rolex 1680

Kikket på ebay, der ligger det en til 2,800 dollar, om det er den "rette" vet jeg ikke.

Usikker på om det er riktig å spørre om.. men hva gjør dette med verdien av klokken?
Har det noe å si at det "egentlig" en red sub, eller blir verdien mer lik en hvit sub?

Frik

Det er jo helt tullete, egentlig, dette med rød sub når en tenker på at det tross alt bare er fargen på den teksten som er greia. Ellers er jo klokkene like.
Om det har noe å si på prisen? Ikke godt å si. OM en skulle komme over en red-dial så må det jo være match med serienr om det skal være noen vits - og sånn sett vil jo ei klokke som 'egentlig' er en red kanskje være verd mer enn en vanlig 1680.

Så om en hypotetisk tenker seg den 1680 det er snakk om her, dersom det nå skulle vise seg å opprinnelig være en med rød tekst, (ca 30k) + 2800 USD (15k) = 45k. Pluss evt mva for den lille metallbiten. Kost på den en service. Fortsatt en brukbar pris for en Red...

Dersom Rolex også mener at denne skulle hatt en linje rød skrift kan man jo få satt inn en rød Luminova service dial :)

Langt fra kosher i samlermiljøet, men for noen som vil ha en RedSub til en billig penge kan det jo være verdt et forsøk.

IMG_5128.jpg

Et par bilder som lovet.

Anders: Hvor får man tak i service dial? Bjerke?

DSC00905.jpg

DSC00904.jpg

Kan du ta ett bilde fra begge sider som viser kassen på klokken? Dialen ser jo ut til å være i god stand.

Anders: Hvor får man tak i service dial? Bjerke?

Uvisst. Jeg ville oversendt problemstillingen til Lervik eller en annen serviceinstilt AD dersom det blir aktuelt. Mulig at slikt erstatninger gjøres hos Rolex sentralt.

Den ser ikke så verst ut den der altså. Jeg ville prøvd å selge den uten å polere den. Ser ikke ut som noen har vært der med en poleringsmaskin før ;)
Nytt glass og en lett polering så er den finfin

Den der ville jeg bare byttet glasset på. Liker at de er litt "beat up"!.
Ville deretter lett litt etter en rød skive, selv om jeg nok ikke ville tatt første og beste (dyreste).

Den er jo knapt polert!

Rent samlermessig ville jeg IKKE ha rørt yttersiden av kassen. Ser ut som den har beholdt den "slipefasetten" på lugsene som så og si alltid er borte på ur med denne alder. Dette er noe som verdsettes av mange samlere. Det ser i hvert fall slik ut på de to øverste bilder.

Enig at kun er glass som burde byttes.

Jepp, det høres ut som om klokken er en "red" Mk IV "closed six", tilsvarende som den 3,7 mill serien jeg hadde tidligere (befinner seg fortsatt på forumet).

Sikkert bare en trykkleif, - men "closed six" og 3,7 mill tilsvarer MK VI, og ikke IV.

Ny info.
Klokken er en 3.8mill serie fra 72!
Den har hvit sub skrift, men si meg, er ikke dette en serie som tilsier at det bør være red sub??
Hjelp...
Jeg skal prøve å få tatt noen bilder imorgen.

Ikke uvanlig at skiver ble byttet til hvit på service, nei.
En korrekt rød skive koster fort 20k, men man kan jo være heldig...!

Dersom du har serienummer 3,8 samsvarer det jo relativt logisk med at du burde hatt en "red" på skiven, ja.
Når du sier den har vært på service to ganger, kan det jo dessverre være slik Ursa Major sier; - at skiven er blitt byttet.

En ikke-original dial kan nok verdimessig bety mye for noen, inkludert bezelring.
For andre kanskje ikke så mye, så lenge du kan påvise serienummer og bekrefte dette.

En ikke-original dial kan nok verdimessig bety mye for noen, inkludert bezelring.
For andre kanskje ikke så mye, så lenge du kan påvise serienummer og bekrefte dette.

En ikke-original dial, da mener du feks en service dial, eller en med et annet serienr?
Skal det være riktig, må det vel være samme serienr. Er vel ikke noe poeng å sette på en med et annet serienr.

Det å finne en original red sub skive med serienr 3,8mill kan vel ikke være en enkel sak vil jeg tro.

Uvisst. Jeg ville oversendt problemstillingen til Lervik eller en annen serviceinstilt AD dersom det blir aktuelt. Mulig at slikt erstatninger gjøres hos Rolex sentralt.

som Anders, tror jeg at det er bare Genève som sitter på disse " red writing luminova service dial".

Dersom Rolex også mener at denne skulle hatt en linje rød skrift kan man jo få satt inn en rød Luminova service dial :)
Langt fra kosher i samlermiljøet, men for noen som vil ha en RedSub til en billig penge kan det jo være verdt et forsøk.

som Anders, tror jeg at det er bare Genève som sitter på disse " red writing luminova service dial".

My 2 cents går i samme leia.
Jeg ville tro det beste stedet å starte ville være hos Rolex. Dersom rød skrift bekreftes herfra, er det vel mye mulig de er deg behjelpelig med en dial.

En ikke-original dial, da mener du feks en service dial, eller en med et annet serienr?
Skal det være riktig, må det vel være samme serienr. Er vel ikke noe poeng å sette på en med et annet serienr.

Det å finne en original red sub skive med serienr 3,8mill kan vel ikke være en enkel sak vil jeg tro.

En ikke-original dial betyr enkelt og greit for meg at det er en dial på uret som ikke var den som fulgte uret da det var nytt. På samme måte som eventuelt andre deler er byttet.
Det er dette enkelte ikke vil verdsette høyt når man er kritisk og vil kjøpe en red sub. For andre er det ikke sikkert det er så stort poeng.

tja, hvor stopper du hvis du først ønsker riktig skive ?
riktig skive + matchende visere + riktig silver datewheel + riktig bezel insert med riktig tritium perle + riktig plexi ( ikke service plexi)
og en forståelsesfull kompetent urmaker utenfor Rolex Dogmen
jeg synes det begynner å bli litt av et prosjekt.

og kassen er såpass slit at det er neppe den opprinnelige fasetten vi ser.

dette uret har sin egen historie, kanskje er det bare å respektere det : gi det en enkel service uten å prøve å reversere tiden ?