett slik har sett deg jobbe) viseravtagere av typen hebelarm inn fra hver side slik at du kommer inn under og løfter LIKT på hver side er ok. Min favoritt er et verktøy som (tilfeldigvis? er fra Bergeon. Lages sikkert av flere eller igjen, du lager det lett selv med oppsettet ditt) er et som jeg skal prøve å beskrive, (ved bassengkanten og dårlig nett så får heller legge ved link senere). Er et skaft med to paralelle og tettsittende "synåler" i ene enden. Du sliper flatene på den ene siden helt flate og beholder fasongen på den andre siden. Da kan du forsiktig jobbe deg inn fra siden på hjulet og holde den flate delen mot hjulet samt passe på at du hele tiden er vinkelrett på akslingen så intet bøyes. I og med at de to runde sidene blir tykkere og tykkere jo nærmere skaftet du kommer, vil et forsiktig press løfte hjulet oppover. Veldig lett å sette på senere. Beklager mye tekst og lite form og farge.
 
Spennende dette.
Dette ser jo ut til å bli en fin klokke.
Bra jobbet!

8
 
Ballanse aksel...
Først en runde på youtube får så å prøve.
Av med fjær , jeg har merket med tusj hvor fjær og impuls stenen sto.
IMG_3529.JPG

Av med roller
IMG_3530.JPG

Så ut med akselen
IMG_3533.JPG

IMG_3534.JPG

Montering
Akselen er klinket fast. Først med rundneset verktøy for å ekpandere akselen og låse den til ballansen.
Og så flatneset verktøy for å legge metallet ned mot hjulet.
IMG_3535.JPG
IMG_3536.JPG
IMG_3537.JPG

Jeg har ikke verktøy til å sjekke "uballanse! så jeg monterte ballansen i verket og snurret den rundt for å se at det ikke
er kast i hjulet.
Så satte jeg verket på høykant for å se at ballansen ikke roterte tilbake når den stoppet.
IMG_3539.JPG
IMG_3540.JPG

Alt ok!
På med roller og fjær.
IMG_3543.JPG

Impuls stenen sto litt til siden for senter mellom stolpene så her måtte jeg justere posisjonen til fjæra ..
Var vaskelig å ta bilde av så jeg har tegnet markering rundt stenen.
IMG_3545.JPG

Det ser ikke ut som stenen er i senter på bilde men jeg måtte ha kamra litt på skeive for å få fokusert.
IMG_3547.JPG

Da er det bare å håpe at det blir bra....:p
R.
 
Montert sammen i kveld og justert.
Dette er beste jeg klarte med tanke på beat error.
IMG_3548.JPG

Godt fornøyd med dette og skal ta verket ut av klemma på timegrapheren og glepper verket slik at
klemma treffer og bøyer sekund akselen og brekker senterakselen.......
Tingenes iboende faenskap:mad::mad:
Så da får jeg lete etter deler.. rettelse deler er funnet på ebay:)
IMG_3551.JPG
 
Redigert:
  • Liker
  • Trist
Reaksjoner: Grendel og Larsnie
Som utdannet lærer sier jeg bare: "Fint. Dette har du jo fått til før, så da kan du bare gjøre det raskt en gang til".

Isj. Forstå ironien over. Kjipe greier slike uhell. Godt du fikk tak i ny del. Det verste er å vente og ikke få klar klokken så nær....

8
 
  • Liker
Reaksjoner: reldor
Eneste jeg ser, og som ikke sjelden kan gå i glemmeboken er hevevinkelen - lift angle. Den er sannsynligvis mer 49 enn 52 grader (som er veldig vanlig på mange verk og derfor default). Du får fortsatt en grei indikasjon på timegrapher om klokken går bra med feil vinkel men du vil se at det er absolutt en forskjell. Lett å finne oversikt for de fleste verk på nett. Søkeord er merke + caliber + lift angle. Mange som har lagt ut hele lister også, som dukker opp i søket. En side som gir mye informasjon (selv om layout er fra da Dr. Alban toppet hitlistene) er Ranfft. Der får man nr på balanseaksling og hovedfjær blant annet, samt alle variasjoner av samme grunnverk. Ser du virkelig får til dette her.
 
Nye gamle deler.....
IMG_3575.JPG

IMG_3576.JPG

Og her er et godt eksempel på hvorfor service bør følges.
Det som ser ut som rust er størknet olje , original olja som delene ble smurt med da disse var nye...
Minuttrøret satt godt fast og kunne ikke roteres ..
Etter en time i renset bensin løste det seg opp.
IMG_3577.JPG

Klokka montert men ikke ferdig.
Jeg har ikke justert noe mer ennå men den har stor forskjell på hastighet og på beat error i de forskjellige
stillinger.
Fra pluss 34 sek. til minus 92 sek. Og 0 ms til 0,4 ms.
Glasset opp eller ned er omtrent likt.
Klokka på høykant da sakker den skikkelig.
Kan det ligge i stenene til ballanseakselen?
IMG_3580.JPG

R.
 
På tide med en oppdatering.
Endeklaringen er ok.
Jeg hadde klart å være borti ballansefjæra slik at den sneiet borti ballansen når uret sto på høykant.
I min iver til å rette på dette har jeg klart å ødelegge fjæra .
Prosjektet legges til side inntill jeg finner en fjær.
Urmakeren i Moss har 2 stk. på lager men vil ikke selge fordi dette er de to siste han kan få tak i og vil ha de til egne jobber ,
så de er relativt skjeldne.
R.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel