rolex 1680

Såvidt jeg har lest meg til er den eneste måten å få byttet til en rød service skive på Rolex service senter å gi fra seg en skive som også har rød skrift. Vil nok være noen på VRF som kan bekrefte dette.

Fikk mye å tenke på kjenner jeg...:rolleyes:
Makan til tulling som har sagt ja til å selge en annens klokke.

Takk for alle tips!!

Er vel ikke verre enn å legge den ut her for salg. Da får du nok tilnærmet markedspris av noen som ikke er ute etter å lure noen.

En ikke-original dial betyr enkelt og greit for meg at det er en dial på uret som ikke var den som fulgte uret da det var nytt. På samme måte som eventuelt andre deler er byttet.
Det er dette enkelte ikke vil verdsette høyt når man er kritisk og vil kjøpe en red sub. For andre er det ikke sikkert det er så stort poeng.

Helt umulig å verifisere, det er jo ikke noe serienummer på skivene :) Med mindre man kjøper et ikke-servet ur fra en første eier som man stoler på, tror jeg ikke dette er så lett å sikre seg.

Alle ur som har vært innom en internasjonal brukt-forhandler eller større samler må man forvente kan være en miks av deler. De setter sammen skiver og kasser for å maksimere utbytte. En fin skive settes i en fin kasse med papirer og selges til høy pris. En dårligere skive settes i en polert kasse og prises deretter. Tilsvarende med visere, bezeler etc.

Jeg mener man ikke kan forvente annet enn riktig generasjon.

Helt umulig å verifisere, det er jo ikke noe serienummer på skivene :) Med mindre man kjøper et ikke-servet ur fra en første eier som man stoler på, tror jeg ikke dette er så lett å sikre seg.

Alle ur som har vært innom en internasjonal brukt-forhandler eller større samler må man forvente kan være en miks av deler. De setter sammen skiver og kasser for å maksimere utbytte. En fin skive settes i en fin kasse med papirer og selges til høy pris. En dårligere skive settes i en polert kasse og prises deretter. Tilsvarende med visere, bezeler etc.

Jeg mener man ikke kan forvente annet enn riktig generasjon.

Helt enig.
Mitt poeng var med tanke på de tilfeller - og under forutsetning av - at selger er så ærlig overfor kjøper at han informerer om at dette uret eventuelt har skiftet skive,... eller bezel, krone, perle, visere, lenke, er polert etc etc..
Da kan kjøper gjøre et valg, og vekte og veie om dette betyr noe. Det viktige er at vi vet hva vi kjøper.
Holder selger igjen slik informasjon, er vi nok over på en side av grensen jeg vil være ukomfortabel med, ......- for å si det diplomatisk.
Men at dette skjer blant noen, det er det nok liten tvil om.

Helt enig.
Mitt poeng var med tanke på de tilfeller - og under forutsetning av - at selger er så ærlig overfor kjøper at han informerer om at dette uret eventuelt har skiftet skive,... eller bezel, krone, perle, visere, lenke, er polert etc etc..
Da kan kjøper gjøre et valg, og vekte og veie om dette betyr noe. Det viktige er at vi vet hva vi kjøper.
Holder selger igjen slik informasjon, er vi nok over på en side av grensen jeg vil være ukomfortabel med, ......- for å si det diplomatisk.
Men at dette skjer blant noen, det er det nok liten tvil om.

Ideellt sett burde det nok vært slik ja, men i.o.m at dette er klokker som fort skifter eier flere ganger per år vil vel slik info være umulig å holde track på. I dette tilfellet vet jo ikke den orginale eieren det selv en gang.
Det en kjøper av slike rariterer må gjøre er nok å bruke de hjelpemidlene en har for å i best mulig grad forsikre seg om at dial (og urverk) stemmer med serienr. Utover det er det vel nesten som en kan gå ut i fra at deler er byttet i servicer opp gjennom årene - og i motsatt fall er det jo topp. Men det er forbi meg hvordan noen kan se at f.eks ei lenke eller en krone for den de, er orignal (dvs akkurat det spesifikke eksemplaret som satt på i det klokka ble levert fra fabrikk)