Siden jeg akkurat nå har en liten pustepause, en liten venteperiode, før den nye klokken kommer i hus, tenkte jeg å ta litt tid til selvrefleksjon. Både ift. hva som har vært, og hva som kommer.
Når jeg ser igjennom tråden, ser jeg at i løpet av de siste 25 månedene har vært innom 35 klokker! (I tillegg har jeg hatt noen billigklokker jeg ikke engang har giddet å skrive om i denne tråden, så totalen er vel nærmere 40). Det er jo selvfølgelig galskap. Noen av klokkene hadde jeg ingen planer om å beholde da de kom inn. Enten kom de inn i en byttehandel, eller så kjøpte jeg dem med intensjonen om å kun prøve dem for å se om jeg likte dem eller ikke. De fleste har jeg imidlertid anskaffet fordi jeg faktisk trodde at jeg ville beholde dem, at de skulle bli en fast del av samlingen. Sett i ettertid har jeg også vanskeligheter med å forklare hvorfor jeg kvittet meg med dem. Ofte var det mer et innfall, impulsivitet, et ønske om å få inn noe nytt, enn det var en gjennomtenkt handling. Nettopp derfor er det også enkelte av salgene/byttene jeg angrer litt på.
Samtidig ville jeg ikke vært i den posisjonen jeg er nå, hvis ikke jeg hadde flippet som en galning de siste to årene. Jeg har fått prøvd en hel haug med klokker. Jeg har funnet mine favoritter og jeg har funnet ut hvilke som ikke gir meg noe.
Fram til nå har ikke det jeg har holdt på med kunne kalles en samling. Det har heller vært akkumulasjon. Når jeg nå starter på nytt, er det med en kunnskap i bunn: Hvilke klokker gir meg godfølelsen? Får meg til å føle meg vel? Er så interessante at jeg sitter i timesvis for å lese om den? Gir meg en (innbilt eller ikke) valuta for pengene?
Svaret har jeg rimelig klart i mitt eget hode, og samlingen vil framover naturligvis også bygges rundt dette. Den aller første klokken inn er allerede bestemt, og kommer forhåpentligvis om bare noen uker. Samtidig har jeg startet litt detektivvirksomhet for å spore opp noen av dem jeg har kvittet meg med, for å evt. kjøpe dem tilbake. Fra å ha hatt mange klokker selger jeg meg nå ned, for å bygge opp igjen en samling med (og denne gangen er jeg 100% sikker) flere keepere.