En rød sjøboer

Medlem
8. sep. 2013
Innlegg
1.681
Sted
Trondheim
Rolex betyr mye for mange. Jeg er intet unntak. Jeg har alltid vært fascinert av Rolex. Og som så mange andre har jeg hatt en Rolex-dykker høyt oppe på ønskelisten i mange år. Jeg har ikke tall på alle gangene jeg har prøvd en Submariner, Sea-Dweller eller Deepsea.

Konklusjonen har alltid vært den samme; de ser flotte ut på bilder og på armen til ”alle” andre. På meg derimot, syns jeg alltid at både Sub og Sea-Dweller ser for puslete ut, samtidig som jeg syns at Deepsea blir for stor og uproporsjonert. Jeg ønsket alltid at Rolex skulle lage en dykker imellom Sub/Sea-Dweller og Deepsea…

Da jeg så spekulasjonene om en ny, 43 mm Sea-Dweller i forbindelse med 50-årsjubileet til denne legendariske dykkeren, så var jeg i fyr og flamme. Jeg kunne nesten ikke vente til Basel World for å få bekreftelse på om denne modellen faktisk ville komme. Derfor tok det ikke mange minuttene etter at modellen ble offisielt lansert, til jeg bestilte den.

Den nye Sea-Dweller 126600 (SD43) tar over for dagens 116600 (SD4K), som bare fikk tre års levetid. Etter 50 år uten alt for store endringer, så er det kanskje ikke så overraskende at nye Sea-Dweller har skapt diskusjoner blant hardcore Sea-Dweller fans. Jeg er også fan, men først og fremst av den nye SD43 J

Så, hva er det jeg liker så godt med denne nye modellen? Kort fortalt; alt! Størrelsen på 43 mm, og balansen mellom kassen og den nye lenken, er perfekt for meg. Cyclops likeså. Den er et viktig kjennetegn ved en Rolex, men var av tekniske årsaker ikke mulig på Sea-Dweller – ikke før nå. For aldrende øyne er det også et stort pluss.

At den er vanntett til 1220 meter er også et pluss, men blir nok neppe utfordret av meg. Likevel er det spesielt å vite hva klokken er kapabel til. Det nye 3235-urverket på ca 70 timers gangreserve og en presisjon på +/- 2 sekunder per dag, er en stor forbedring ift. SD4K. På toppen av det hele, så har Rolex laget en klar referanse tilbake til den originale Sea-Dweller ved å benytte rød skrift for Sea-Dweller på skiven. Det liker jeg godt.

OK, nuff said. Pics or it didn’t happen…

IMG_4102.jpg

IMG_4100.jpg

IMG_4099.jpg

IMG_4097.jpg

IMG_4101.jpg

IMG_4098.jpg


For ypperlige reviews av den nye dykkeren, se:

Jon Henriks tett på: Rolex Sea-Dweller

All you need to know about the Rolex Sea-Dweller 43mm Ref. 126600
 
Gratulerer! Denne vokser definitivt på meg :D

Gratulerer med SD43!

Det er nok en Rolex i din gate ja. Gratulerer :)

Gratulerer med flott SD43 :)

Gratulerer så mye! :)

Stort gratulerer!! Den er jo fantastisk!!


Grattis med dagen!

Gratulerer! Bølletøff er den, selv (kanskje) om den er litt stor for mine puslete håndledd :D


Nydelig. Grattis.



Takk skal dere ha, gutter! :)
Dette blir nok en Keeper (med stor K) :)