Richard Mille

Jon Henrik

Ansvarlig redaktør
Medlem
12. okt. 2007
Innlegg
6.118
Sted
Fredrikstad
http://richard-mille.com/en/home.php

Hot or not?
Selv syns jeg han (stort sett) klarer å balansere på den hårfine grensen mellom det stilig og cheesy. Racinginspirerte er ikke alltid like vellykket, men RM klokkene syns jeg gjør dette på en bra måte.

RM er jo ganske hot blandt WIS rundt omkring i verden nå, men hva syns resten av Tidssonerne om RM?
 
Har alltid likt RM modellene dog jeg har sansen for klokker med litt vekt.
Jeg har lest på div RM forum om div "barnesykdommer" da som oftest
overflate/finish problemer (grunnet bruk av utradisjonelle materialer og
eldingen av disse) men også noen mekaniske utfordringer. Noen har også
sagt at det er verdens mest overpriset merke. Men med tanke på meget
begrenset produksjon og avanserte teknikker blir dette jo opp til hver enkelt
og vurdere. Jeg fortsetter og drømme om en, men syntes det er litt tidlig og
refinansiere huslånet mitt;)
 
RM er genier på klokkeproduksjon, innovatører på matrieler og design på noen få cm. Det grenser til cheezy og har en pristagg som en nybil. Så de som har råd til en slik klokke "kan kanksje ta seg lov". EDIT RM er teknsike/ designmessige genier

RM 020 is the first pocket watch in the history that is made with the use of nonmetal platinum. Platinum is made of carbon nanofibers that are used in military aircraft construction. It is an isotropic composite material forming at the very high pressure and temperature (2000ºC) that result in the highest mechanical, physical and chemical durability of the material. Tourbillon release primarily invented in the 19 century for pocket watches is driven by two winding barrels. Both barrels are connected and provide a 10-day’s power reserve. The power reserve indicator is placed between 9 and 10 o’clock.RM 020 is supplemented with a titanium chain with a lock and a special support allowing to use the RM 020 as a desk watch. http://richard-mille.com/

23763-thumb-450x450-9244.jpg


http://www.luxury-insider.com/Current_Affairs/post/2009/05/17/Richard-Mille-Asia-Tour-2009.aspx
http://www.ablogtoread.com/richard-mille-watch-doesnt-slow-rafael-nadal-down/

RTEmagicC_09_0505_Mille_Chronopassion_01.jpg.jpg
 
Ååååh, joda! Det har du! Bare sett deg på youtube og søk etter støtdempingsteknikkene de har...

Næh... Jeg er litt for opptatt av designet til at jeg lar meg imponere over teknikken i de klokkene...
 
Jeg har ikke sansen for Richard Mille. Det tekniske aspektet fasinerer meg, men jeg synes de roter seg bort i materialvalg og trangen etter å skille seg ut, men glemmer design. (sikkert mange som er uenige med meg;) ). Dette er ikke unikt for Richard Mille, det er etter min mening haugevis med overprisede og "rare" klokker der ute som er så innovative at de blir stygge. Det virker som om det er om å gjøre å "finne opp uret på nytt":-? Dette gjenspeiler seg i klokkemagasinene hvor det blir mindre og mindre om de etablerte urprodusentene og mer og mer av de som vil gå sine egne veier og roter seg bort i stive priser og et eller annet nytt materiale.
Det positive ved denne trenden er at hvis en setter 10000 apekatter foran hver sin skrivemaskin til evig tid vil nok en av de ende opp med Ibsens samlede verker:D Med dette mener jeg at når alle skal "prøve alt" vil noen av nyvinningene kunne være nyttig og kunne overføres til funksjonelle vanlige klokker og være med på å drive klokkeindustrien fremover. Jeg undres på hvor disse "independent watchmakers" vil være om 20-50 år. Time will show:cool:
 
Er det ikke en av disse som er så lett at den faktisk flyter? Mener å huske en YouTube video hvor en sløy kis hiver et ur til noen hundre tusen dollar i bassenget og filmer det hele.

Teknisk sett er RM vanvittig fascinerende, men det fascinerer meg på samme måte som en Toyota Prius, anleggsmaskiner og fabrikker.

Morsom teknologi og nyvinning, men ikke noe jeg ville kjøpt selv (men fint kunne hatt om noen gav meg gratis).
 
RM er masterpieces og kunstverk. Det finnes flere spennende små klokkeprodusenter som skiller seg ut.. Linde Werdelin SpidoSpeed Chronograph, Van Der gang watches etc. Gikk ikke disse dukken i denne finanskrisen så vil de leve videre og takk for det. Hadde jeg hatt råd og xx antall millioner på konto - så ja!!!!

The-new-RM-011-Boutique-Special-PARIS-GENEVA.jpg


]
 
RM er både cheesy og hot. La oss si det slik at har du nok penger til å cashe ut en sånn, så driter du vel fint i om noen synes den er cheesy.:p
Overpriset og unødvendig "over-engineered". Dette er selvsagt for at også de uforskammet rike skal få ha noen ting for seg selv. Enhver menigmann i gata vil jo kunne kjøpe seg en Rolex hvis dette var prioriteringen. RM kan skilte med et high tech image til en klokkeinteressert fiff.

Jeg undres på hvor disse "independent watchmakers" vil være om 20-50 år. Time will show:cool:

De vil klare seg utmerket så lenge de hypes opp i de riktige kretser. Det vil alltid finnes folk med penger som er villige til å bruke dem på slikt, så lenge det holdes eksklusivt nok.

Ellers har jeg skikkelig "hots" for Linde Werdelin. Skal ha meg en slik engang...kanskje.
 
RM...

Ja, RM er et meget spesielt urmerke.

Jeg har gjennnom min gode venn i Singapore fått gleden av å ha en slik sak på håndleddet en stund.
Den var uhyggelig lett. :)

Jeg har ikke noe veldig godt nærbilde, men henger på et par bilder fra en hyggelig luncheon vi hadde hvor bl.a. min venns RM var med. Det er noen år siden nå, og jeg husker ikke eksakt modellen, men det kunne vært en RM002.

la18-1.jpg


la23-1.jpg


Ellers så er det jo noen andre fine saker også på det bordet - bl.a. en Hautlence, en Lange litt over gjennomsnitts-uret, og ikke minst en ytterst spesiell IWC Destriero - kun et fåtall laget.
Vel, mitt ur er også på det bordet, men ikke noe å skryte av i den sammenheng, huhu.

Ellers har jeg hørt at Richard Mille himself også er en veldig omgjenglig og hyggelig kar :)


BT
 
Takk for flotte bilder BT! Mye bra på bordet :)

Har orientert meg litt i secondhand markedet for de enkleste RM-modellene, og de er egentlig ikke så galt priset. Ikke bra..ikke bra :D