Rolex Submariner Appreciation tråd

Callahan

Støttemedlem
Medlem
18. feb. 2011
Innlegg
12.965
Sted
Gullkysten
Jeg tenkte dette ikoniske uret som nesten alle på sonen har eller drømmer om å ha i samlingen sin, gjerne kunne få sin egen tråd hvor vi publiserer bilder og trivia etter det som faller oss inn. En helt uhøytidelig tråd.:cool:

Jeg begynner det hele med en lynkjapp historikk.

Etter det jeg forstår skal Rene P Jeanneret, som var ansatt i Rolex og var amatørdykker, i 1950årene ha tatt initiativ til at Rolex utviklet en "sportsklokke" med dykkertema, som også kunne brukes til dress. Intet mindre :)

Rolex tok utfordringen og i gjorde noen meget vellykkede PR-fremstøt med prototyper. Særlig roterende bezel var en nyvinning som slo an hos publiken :cool:

Det er visstnok enighet at den første offisielle modellen for salg kom i 1954. Dette var ref 6204 eller 6205, og ble, selvsagt, lansert under Baselmessen det året.

Siden har uret blitt laaangsomt utviklet av konservative Rolex, og har utvilsomt nådd ikonstatus siden den gang.
De ulike modellene og når/hvorfor uret fikk denne statusen kan sikkert andre skrive om siden - hvis noen gidder :)

At uret var "brukbart" etter sitt formål - både som toolwatch og røff dressklokke - var selvsagt medvirkende til slik status. Men også medvirkende er nok at uret ble brukt av James Bond i intet mindre enn 11 filmer, angivelig. :p

Hvis det er feil her, så beklager jeg det, kjør på med anekdoter, bilder, korrigeringer og innspill etter hjertens lyst.

Dette skal også være en billedtråd, så for åpne ballet slenger inn noen bilder av siste versjon av klassikeren, 116610LN (såkalt Sub-c).


Denne modellens lansering innebar de største oppgraderingene siden safirglasset og glossy skive, og er fortsatt kontroversielt i enkelte kretser (hei, Heuer! ;) ) :cool:
Man kan like både mora og datteren, sier nå jeg ;)

Her er alle Submarinere velkommen, uansett alder, tilstand, metall og modell.
Jeg ser gjerne bilder av Submariner i ulike miljø, over som under vann. Gjerne iført dress eller mer casual.


IMAG0325.jpg


Også Sub-c kler Nato. Denne i lær fra Gunnystraps. Myk, tynn og god.
IMAG0329.jpg
 
Hvis jeg bare kunne ha en klokke ville jeg valgt Submariner. Hvilken modell? Alle...:mrgreen:

CIMG1195.jpg


CIMG1190.jpg


CIMG0954.jpg


CIMG0937.jpg


CIMG0934.jpg
 
Nå har ikke jeg noe å stille med foreløpig i denne tråden, men min 14060m sub kommer torsdag neste uke! Betalte den faktisk over nettbank nettop nå, så da er det "offisielt". Kan ikke si disse bildene gjør ventetiden lettere... For et fantastisk tidløst og lekkert ur rolex submariner er...

Fortsett og post bilder! :D
 
Nå har ikke jeg noe å stille med foreløpig i denne tråden, men min 14060m sub kommer torsdag neste uke! Betalte den faktisk nettop nå. Kan ikke si disse bildene gjør ventetiden lettere... For et fantastisk tidløst og lekkert ur rolex submariner er...

Fortsett og post bilder! :D

Grattis - du har noe å glede deg til :D
 
Åååå... jeg har så lite å bidra med (les: nada), men er lykkelig over at dere legger ut bilder.
Jeg er så overbevist som en kan bli: jeg må ha meg en Sub! La det renne over med bilder.... :)
 
Strålende bilder, flyback og ragamuffin :cool:

Hvis Greg, Frodo, Hopalong, Matfjeld, JCE & Moore mfl. gidder å vise godsakene sine også nå, så... ;)
 
Lekre bilder. Ragamuffin, for noen 14060 bilder.
Forsøpler litt med litt dårlige bilder jeg da.

Første Sub:

a1871277.jpg



Nåværende Sub:

0d4d5b6d.jpg


e2b80fab.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Trifide
Sub är min favorit klocka! :)

Min favorit klockan i samlingen är utan tvivel min 5513.

Jag har en kännsla av att Frodo fullkomligen kommer äga denna tråden med sin milsub :D

IMG_7437.jpg

IMG_8313.jpg

IMG_0117.jpg

IMG_9733.jpg

IMG_3131.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Trifide
Mitt bidrag!
Min første og foreløpig eneste Submariner. Er vanvittig fornøyd med den, og kan ikke si annet enn at Sub står til alle forventningene og litt til. Herlig! :D

DSC00317.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Trifide
Her er min forhenværende 14060.. Solgt aaaaltfor billig her på sonen og har vel hatt 2 eiere her etter dette..
Rolex.jpg