Rolex Air King

Medlem
13. mai 2011
Innlegg
122
Sted
Haugesund
Har arvet en flott Air King etter min far.
I utgangspunktet burde en vel være lykkelig over å få være eier av en flott klokke som dette, men jeg ser at tidens trend sier større diameter enn tidligere. Med sine 34mm er den nå nesten for et dame ur å regne(!) Eller?
Jeg vurderer derfor hvorvidt jeg skal bytte klokken inn og få en ny/brukt med større diameter eller rett og slett bare beholde den og begynne å spinke og spare til en ny...... :) Det er jo en klassisk og flott klokke.....
Jeg prøvde Explorer II hos Lervik Ur forleden og den fristet veldig.
Det er jo en trend som sagt og jeg regner med at klokkene kommer til å bli mindre igjen på et tidspunkt, men en klokke mellom 39 og 43 holder seg vel lenge tenker jeg.
 
Jeg ville nok beholdt klokken. Hadde det vært en klokke jeg kunne fått mye penger for å kjøpt noe annet som hadde gitt meg større glede ville jeg gjort det, men ettersom Air King ikke er den mest ettertraktete Rolex modellen tror jeg du må legge ganske mange 1000 i mellom for en Exp. II.

Om du ønsker å gi klokken et annet preg kan du alltids prøve å sette på noen tøffe nato-remmer eller zulu. Blir en helt annen klokke med en gang.
 
Svaret er enkelt, behold din Air-king. Som Mathfjeld skriver er det begrenset hvor mye du vil få for den og affeksjonsverdien er større enn pengeverdi.

PS, jeg bærer min 34mm 5500 Air-king med stolthet.
 
Velkommen til TS.:D

Airking er en fin klassiker.:D
Den vil aldri gå av moten. Det burde også bety noe at det er et (kjempeflott) arvestykke.
Det kan jo tenkes at du får barn selv, og da er jo denne finfin å gi videre nedover. Det være seg gutt eller jente du måtte få.;)

Med mindre du har håndledd som vedkubber ville jeg beholdt den.
Husk at vintage er blitt trendy. Hvis du er opptatt av trender må jo denne være midt i blinken.:cool:
 
Med sine 34mm er den nå nesten for et dame ur å regne(!) Eller?
:) fruen har gått med min AirKing 5500 i femten år nå men når jeg, en sjelden gang, låner den synes jeg ikke at den virker så puslete selv om jeg går vanligvis med større klokker.
En nato-rem løfter som regel en klokke som virker i utgangspunktet for liten/ lett men det kan være en utfordring å finne en nato i 19mm.
 
Når du bærer din elegante airking vil de med kjempe-Hubloter eller Breitlinger fortone seg som om de har buksene rundt anklene :cool:
 
Lett, behold den. Bruk den. Nyt den.

Samtidig må du selvsagt legge ut bilder av den her og spare til en ny. ;)
 
@Rousp: Jeg mente kjempe-Breitlinger, ikke Breitlinger generelt 8)

Min er solgt og jeg har ingen Breitlinger i samlingen nå. Så jeg er selvsagt av det oppfatning at all Breitling, i likhet med Rolex (har ikke Rolex heller) er über-harry og "buskene rundt anklene".

:D
 
34mm Rolex er stor på hånden. Ser mye større ut enn hva mm tilsier. Jeg har en Rolex 6694 som er 34mm, mange har kommentert at det er en elegant klokke.
 
Jeg hadde ikke annet wrist-shot bilde men dette får duge :)
IMG_2706.jpg
 
Takk for gode svar!!
Jeg har fått dilla på natoremmene til TS og har kjøpt 4 stk som jeg er veldig fornøyde med. Pynter opp AirKingen med nasjonalfargene når det måtte passe. Nå har jeg på en sort og grå. Det er kjekt å se hvordan hele klokken forandrer karakter når du får en annen rem og andre fargekombinasjoner sammen. Den blåe urskiven kommer frem på en helt annen måte enn med stållenka. Nå sr jeg frem mot slutten på oktober. Da kommer Bruvik Fjord hjem til Haugesund. Som ekte bypatriot er jeg bare nødt til å gå med en Bruvik på armen;)
 
... Da kommer Bruvik Fjord hjem til Haugesund. Som ekte bypatriot er jeg bare nødt til å gå med en Bruvik på armen;)

Får håpe hr. Bruvik lytter til rådene jeg har gitt: Få automatisk urverk i Fjorden, så blir den bra :)
 
Får håpe hr. Bruvik lytter til rådene jeg har gitt: Få automatisk urverk i Fjorden, så blir den bra :)

Den vil nok bli litt mer attraktiv for galinger som oss her inne da ja:) For den generelle mannen i gaten er det nok ikke så nøye;) Hva ligger den på i pris med Quartz?
 
Svaret er enkelt, behold din Air-king. Som Mathfjeld skriver er det begrenset hvor mye du vil få for den og affeksjonsverdien er større enn pengeverdi.

PS, jeg bærer min 34mm 5500 Air-king med stolthet.

Vel, egentelig er jeg litt innhabil i størrelsesdiskusjoner rundt Rolex. Jeg elsker Rolex uansett størrelse:D

DSCN0423.jpg
 
Den vil nok bli litt mer attraktiv for galinger som oss her inne da ja:) For den generelle mannen i gaten er det nok ikke så nøye;) Hva ligger den på i pris med Quartz?

9k. Altfor dyrt for en stålklokke med quartz-verk, fra en "ukjent" norsk produsent. Greit nok at det er en konseptklokke, men ikke spesiell nok.
 
2011-10-02_13-16-13_267.jpg


Her er et lite bilde av Air Kingen.
Bruvik Fjord koster 9k som sagt og det er sikkert dyrt for en stålklokke med quarts......
Men det er nå en gang det den koster.
For meg betyr det mye at klokkedesigneren har bosted i min hjemby, at slogunet er "Wear a piece of Norway", klokken inneholder en liten skvett med vann fra Langfoss i Åkrafjorden (kjører forbi den hver gang jeg skal til fjells;) og at jeg føler jeg kan identifisere meg med imaget klokken er ment å gi.
Synes konseptet er kult og håper Bruvik gjør det godt langt inn i fremtiden. Frisk satsing som fortjener at vi følger opp.
Blir sikkert kjekt å eie en av de første klokkene han designet hvis han en dag blir stor :)
 
Jeg er langt på vei enig med deg, Oyvindf :)

En klokke er uansett verdt det kundene er villige til å betale for den. Men, jeg forstår ikke hvorfor han ikke kan sette et automatisk eta-verk i klokken i stedet. På den måten vil han gjøre den mer attraktiv, samt at den vil holde seg bedre i verdi (advarsel: personlig synsing) :)

Jeg liker designet på den veldig godt, og hadde nok kjøpt en, dersom den kom med automatisk urverk. Men, så har ikke jeg noen personlig tilknytning til Haugesund, selv om jeg tilbrakte mye tid der i tenårene...
 
Rolex 16610

Har nå tenkt meg om ang kjøp av Bruvik Fjord.
Sparer lappene der og legger dem i en brukt 16610 heller.
Kjøpes hos Lervik Ur i Haugesund.
Lurer på å bytte inn Air Kingen, men syter litt med det etter gode ord fra dere her inne. Håper på å få lure kona til å gå med den.
"Vi lever bare en gang" som jeg sier..... :)
 
Mye har skjedd siden det siste innlegget :)

Jeg kjøpte 16610 og byttet til 116710 etter +- et halvt år.
Bestilte et nytt ur som jeg venter rundt årsskiftet. Dette er for øvrig i en helt annen prisklasse og blir min hverdagsbeater.

Ellers så kjøpte jeg watchwinder på ebay som kom på døren her forleden. Ikke noe fancy greie, men foreløpig virker den helt OK.
Plass til to klokker, du må endre dreieretningen selv og den går i en time og står i tre. So far so good.

En kan godt si at jeg har lært noen "unoter" her på sonen :)

PS: Kona har overtatt Air Kingen og synes det er stas ;)
 
Redigert: