Rolexcafé – løst og fast om Rolex

DJ41 skal ha fluted bezel og jubilee-lenke. IMHO.

Meningen din kan gjerne være ærlig, men den er fortsatt bare din (og noen andre purister sin :)).

Det er en opplest sannhet at Datejust skal ha fluted bezel og jubilee. Imidlertid er det en grunn til at Rolex har gitt oss så mange kombinasjonsmuligheter bezel/skive/lenke for DJ41, nemlig at en selv kan bestemme i noen grad hvordan uret ens skal se ut.

Jeg liker veldig godt fluted bezel, jeg har hatt to ur med dette (en vintage DD og en 126331). Utfordringen er at bezel i gull lettere får hairlines enn stål, hairlines viser (i mine øyne) bedre på gull enn på stål OG det er umulig å cape codde hairlines på en fluted bezel. Som ivrig urfotograf var det også alltid et par forbannet gjenstridige støvkorn eller fingeravtrykk som greide å lure seg inn i gropene på bezelen, til tross for ekspertmessig klutbehandling. Over tid ble dette ulidelige irritasjonsmomenter, begge urene ble etterhvert solgt og jeg bestemte meg for å unngå fluted. Når så DJ41 kom med mulighet for glatt (smooth, flat) bezel, ble uret igjen aktuelt for meg. Med erfaring fra 126331 ønsket jeg jubilee, da lenken oppleves et knepp mer behagelig enn oyster og hairlines på PCL viser bedre på oyster enn på jubilee - IMHO.

Så da ble det NON fluted bezel og jubilee. Pluss et voldsomt raseri når noen ønsker å diktere meg. :cool:

50445765_2083108688449126_6988435261206036480_o.jpg

Redigert:
Syns det kommer litt an på bruken hva skom passer en DJ best. For meg, som ville kjøpt den for bruk til dress på jobben, er det optimale jubilee og riflet bezel.
Men skulle jeg hatt den som eneste klokke, som sånne mennesker som ikke er medlem her syns er normalt (og @Chronodiver da) hadde jeg nok gått for oyster og glatt bezel. Da blir den jo like allround som en Explorer 1.

Hej
Jag tenkte att jag skulle lämna in en oysterlenke för stretch repair. Tenkte høre viss noen har haft sin Rolex klokke på service der? Tenkte kanske serva klokken samtidigt.
Eller ska jag lämna klokken på auktorisert Rolex verksted?
Det är en Submariner 16610 fra 1991.
Takk før svar!