Roald Amundsens sydpolklokke

Medlem
10. jan. 2011
Innlegg
638
Sted
Stjørdal
roald+amundsen+resize.png
 
Heyerdahl bar en Eterna.

Jeg er også hellig overbevist om at Amundsen bar en Zenith.
 
I min lille Zenith reklamebok hjemme er det i hvertfall sterke relasjoner til Amundsen, men jeg sliter med å forstå om de i klartekst hevder at han hadde på seg en Zenith på polpunktet eller ikke. Han var i hvertfall ambassadør en periode for Zenith.

Les om det her:

Kilde: http://www.zenith-watches.com/wdata/catalogues/zenith_catalogue_100913_en.pdf

Edit: ser Runes var før meg. Amundsen er også nevnt på side 36 i linken min.
 
Dette er nok ikke mer komplisert enn at Amundsen rett og slett var en WIS, og hadde flere klokker. Så vidt jeg har skjønt så er Glashütteklokken en del av den faste utstillingen på Fram-museet, så dette er altså en annen klokke. Som vel er en Zenith.

I et par linker fra Zenith er det referert til et brev som Amundsen skrev 23. oktober 1913.

zenith4.jpg


Dessverre står ikke hele brevet her (og håndskrift/tyskkunskapene strekker ikke til), men jeg forstår det sånn at han forteller at han har har vært på Sydpolen med en Zenith. I denne perioden holdt Amundsen på å forberede en Nordpolsekspedisjon, så man skal ikke se bort i fra at det var litt spons han var ute etter.

Når Zenith skryter av at Amundsen har hatt med seg Zenith på både syd og nordpolen, så kan det for eksempel tenkes at fremstøtet funket, og at han fikk ny Zenith til denne ferden.
 
Og jeg som har trodd han bar en moddet Seiko på NATO:D. Man lærer noe hver dag her på sonen! Litt kult med Zenith da :)
 
Han kan da ikke ha brukt noe annet enn Explorer II Polar. Hvorfor i all verden skulle de ellers markedsføre dette som et ur for arktiske og antartktiske ekspedisjoner?
En hver poltur etter Amundsen - og Nansen - må betraktes som en ferietur. Eksedisjoner er forbeholdt førstegangsbesøkende. Ekspedisjon = etter det engelske "to explore" = Explorer.

Eller...?

:p