Runes samling

SOLGT: Panerai Radiomir 183 (2014-2014)

klokke_zps24514dbe.jpg


arm_zpsa44204b7.jpg




Min første Panerai, men forhåpentligvis ikke den siste.

Sakset fra utboksingen:

For to år, seks måneder, én uke og én dag siden skrev jeg min første post på TS. Den posten handlet om dette merket, og på en måte også om denne klokken.

Forrige uke dukket det opp en Panerai til salgs, og jeg var ikke lenger i tvil. Hvis jeg klarte å lande en deal med selgeren, ville dette bli min første Panerai.

PAM 183 - Radiomir Black Seal fra G-serien (2004).

Hvorfor akkurat denne? PAM183 var den første moderne, serieproduserte Radiomiren. G-serien var den første i rekken og den eneste med akkurat den skivelayoten. I de senere seriene byttet «Panerai» og «Black Seal» plass.

I tillegg har G-serien en unik dekorasjon av urverket.

Når denne nå er på armen lurer jeg på hvorfor i all verden jeg ikke har kjøpt Panerai tidligere. Det kommer garantert til å komme inn flere, spørsmålet er bare hvilken? En brukt PAM190 med JLC-verk frister. Det samme gjør den nye PAM560 med inhouse 8-dagersverk. Jeg har uansett veldig god tid på å bestemme meg. Klokkekontoen er nå bunnskrapt, og det er ingen av klokkene som er i boksen nå som kommer til å forsvinne ut i overskuelig fremtid.

verk_zpsd942fe10.jpg


B2FE062B-47D8-44C9-AF43-0DFBC9D69A62_zpsdlg2jeqh.jpg


37A45B81-4F26-4007-BAC7-007FD481559D_zpsal8rc45s.jpg



EDIT mai 2014: Noen ganger tenker jeg "hvorfor i all verden kvittet jeg med den?", og dette er en av de gangene. Grunnen var at jeg ville frigjøre noen midler ifbm. med et bilkjøp, men det var jo ikke sånn at jeg MÅTTE selge noen av klokkene, det virket bare fornuftig der og da. Nå derimot, angrer jeg litt. Ikke en anger som kommer til å vare resten av livet, men likevel litt sår anger. Det som imidlertid er 100% sikkert er at én dag kommer det en ny PAM inn, kanskje enn PAM190?
 
Redigert:
Hva nå....igjen?

På tide å gjøre opp status igjen.

flytskjema_ferdig_small_zpsf8106336.jpg


Etter en (til dels voldsom) utskifting i klokkeboksen sitter jeg nå igjen med seks klokker, samt noen "billigklokker" (dvs. klokker i prisklassen under 5-6000. Man vet at man har fått et forkvaklet syn på klokker og deres verdi når man kaller klokker dyrere enn den gjennomsnitlige nordmanns eneste klokke for "billigklokke", men det er en annen sak). :mrgreen:

Uansett, de seks klokkene jeg nå har i klokkeboksen er der av en spesiell grunn, og derfor både tror og håper jeg at de blir der enten evig, eller ihvertfall en god stund.

1) Tag Heuer Carrera Twin Time - dette var min første ordentlige klokke, og til tross for at jeg nesten aldri bruker den, så kommer jeg aldri til å selge den.

2) Sinn U1 - denne var morgengave fra meg selv, mens min kone fikk en annen Sinn. Siden vi giftet oss i Berlin måtte det jo bli en tysk klokke som morgengave. :)

3) Sinn EZM3 - den perfekte beater.

4) Panerai 183 - en perfekt allroundklokke/hverdagsklokke. Har bare hatt den en drøy uke, men har allerede fått flere komplimenter for den enn alle de andre klokkene mine tilsammen. Chicks dig it. :mrgreen:

5) Tudor Snowflake - kjøpte den for 1,5 år siden, men har ennå ikke fått brukt den. Har vært hos to forskjellige urmakere som har forsøkt å få orden på balansen. Forhåpentligvis har jeg den tilbake om noen måneder, god som ny.

6) Rolex Sub 5513 - denne ga meg den godfølelsen 16610LV dessverre ikke gjorde.



Hva som blir veien videre vet jeg ikke nå. Det er mange klokker på ønskelisten, men jeg tror jeg skal vente litt før jeg handler igjen. Delvis fordi klokkekontoen er tommere enn den greske statskassen, men også fordi jeg er veldig fornøyd med samlingen slik den er nå. :)
 
SOLGT: Jaeger LeCoultre Master Memovox (2014-2014)

bilde2_zps1f3dced3.jpg


bilde1_zps3f313a82.jpg


En klokke som forsvant ut igjen bare en måneds tid etter at den hadde kommet inn. Jeg rakk ikke en gang å ta mer enn noen halvdårlige mobilbilder av den, før jeg solgte den igjen.

Fantastisk klokke. Fantastisk finish. Fantastisk komplikasjon med en fantastisk lyd. Absolutt alt ved den var fantastisk, men den var ikke noe for meg. Dessverre.
 
Redigert:
SOLGT: Rolex Datejust II (2014-2014)

Enda en klokke som forsvant ut igjen etter veldig kort tid. Tror kanskje jeg bare brukte den en eller to dager. Likte den ganske godt, men rett etter at jeg hadde fått den inn, dukket plutselig en drømmeklokke opp. Skulle jeg få den, måtte denne ut.

Rakk ikke å ta et eneste bilde, så jeg får bare legge ut noen bilder funnet på nettet.

1261125d1382646912-blue-dial-watch-would-you-choose-rolex-datejust_zps89943b9a.jpg
 
Redigert:
Artig tråd jeg utrolig nok har gått glipp av ser det ut til. Det morer meg at du for noen sider siden hevdet det ikke skulle skje noe på klokkefronten i 2014 for så å flippe som forrykt, jeg kjenner meg igjen i det der :) Fin samling, jeg merker selv en stadig dragning mot vintage, nytt er fint, men gammelt er liksom ennå finere.
 
Artig tråd jeg utrolig nok har gått glipp av ser det ut til. Det morer meg at du for noen sider siden hevdet det ikke skulle skje noe på klokkefronten i 2014 for så å flippe som forrykt, jeg kjenner meg igjen i det der :) Fin samling, jeg merker selv en stadig dragning mot vintage, nytt er fint, men gammelt er liksom ennå finere.

Når jeg skrev det trodde jeg faktisk at det skulle bli et stille år. Håper og tror at ihvertfall resten av året blir stille. :mrgreen:
 
SOLGT: Omega Speedmaster PloProf (2014-2014)

Jeg er inne i en dårlig stim når det gjelder oppdatering av galleritråden. Når jeg endelig oppdaterer den, er de nye klokkene allerede forsvunnet ut igjen.

Dette kan jo skyldes enten:

- jeg er for treg med å ta bilder av/skrive om nyanskaffelsen
- jeg flipper for fort og for ofte.

Sannheten er vel at det er en kombinasjon av de to årsakene. Jeg må dessverre innrømme det; jeg har blitt en flipper. Jeg kan aldri igjen på en troverdig måte, ta "k€€p€r"-ordet i min munn. Jeg vet ikke om det er noe negativt i det å være flipper. Hadde jeg ikke vært en flipper, kunne jeg ikke med min økonomi, ha fått prøvd så mange klokker. I løpet av de siste par årene har jeg vært innom mange av mine "drømmeklokker", samt en del jeg kun har kjøpt fordi jeg har vært spent på å få prøve dem.

Denne PloProfen var vel egentlig litt av begge deler. Helt siden jeg første gang så den, har jeg syntes at den var grisetøff. Samtidig har jeg vel også visst at den egentlig var litt i største laget for meg. I hvert fall som hverdagsklokke. Den passet forsåvidt OK på hånden, men jeg skal ikke påstå at den var direkte komfortabel.

EB52FB0C-615C-4404-A267-FD38454F9B3F_zpsd981efd2.jpg


C94B12D9-4AEE-4B49-BCF4-018BE7261D8C_zpsqyokytsi.jpg



Uansett var det et hyggelig bekjentskap den tiden det varte. Veldig bra finish og like bra urverk. Jeg er veldig glad for å ha hatt muligheten til å eie en PloProf en liten stund, men jeg er rimelig sikker på at en slik aldri kommer til å komme inn igjen i samlingen igjen.

Da er det noe annet med den klokken jeg byttet denne mot...
 
SOLGT: Omega Speedmaster Co-Axial (2014-2014)

...en Speedmaster Co-Axial.

Når jeg ble enig om byttet, var jeg egentlig litt usikker. Både på om klokken ville være for stor for meg, og om jeg ville like den. Like klart som svaret er "nei" på det første spørsmålet, så er svaret "JA!!!" på det andre.

Så, da skulle man kanskje tro at jeg forsatt hadde denne klokken? Det har jeg dessverre ikke. Ikke fordi jeg ikke ville, men fordi det dukket opp en mulighet. Mer om det senere.

CE67F2A1-805D-4EB6-A953-070EFC8DDC5B_zps0psvcqgl.jpg


(Dette er faktisk det eneste bildet jeg tok av klokken, til tross for at jeg brukte den så godt som hver dag så lenge jeg hadde den).

Denne Speedmasteren ga meg den godfølelsen man håper at klokker skal gi en. Jeg tør nesten å påstå at alt ved den er/var perfekt. Hvis jeg kun skulle hatt én klokke resten av livet, kunne det gjerne vært denne. Størrelsen, utseendet, finishen - alt er egentlig perfekt. Prikken over i'en er innsynet bak til det fantastiske 9300-verket. Dette er en klokke jeg regner med at kommer inn igjen i samlingen på et senere tidspunkt. Nå har jeg fått prøvd den, og vet hva den gir meg. Det er muligens noen flere andre som skal inn før denne, men en dag...

Når jeg likevel valgte å selge den, var det fordi jeg fikk en mulighet til å kjøpe en klokke jeg har hatt lyst på en stund. Muligheten forsvant imidlertid igjen, så jeg ble plutselig sittende med en god slump penger på klokkekontoen. Sammen med salget av klokken under, ga det meg en annen mulighet...
 
SOLGT: Tudor Black Bay (2014-2014)

Denne kom inn som en ventepølse for Snowflaken min, som dessverre har tilbragt de siste 20 månedene hos urmaker. Bare noen dager etter at jeg hadde kjøpt denne, får jeg en telefon fra urmakeren om at nå er snart Snowflaken klar. Når jeg da samtidig får en OK pris for denne, så forsvant den ut igjen raskere enn den kom inn.


A086C3BC-65A3-49A2-A334-B808423ACC0B_zpsab3xqqbp.jpg


7E6973F8-E90A-4E34-B872-4AF023977787_zpsezg9cxnz.jpg



Den var så kort hos meg, at jeg ikke engang rakk å kjenne etter om den ga meg noe eller ikke. Flott klokke, men ikke en umiddelbar forelskelse som Speedmasteren.

For øyeblikket er klokkeboksen nesten tom, mens klokkekontoen er ganske så full. Nå er det bare for meg å smøre meg med tålmodighet, og samtidig glede meg fram til månedsskiftet, når noe splitter nytt kommer inn i samlingen. En klokke jeg har tenkt på mange ganger, og på en måte også har hatt tidligere. Det blir mitt første ny-kjøp av en dyr klokke, og til tross for at jeg bare for noen poster siden sa at jeg aldri skulle ta ordet i min munn igjen: Dette er en keeper....
 
Siden jeg akkurat nå har en liten pustepause, en liten venteperiode, før den nye klokken kommer i hus, tenkte jeg å ta litt tid til selvrefleksjon. Både ift. hva som har vært, og hva som kommer.

Når jeg ser igjennom tråden, ser jeg at i løpet av de siste 25 månedene har vært innom 35 klokker! (I tillegg har jeg hatt noen billigklokker jeg ikke engang har giddet å skrive om i denne tråden, så totalen er vel nærmere 40). Det er jo selvfølgelig galskap. Noen av klokkene hadde jeg ingen planer om å beholde da de kom inn. Enten kom de inn i en byttehandel, eller så kjøpte jeg dem med intensjonen om å kun prøve dem for å se om jeg likte dem eller ikke. De fleste har jeg imidlertid anskaffet fordi jeg faktisk trodde at jeg ville beholde dem, at de skulle bli en fast del av samlingen. Sett i ettertid har jeg også vanskeligheter med å forklare hvorfor jeg kvittet meg med dem. Ofte var det mer et innfall, impulsivitet, et ønske om å få inn noe nytt, enn det var en gjennomtenkt handling. Nettopp derfor er det også enkelte av salgene/byttene jeg angrer litt på.

Samtidig ville jeg ikke vært i den posisjonen jeg er nå, hvis ikke jeg hadde flippet som en galning de siste to årene. Jeg har fått prøvd en hel haug med klokker. Jeg har funnet mine favoritter og jeg har funnet ut hvilke som ikke gir meg noe.

Fram til nå har ikke det jeg har holdt på med kunne kalles en samling. Det har heller vært akkumulasjon. Når jeg nå starter på nytt, er det med en kunnskap i bunn: Hvilke klokker gir meg godfølelsen? Får meg til å føle meg vel? Er så interessante at jeg sitter i timesvis for å lese om den? Gir meg en (innbilt eller ikke) valuta for pengene?

Svaret har jeg rimelig klart i mitt eget hode, og samlingen vil framover naturligvis også bygges rundt dette. Den aller første klokken inn er allerede bestemt, og kommer forhåpentligvis om bare noen uker. Samtidig har jeg startet litt detektivvirksomhet for å spore opp noen av dem jeg har kvittet meg med, for å evt. kjøpe dem tilbake. Fra å ha hatt mange klokker selger jeg meg nå ned, for å bygge opp igjen en samling med (og denne gangen er jeg 100% sikker) flere keepere. :)

flytskjema2_zpse240460c.jpg
 
Dette var en fantastisk tråd å lese igjennom :) Morsomt å lese om alle de flotte urene du har vært igjennom på relativt kort tid :) Gleder meg til fortsettelsen!
 
For en fantastisk klokkereise @runes, takk som deler:D
Spennende å se hva det neste blir. Siden alle samlinger trenger en rolex skyter jeg i blinde og tipper på sonens første GMT Master II BLRO:rolleyes:
 
Redigert av en moderator:
Et drøyt år siden sist jeg skrev noe i denne tråden, men det betyr ikke at det ikke har skjedd ting i klokkesamlingen i den tiden. En del inn, enda mere ut.

Skal forsøke å få den up to date nå.
 
  • Liker
Reaksjoner: Oddemann
SOLGT: Rolex 16760 GMT Master II - 1988 (2014-2014)

Min første Rolex var en Fat Lady. Dessverre byttet jeg den bort i et akutt anfall av "må-ha-noe-nytt-inn-syke". Jeg forsøkte senere å kjøpe den tilbake, men det nye eieren ville (forståelig nok) ikke selge. Da det dukket opp en annen til salgs, slo jeg til. Den ble imidlertid ikke lenge hos meg. Klokken var fin den, men hver gang jeg så på den tenkte jeg bare på min første Rolex. Etterhvert innså jeg at det var ikke en Fat Lady i seg selv jeg ville ha, men THE ONE. Derfor ble denne solgt.

klokkeiboks_zps7eb154d9.jpg


klokke_zpsce3cb84d.jpg


tilbehoer_zpscea29adc.jpg


venstre_zps5c517dd7.jpg


hoeyre_zpsc5f6b166.jpg


tritium_zpse11e15ab.jpg


 
SOLGT: Panerai 190 (2014-2014)

En av mine absolutte favorittklokker. Panerai Radiomir i 45mm, altså en størrelse som til og med passer mine pinglehåndledd, og med et fantastisk JLC 8-dagers verk inni. What's not to like?

Dette er en klokke jeg fryktelig gjerne skulle beholdt til evig tid, og det hadde jeg nok gjort også hadde det ikke vært for et akutt behov for kronasje etter at jeg ble svindlet av en j*vla k*dd i et bilkjøp. :mad:

Uansett, klokken ble byttet i en billigere klokke + cash.

EB74B555-34BF-44D4-82A1-33B0C5C9B254_zpsnuq5d7vf.jpg


8002DF44-D6FC-44EA-AAC4-BE9AB8E16FCD_zpsuxdaqn2w.jpg


1AE975C8-5CD6-4811-BE2E-2B304CADADCB_zpsgpoyozjn.jpg
 
SOLGT: Rolex Submariner 16610 LV - "Kermit" (2014-2014)

En modell jeg har hatt tidligere, men solgte fordi jeg aldri ble fortrolig med den grønne bezelen. Skiven med sine maxi dots er fantastisk, men bezelen ble aldri "meg" uansett hvor mye jeg prøvde. Det blir som når man ser en fantastisk velkledd herremann i full tweed-mundur. Det ser fantastisk ut på ham, men når jeg tar det på meg føles det bare feil.

Hvorfor jeg trodde jeg skulle trives bedre med den andre gang enn første gang vet jeg ikke, men det var nå verdt et forsøk. Følelsen ble den samme som sist, så den forsvant raskt ut igjen. Dessverre. Utrolig flott klokke når jeg ser den på andre, men beklageligvis ikke på meg.

image3_zps9ppcpcuu.jpeg


image4_zpsctzxnivn.jpeg


image5_zpsszktw0au.jpeg
 
SOLGT: Rolex Submariner 116040 (2014-2015)

Kjøpte denne ny fra Lervik i fjor sommer. Når jeg kjøpte denne var det med tanke å beholde den for resten av livet. En splitterny Rolex med mitt eget navn i garantikortet hadde lenge vært en drøm, og jeg elsket virkelig klokken. Den ble brukt nesten hver eneste dag helt til den fortapte sønn (Tudor Snowflake) kom tilbake fra urmaker etter over to år. Sakte men sikkert ble Rolexen brukt mindre og mindre. Da begynte tankene om salg dukke opp, og når først slike tanker kommer er det i realiteten kjørt. Den forsvant derfor ut igjen i vår. Hadde vært kjekt å beholde den siden det var den første (og så langt eneste) Rolexen jeg har kjøpt ny, men det ble for dumt å ha en slik klokke liggende så mye i klokkeboksen.

7_zpswzyurtuk.jpg


6_zpsnz05netn.jpg


4_zps4t8cgfto.jpg


3_zpswwvr4zbg.jpg


2_zpsrkbjdbs3.jpg


1_zpsf9gokmpp.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta og andres