Reiseklokke med Dual Time, igjen, nå for litt tøffere forhold..

FMS

Støttemedlem
Medlem
8. jan. 2015
Innlegg
984
Sted
Oslo
Min forrige unboxing var en H. Moser & Cie. Dual Time, som både var et høydepunkt i mitt forsøk på en horologisk reise og et ur som var ment å dekke behovet for en reiseklokke med diskret dual time-funksjon. Enkel innstilling av lokal tidssone uten å forstyrre urverket er en komplikasjon jeg setter stor pris på, men jeg skal innrømme at Moseren ikke egner seg like godt for alle typer reiser.

Jeg fikk det derfor for meg at jeg i tillegg trenger en allsidig klokke som kan takle alt fra en svømmetur til en kveld med dressjakke, med dual time-funksjon som ikke gjør for mye ut av seg. Her er jeg i ukjent farvann, og ironisk nok mye mindre selvsikker enn ved tidligere klokkekjøp som antakelig fremstår som mer vågale. Det finnes heller ikke mange kandidater. Heldigvis har jeg fått god hjelp, og etter et veldig hyggelig besøk på Bjerke med en av de som har sørget for enabling i prosessen kan jeg unboxe det som for meg fremstår som den perfekte kandidaten.

Den første esken kan vel i det minste avkrefte at dette er en Rolex:


Både ytter- og innerboks er usedvanlig godt beskyttet til at dette er en klokke som skal tåle litt:



Kanskje ingen kjempeoverraskelse, men det er fortsatt ikke åpenbart hvilken modell dette er:


PAM 233, Luminor 1950 8 Days GMT


Min oppfatning er at 233 har alt jeg har behov for i en moderne Panerai: 1950-kasse med crown protector, sandwich dial, domed glass, in-house 8-dagersverk, vanntett kasse med skru-baklokk, hurtig reimbytte og 44mm størrelse, som holder for meg - og i tillegg har den altså dual time-funksjon.


Lesbarheten er selvsagt upåklagelig under de fleste forhold.


Urverket er det manuelle Calibre P.2002, et 6,6mm tykt in-house-urverk med minimum 8 dagers gangreserve, lineær gangreserveindikator, dual time-funksjon med 24t-indikator, datovisning, seconds reset, 4Hz /28.800vph og mye annet snacks som i mine øyne gjør dette til et spennende urverk. I tillegg bygger det relativt lite, noe som er mer forenelig med behovet for å kunne la klokken gli inn under skjorteermet ved enkelte anledninger.


Noen dårlige mobilbilder viser hvordan den er på armen min, og i mine øyne er dette innafor nok til at klokken kvalifiserer til å kunne brukes med en dressjakke når det trengs.



Dual time-funksjonen er naturlig nok den nye varianten med 24t-visning. Mens jeg virkelig kan se sjarmen med den gamle “dot dial”-visningen, tilsvarende dag-/natt-indikatoren jeg har på Moseren, skal jeg innrømme at jeg setter pris på 24t-funksjonen her og har glede av den. Denne viseren befinner seg på samme sub-dial som sekundviseren, og viser tiden ut fra samme 24-timersskala som benyttes på urskiven på enkelte andre modeller. Sammen med minuttviseren er dette egentlig tilstrekkelig til å vise tiden hjemme, men i tillegg har klokken en egen Dual Time-viser under timeviseren som avdekkes når man stiller klokken til lokal tid. Dette gjøres veldig enkelt og raskt uten å forsinke urverket.


Med alt av visere eksponert, inkludert dual time-viseren, er det jo litt som skjer på skiven - og den er langt fra så minimalistisk som enkelte foretrekker, men jeg setter stor pris på alle disse funksjonene og synes at dette er den perfekte modellen for meg. Jeg har allerede noen flere reimer på vei, og gleder meg til å utforske litt muligheter før den får kjørt seg på sin første reise med litt tøffe forhold om et par uker.



Fun fact: Jeg har faktisk ingen klokker med synlige tall på skiven, verken romertall eller arabiske tall - så dette er crazy til å være meg, men det skal jeg nok kunne leve fint med.



Tusen takk for titten!
 
Redigert:
Gratulerer.
Den ultimate Panerai i mine øyne.
Den har som du sier alt man trenger i en moderne Panerai.
Det er så lekkert.:)
 
  • Liker
Reaksjoner: FMS
Gratulerer og kos deg med den perfekte PAM! Personlig synes jeg dual time funksjonen funker over all forventning, selv på min dot dial versjon
 
  • Liker
Reaksjoner: FMS
Grattis med meget grom PAM! Har hatt gleden av å prøve en tilsvarende, og den er meget bærevennlig!
 
  • Liker
Reaksjoner: FMS
Gratulerer og kos deg med den perfekte PAM! Personlig synes jeg dual time funksjonen funker over all forventning, selv på min dot dial versjon
Jeg er vant til dot dial fra før, og synes det er perfekt - synes også personlig at 233 er penest med dot dial, men når jeg først har AM/PM så finner jeg litt barnslig glede i den løsningen og at den egentlig er unødvendig komplisert :D
 
Dette er en favoritt hos meg, den er griselekker. Så grattis(igjen)! :)
Og nå må du få deg klistremerke på bilen...
 
  • Liker
Reaksjoner: FMS