Rolexcafé – løst og fast om Rolex

Søren også!!

I går skjedde det noe fryktelig!

Plutselig hadde beazelen på min 16613 begynt å snurre begge veier! Den har alltid klikket så fint og fast ene veien, men nå sklir den uten klikk begge veier.

Det er vel fjæren der inne som har tatt kvelden?
Jeg har tuklet med slikt på en annen klokke, men da ble beazelen skjev og den ble fryktelig hard å snurre rundt!

Dette er vel noe som Bjerke må se på?

WP_20140103_0021.jpg

8-(

Tja. Hvis du vipper av bezelen vil du sikkert finne en knekt liten "ståltråd" som må skiftes. Ingen stor sak:)

:cool:

Det høres ikke så vanskelig ut.... Men tror ikke jeg tar risikoen på å gjøre det selv.... Mitt tidligere "forsøk" gave en veldig hard og treg beazel.....

Jeg trenger litt hjelp fra ekspertene:

Jeg begynner å få øynene opp for two-tone gmt med svart bezel. Har gjort litt søk og tenker at det må bli en nyere 16713. Når jeg søker på denne finner jeg et veldig stort sprik i prisene.
Ser at de billigere versjonene som regel har jubilébracelet. Har virkelig lenken så mye å si eller tilsier dette også at klokken er av eldre årgang?

I sommer var det like før jeg kjøpte en "nyere" (2000+) two-tone gmt med oysterlenke for like over 30, som er vesentlig billigere enn de jeg finner i dag. Var dette fantasipris eller er det noe jeg har misforstått?

Mulig dette er noe alle (her inne) vet, men om det er noen som ikke vet det, dette er en måte du kan spotte hvilket materiale som befinner seg i Rolex sine klokker.

En liten oversettelse:
- Acero = stål
- Acero/Oro amarillo = TT
- Oro blanco = helgull generelt
- Platino = platinum

Redigert:
Antall prikker henviser til vanntett, dybde. Tre prikker på en Submariner = 300 meter.

Antall prikker henviser til vanntett, dybde. Tre prikker på en Submariner = 300 meter.

Det stemmer helt sikkert @petterhg :D
Det jeg henviser til er størrelsen på prikkene. Som du kan se, hvitt gull har en stor prikk i midten og en liten på hver side. På platinum er det motsatt osv.

Redigert av en moderator:
Det stemmer helt sikkert @petterhg :D
Det jeg henviser til er størrelsen på prikkene. Som du kan se, hvitt gull har en stor prikk i midten og en liten på hver side. På platinum er det motsatt osv.

Tror det er feil, jeg tror det er;
Tre like er stål og ståll/gull
Stor i midten er helgull
Liten i midten er platina

Redigert av en moderator:
Jeg kikket litt på chrono24 etter daytona med el primero og det så ut til at ss utgavene ligger høyere i pris en tt? Jeg som har blingset eller stemmer dette?

Tror det er feil, jeg tror det er;
Tre like er stål og ståll/gull
Stor i midten er helgull
Liten i midten er platina

Du har selvfølgelig rett, acero/oro amarillo er TT. Oro Amarillo betyr gult gull om jeg ikke tar feil, men det skal selvfølgelig ses i forhold til stål ;) Oro blanco betyr hvitt gull, så det var nok derfor jeg delte det opp slik. Nå satt jeg heller den posten som helgull :D

Jeg kikket litt på chrono24 etter daytona med el primero og det så ut til at ss utgavene ligger høyere i pris en tt? Jeg som har blingset eller stemmer dette?

Det stemmer nok bra, el primero Daytonaene har gått ganske mye opp i pris de senere årene, TT er nok ikke så attraktivt for de fleste, dermed henger de ikke med når prisen på SS øker.