Sea-Dweller-tråden

Hei,
For en stund tilbake bestemte jeg meg for å anskaffe meg en SD43. Kontaktet Bjerke uten spesielt hell. Jeg er ny i Rolexverdenen, men forstår nå fort at det ikke er helt rett frem. Har sett en del på sidene til HQ Milton for å heller skaffe en eldre modell.
Noen som har tips til en uerfaren Rolexkjøper. Hva skal jeg se etter til en pris rundt en ny SD43?
Eventuelt går jeg tilbake til IWC som står meg nært og skaffer meg en Aquatimer på trass......
 
Godt mulig dette er et tema som er tatt opp tidligere, men da jeg kjøpte min SD43 var jeg ikke klar over at det fantes MK1 og MK2 versjon hva gjelder skiva. Noen som kan bekrefte dette, og om det eventuelt er andre ulikheter mellom urene? Det skal visstnok være en krone mellom SWISS og MADE i bunnen på skiva på MK2 versjonen. Muligens med intensjon å differensiere denne fra 50-års jubileumsmodellen, som mangler kroen? :rolleyes:

Se tråd i det store utland: https://www.rolexforums.com/showthread.php?s=32cee059a43e916dc6877c5ff294e294&t=615012
 
Redigert:
Har enda til gode å se en SD43 med kronen på skiven, men de kommer nok. Kronen er på modeller med med cal. 3235 og ny skive av 2018. Så således ikke unikt for SD43. Se feks DJ41 med dark rhodium roman dial.
Tror ikke dette er, som jeg har lest det spekuleres i, idh å skille mellom den virkelige jubileumsmodellen og de som kommer etter.

Tipper vi vil se kronen sammen med 3235 på flere modeller neste år (blant annet ny Sub)
 
Har enda til gode å se en SD43 med kronen på skiven, men de kommer nok. Kronen er på modeller med med cal. 3235 og ny skive av 2018. Så således ikke unikt for SD43. Se feks DJ41 med dark rhodium roman dial.
Tror ikke dette er, som jeg har lest det spekuleres i, idh å skille mellom den virkelige jubileumsmodellen og de som kommer etter.

Tipper vi vil se kronen sammen med 3235 på flere modeller neste år (blant annet ny Sub)

Høres riktig ut. Men litt artig at de første sd43 da har en historisk sett interessant kombinasjon; rød tekst og relativt kort run av en gitt skive.

Hvorvidt det faktisk vil bety noe, hvem vet. Sikkert ikke relevant på de neste 20-30 årene uansett :p.
 
  • Liker
Reaksjoner: Run AC
Jeg går og dagdrømmer om en 116600. Har funnet et par fine eksemplarer på nett jeg sterkt vurderer. Dessverre er dette en klokke det er vanskelig å få testet på håndleddet, da den er gått ut av produksjon. Jeg er usikker på vekt og høyde. Ser dette er faktorer andre har nevnt som utfordringer. Det hadde vært fantastisk å få testet dette i praksis før et evt. kjøp.

Er det noen som tilfeldigvis har en 116600 i Oslo området, og samtidig kunne tenke seg en liten hyggelig prat rundt denne klokken?
 
Jeg går og dagdrømmer om en 116600. Har funnet et par fine eksemplarer på nett jeg sterkt vurderer. Dessverre er dette en klokke det er vanskelig å få testet på håndleddet, da den er gått ut av produksjon. Jeg er usikker på vekt og høyde. Ser dette er faktorer andre har nevnt som utfordringer. Det hadde vært fantastisk å få testet dette i praksis før et evt. kjøp.

Er det noen som tilfeldigvis har en 116600 i Oslo området, og samtidig kunne tenke seg en liten hyggelig prat rundt denne klokken?
Kom innom Fornebu så kan du få prøve min. Tar resten på PM.
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher og Wada
Takk @arvidrattlaas for en hyggelig prat og super service!
Veldig fornøyd med å ha fått testet denne på armen og gjort meg opp noen egne meninger.
116600 er definitivt en klokke som skal inn i samlingen.
IMG_7504.jpg
 
Hva er fair kjøpspris for en 2017 116600 SD4k fra utlandet usikkert med mva? Hvilket sikkert betyr ikke bet. Vanskelig å holde styr på priser i disse tider. Har sjekket litt rundt men blir ikke klok. Hadde satt stor pris på en pekepinn.
 
Redigert:
Hva er fair kjøpspris for en 2017 116600 SD4k fra utlandet usikkert med mva? Hvilket sikkert betyr ikke bet. Vanskelig å holde styr på priser i disse tider. Har sjekket litt rundt men blir ikke klok. Hadde satt stor pris på en pekepinn.

Disse omsettes jo for noe mellom 100-110k dersom de er i grei stand, og er norsk-solgt.
Hva verdien på et innsmuglet ur vil være er jo litt opp til kjøper. Jeg tenker nevnte pris minus en god slump er greit.

Det som ikke er helt ok er jo å kjøpe smuglergods med viten og vilje. Mener ikke å moralisere på noe vis, men det er jo ur med full dokumentasjon tilgjengelig?

Dersom dette skal selges videre er det en stor fordel med full dokumentasjon mtp mva.
Men, dette er jo en keeper så det spiller ingen rolle....;)
 
Disse omsettes jo for noe mellom 100-110k dersom de er i grei stand, og er norsk-solgt.
Hva verdien på et innsmuglet ur vil være er jo litt opp til kjøper. Jeg tenker nevnte pris minus en god slump er greit.

Det som ikke er helt ok er jo å kjøpe smuglergods med viten og vilje. Mener ikke å moralisere på noe vis, men det er jo ur med full dokumentasjon tilgjengelig?

Dersom dette skal selges videre er det en stor fordel med full dokumentasjon mtp mva.
Men, dette er jo en keeper så det spiller ingen rolle....;)
Takk for svar.
 
Var snakk om evt. bytte. Derfor ikke like mange mulighter. SD var min første Rolex som jeg hadde i 9 år så hadde kun kommet inn for videresalg igjen. Hvis det ikke hadde blitt bål av gamle glør.
 
Var snakk om evt. bytte. Derfor ikke like mange mulighter. SD var min første Rolex som jeg hadde i 9 år så hadde kun kommet inn for videresalg igjen. Hvis det ikke hadde blitt bål av gamle glør.

Ok, skjønner!
Jeg ville vurdert verdi på denne betraktelig lavere enn 110k dersom jeg skulle tatt den inn som midlertidig kapital. Når det er sagt har det jo vært stor etterspørsel etter disse det siste 1/2-året.
Du blir helt sikkert kvitt det dersom du ikke ønsker å beholde det. Jeg ville beholdt det!

-Anders
 
  • Liker
Reaksjoner: SCUBA diver