Reiseklokke med dual time, "very rare"

FMS

Støttemedlem
Medlem
8. jan. 2015
Innlegg
984
Sted
Oslo
Formuleringen "very rare" i tittelen er ikke kun et forsøk på å gjøre dette mer interessant, men faktisk mottoet til manufakturet bak dette uret. Jeg skal ikke nekte for at jeg ser på dette som et høydepunkt i mitt forsøk på noe i nærheten av en horologisk reise, men samtidig har jeg også vært på leten etter et reiseur som kan vise to tidssoner. Siden jeg har en litt sær smak og ikke tåler for mye dilldall på skiven, er denne klokkens minimalisme og muligheten til å skjule dual time-viseren bak timeviseren perfekt for undertegnede.

Så til unboxingen: En relativt intetsigende ytterboks med en diskrét logo som nok de færreste kjenner igjen på avstand.



En pen treboks, men den gjør ikke så veldig mye ut av seg.



Selv med navnet på boksen, er det ikke sikkert at alle kjenner til denne. H. Moser & Cie. er et lite, individuelt manufaktur som kun produserer rundt 1200 klokker i året, med et fåtall urverk, som alle er in-house. Selv balansefjærene produseres in-house, noe som er relativt uvanlig, og disse benyttes også av andre aktører som Kari Voutilainen.

Med røtter tilbake til 1826, har dagens H. Moser & Cie. gjort seg bemerket de siste årene etter at tidligere CEO i Audemars Piguet, Georges-Henri Meylan, kom inn på eiersiden og hans sønn, Edouard Meylan, tok over som CEO. Blant modellene som har vært lansert de siste årene finner vi min ultimate grail, Perpetual, men det er dessverre og naturlig nok ikke den som unboxes her.



H. Moser & Cie. Endeavour Dual Time aka. Nomad - roségull med argenté-urskive, introdusert på Baselworld i 2013.



Dual time-viseren stilles ved å trekke kronen med "double pull crown mechanism" et hakk ut, uten å påvirke hjemmetiden. Hjemmetiden stilles ved å trekke kronen to hakk ut, da med "hacking seconds".

Dag- /natt-indikatoren kl. 12 skifter fra hvit til svart på en brøkdel av et sekund, ved hjelp av en fjær som trekkes opp i åtte timer uten å påvirke tidsgjengivningen.

Dual time-viseren kan skjules bak timeviseren.



Urverket, HMC 346, er Mosers første automatiske, og er en historie i seg selv, men nå er dette en uboxing - så det får bli en annen gang. Verket er hele 34mm i diameter og 6,5mm høyt, med en rekke innovative løsninger og minimum 72 timers gangreserve.







Dette er første dag med denne på armen (på ferie), og jeg skal ærlig innrømme at det føles veldig bra. Og dersom noen spesielt observante skulle lure: VCen er ikke byttet ut til fordel for denne, de utfyller hverandre perfekt.

Takk for titten!
 
Helt vanvittig lekker. Igjen, gratulerer så mye :D
Jeg liker ikke helt at jeg begynner å like high-end på reim ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: FMS
Wow for et nydelig ur. Er veldig svak for detaljen med at tidssone 2 viseren kan gjemmes. Gratulerer med en skikkelig heavy hitter :D:D
 
  • Liker
Reaksjoner: FMS
Nå snakker vi! Gratulerer så mye:) Nå kan du gjerne gi meg en innføring i hvordan man uttaler dette navnet...?
 
  • Liker
Reaksjoner: FMS
Grattis, det var årets råeste unboxing hittil. Tviler på at noen andre topper denne på en god stund.
Fantastisk!
 
  • Liker
Reaksjoner: FMS
Gratulerer så mye med en utrolig 'ren' og velbalansert klokke i edelt metall.
Da jeg så kassens profill i kombo med det varme gullet var jeg solgt :oops:
Liker enormt godt at urverket 'subber' helt ute i kanten på kassen. Dette kler uret maksimalt.
Syns også navnet,og måten det er skrevet/utført på viser at ingen ting er tilfeldig her. Er overhode ikke noen kjenner av merket, men har fulgt det iherdig på div nettsteder.
Det eneste jeg ikke liker med klokken .....Er at den ikke er min ;)
Hva er Ø ?
Lykke til med en skatt av en klokke.
 
Redigert: