Reisebrev fabrikktur til Jaeger LeCoultre

Klokker

Støttemedlem
Medlem
21. sep. 2024
Sted
Stavanger

Kapittel 1

Invitasjonen

Jeg setter veldig pris på "bloggerne" her inne som skriver fine interessante innlegg og reisebrev, som gir en del mer enn dagens bilder og snikk snakk rundt omkring. Gjerne et innblikk i noens opplevelser og erfaring som for andre kan være fjernt eller nært for flere her inne.

Tenker dermed at jeg burde gi det et forsøk ettersom jeg hadde selv ønsket å høre om det jeg nå skal til å fortelle. Er ikke spesielt god til å skriv å beklager i forkant av ymse skrivefeil, manglende ordforråd og dårlige formuleringer.

Jeg er en heldig eier av to nydelige Jaeger LeCoultre klokker, som er mitt favoritt klokkemerke. Jeg har ikke stor klokkesamling og er relativt ny i rollen som samler av ordentlige klokker. Hver gang jeg er i Oslo (bor i Stavanger) tar jeg alltids turen innom Bjerke - både for en hyggelig prat men også for å prøve og se på nydelige klokker. Bilder og videoer er ikke det samme som å virkelig få opplevd en kvalitetsklokke, synes nå jeg.

1759590241833.png

Et hovedstopp hos Bjerke er da alltids Jaeger LeCoultre "bordet" for å se, prøve og slå til en liten prat (og kanskje kjøpe en reim eller to). Her har jeg blitt etter hvert spurt om jeg en gang kunne tenkt meg å bli med på en tur til JLC hvis sjansen skulle by seg. Da fikk dem et soleklart JA. Dette var en stund siden.

Men, onsdag 16. Juli fikk jeg en positiv overraskelse i mailen. "Invitasjon til fabrikktur med JLC" står det i emnet.
"YESS" tenker jeg høylytt. Her spør dem om jeg kunne tenkt meg å bli med på en tur til Sveits for å besøke selveste JLC manufacture 15.-16. September. Selvsagt svarer jeg ja og sender over diverse fullnavn, passnr osv.

Her tenkte jeg bare "det får koste hva det enn koster". Fordi en fabrikktur er ikke bare til å dukke opp og få.
Men til min overraskelse er det helt dekket. Spoiler: trakk ikke kortet én eneste gang hele turen. Reise, kost og losji var dekket.

Det ble som å vente på julaften og så på denne opplevelsen som årets høydepunkt.

Forventingene var høye, men prøvd å tenke at jeg må også være realistisk.

Vi mottok Onsdag 3. sept, rundt 2 uker før avreise, detaljert agenda.
Se bilder under. Valgte å holde alt jeg poster mest mulig anonymt uten bilde av fjes, navn og kontaktinfo. Derav noe sensurering.

1759590450742.png

1759590458984.png

Kapittel 2
Avreise
, dag 1. Mandag 15. September.

Som nevnt over er jeg bosatt i Stavanger, og hyggelig nok fikset Bjerke egen flytur til meg til Gardermoen hvor jeg skulle møte resten av folket.

Reisen bestod av 7 inviterte, 2 fra Bjerke og én representant fra JLC som ventet på oss i Geneva. 10 totalt.
Av nordmennene var jeg eneste utenfor Oslo, og skulle dermed bli med resten på Gardermoen for direktefly til Geneva. Tidlig avgang Gardermoen ga meg en ekstra tidlig avgang. Og derav også "oppgang". Søvnen, hvis det kan kalles det, ble kort (var mer å ligge i sengen og prøve å sove). Kl 0400 skulle jeg stå opp - boarding klokken 0600 på Sola lufthavn.
Det gikk fint, en blanding av nerver og spenning kviknet meg til og var ikke i nærheten av trøtt. Men fikk en liten kvil på flyet vertfall.

Med meg på turen tok jeg utenom håndbagasjen en passende nok Jaeger LeCoultre veske jeg fikk fra Bjerke når jeg kjøpte klokkene.

1759590692925.png

Dette var jo en solo-tur hvor den eneste jeg kjente var én av de fra Bjerke. Så jeg kjente meg spent på hva slags type mennesker jeg ville møte. Hvem er disse andre JLC-entusiastene. Å se noen "in the wild" har jeg bare gjort én gang før. Og nå skulle jeg være med 6 andre samtidig.

Men her traff Bjerke blinkskudd i sin invitasjon. Det var en fin blanding mennesker som alle var åpne, innbydende og hyggelige. Vi kom alle godt overens fra start og samtaler og diskusjon fløt. Isen var jo allerede brutt av turens mål og karakter.

For reisen tok jeg på meg reversoen, da det føltes mest passende. Reimen byttet jeg også et par ganger.
Det var en fin blanding av klokker. Var vell 4 av oss med Reverso (duoface på alle), 2 master control, én master ultra thin (perpetual), en stilig limited Polaris og til slutt den stiligste: en JLC Amvox2 DBS - en klokke som følger med en Aston Martin og fungerer som nøkkelen til bilen ved å trykke på glasset (se open/close ved kl 4 og 8).

Jeg ble sittende på flyturen til Geneva med en av de inviterte som, forfriskende, hadde en ekstra interesse for Atmos fra Jaeger LeCoultre som er utvilsomt den kuleste bordklokken en kan ha. Og en fantastisk samling av vintage klokker, så bildedeling ble en selvfølge.

1759590701835.png

1759590745514.png

Kapittel 3
Ankomst
, dag 1, Mandag 15. September

Før landing ser jeg tydelig Geneva sentrum, lett gjenkjennelig med fonten.
1759590885971.png

Litt bakgrunn: jeg er ikke vant med flotte hotell på ferier, og på turer prøver jeg alltid bruke billigst reisealternativ, og da kollektivt. Enten det er storby eller sydlig badetur.

Ankomst: vi blir tatt i mot av en mann fullkledd i svart dress og vår "guide" fra JLC som blir med oss resten av turen fra dette tidspunktet. Vi setter oss i en fin mercedes minibuss og blir kjørt til hotellet.

Sidenote: selv om alt føltes proft og fancy og kult, kjørte sjåføren som om han var på flukt fra politiet og en ble noe kastet rundt i setet mens en kjørte farlig fort gjennom byens sentrum.

Ved ankomst til hotellet blir vi møtt, for første gang i mitt liv, av en "bellhop" som tar hånd om bagasjen for oss å påser at vi ikke skal måtte frakte bagasjen selv (selv om det kun var enkel håndbagasje).
Hotellet het "Mandarin Oriental" og basert på romprisene på google maps er det nok et hotell jeg aldri kommer til å booke selv.

Lobbyen/resepsjonen imponerer med en gang. Nydelig oppsats og alt oser luksus.
Alle imøtekommer oss med "Sir" og "Madam". Utrolig høflige, og med en sterk fransk aksent Aldri følt meg så velkommen på et hotell før.
1759590910758.png

Alt rundt skriker luksus. Til og med sprit dispenseren for hånddesinfeksjon er en fancy liten glassflaske som når du holder hånden over forsiktig sprayer en damp opp på hendene, i tillegg til litt godlukt.
På søylene ligger ulike utstilinger av klokkemerker. Og på veggen henger intet mindre en Vacheron Constantin klokker. I trappene står det nydelige skulpturer og kunst.
1759590921915.png

1759590934380.png

Rommet. Er massivt. Soverommet er en også en stor stue. Fra gangen til badet har vi en garderobe. Badet har to vasker (jeg har rommet alene), et badekar med dusjheng, og en gigantisk dusj med plass til flere. Og en do.

Over alt er "amenities" og skal innrømme en del dukket magisk vis opp i bagasjen min når jeg kom hjem.
1759590948256.png

Kapittel 4
Lunsj og Guided tour

Vi er alle sultne etter tidlig reise med gjerne bare nok enkel frokost. Så det er planlagt lunsj rett etter innsjekk. Det er planlagt en guided tour gjennom sentrum etter lunsjen.
Lunsjen er på hotellet på restauranten som heter "Moon bar". Servicen er upåklagelig og dem fyller på med både godt vann og bobler i glasset. Til maten følger også hvitvin, lokal fra rett utenfor Geneva - på vei til Vallée de Joux neste dag kjørte vi forbi flere vinåkere.

Samtalen fortsetter og vi får litt tid til å bli bedre kjent. Maten er kjempegod og satt pris på flere mindre retter på fatet enn én stor rett til lunsj.
1759591000752.png

Etter lunsj tar vi oss en vandring i sentrum. Er vanskelig å få med seg alt guiden sier, ettersom vi heller snakker om alt annet enn historien og infrastrukturen. Men heller alle klokkebutikkene rundt omkring, og ikke minst "wrist check" på forbipasserende.
Her var det mye snadder folk hadde på håndleddet. Så du en klokke på armen var det mer sannsynling en Patek enn en Mockberg.

Det beste funnet ble nok når vi først ankom hotellet. Det sier gjerne litt om klientellet, men der gikk det en fyr forbi med intet annet enn en Patek Tiffany Nautilus.

Vi var innom flere kjente plasser. Gikk forbi fontene, og over til "klokkegaten". Deretter videre inn gjennom shopping gata hvor vi så Rexep Rexhepi lokalene - var vell 3 ulike gjennom gaten. Også tok vi selvsagt en is på veien på Gelato Mania som ble sagt var den beste isen i Geneva.

Lunsjen ble litt drøyd, som deretter førte til at den guided turen varte til litt lenger enn opprinnelig planlagt. Den skulle være ferdig 1600. Og fra 1600-1730 hadde vi litt egentid satt av før apertiff i baren før kveldens middag.
På forhånd hadde jeg booket en time hos Breguet fra kl 1630-1730. Breguet står øverst på listen min men har ingen erfaring med dem på håndleddet. Elsker historien, håndtverket og estetikken - jeg er svak for minimalistisk og dressklokker, men med noe sofistikerte trekk.

Den guidede tour ble ferdig nærmere 1615 og mitt livs raskeste dusj og påkledning for å rekke timen ble ødelagt av mitt forsøk i å få på linsene som kostet meg 10minutt. I mitt forsvar var det 3. gang i mitt liv jeg satt på linser - driver for øyeblikket å prøver linser da jeg er lei brillerens.

Men det gikk fint, ble noen minutt forsinket men var kort gange til Breguet fra hotellet. Med meg fulgte en av de medreisene som var selv ikke spesielt kjent med Breguet men ønsket å være med og lære - noe jeg syntes var veldig hyggelig og han var med på å forbedre opplevelsen.
1759591029784.png

Kapittel 5
Breguet besøk

I år fyller Breguet 250 år. Som del av det har dem kommet ut med mange nye nydelige versjoner av hver modell (utenom én per nå) - anbefaler for de interesserte å ta en titt.

Mitt hovedfokus for besøker var å faktisk prøve et par ulike, men få, modeller på håndleddet. Og gid dem god tid på armen. Hvis jeg skal drømme om en klokke, ønsker jeg å få den harde sannhet tidligst mulig om følelsen på hånden er riktig, eller om det blir en dealbreaker og jeg kan slutte å dagdrømme.

Breguet har ikke direkte store modeller, men dem har lange lugs og kan fort være en cutoff for mange og gå på bekostning av bærekomfort og utsened avhengig av størrelsen på håndleddet.

Jeg var hovedsakelig interessert i to ulike modeller: Classique og Tradition. Classique er dem mest minimalistiske (men kan også være de mest kompliserte). Her fremheves mest skiven. 24k gull med guilloche handlaget med restaurerte rose engines. Breguet var han som først introduserte guilloche i klokkeskiver og er fremdeles i dag de desiderte beste på dette området.

Vi ble utrolig godt tatt i mot av de i butikken. Vi fikk raskt server vann og kaffi. Hun som tok hånd om oss så at jeg var litt vell varm i pannen etter tidspress og rask gåing. Så hun snakket rolig med meg og forsikret meg om at vi hadde god tid og skulle bare nyte den prosessen og kose oss litt med klokkene. Det hjalp veldig. Verste er å føle en ikke helt har lov til å prøve på klokker eller har dem en liten stund på armen. Her var det motsatt og var bare til å føle seg som hjemme.

Klokkene ble brukt i gjerne 10-15min av gangen for å kjenne følelsen. Heldigvis passet alle mine håndledd, og dagdrømmingen får fortsette. Hvilken modell som er favoritt er ikke helt bestemt. Tradition og Classique er begge utrolige, men merker gjerne Tradition blir den mest "annerledes" i min kolleksjon hvis en skal tenke slikt. Og dem er utrolig mye kulere i virkeligheten enn bilder og video. Er noe spesielt med hele bevegelse på fremsiden slikt dem gjør dette. Tradition er ikke skeleton, det er åpent urverk på en utrolig vakker måte og fremehever de ulike oppfinnelser av Breguet.

Marine overrasket også. Dem føltes ikke store og pga deres lugs føltes dem som dem "minste" klokkene.

I tillegg må jeg spesifisere at klokken helt til høyre i første bilde-collage er en "ultra thin tourbillon". 7mm tykk, hvor selve tourbillon delen er kun 2mm. Skeletonh med guillioche på alle delene. Utrolig håndtverk, men langt utenfor virkeligheten til å eie (kosta vell 4mill).

1759591074586.png

1759591082178.png

Kapittel 6
Apertiff og middag

Breguet besøket varte så lenge vi kunne, før vi måtte haste oss tilbake til hotellet for en apertiff. Der satt alle de andre langs baren på hotellet. Og servert fikk vi intet mindre enn Champagne. Det ble fort videre klokkeprat, denne gangen en fortsettelse med han jeg satt med på flyet. Vi drøyde middagen litt og forlenget apertiffen til å ta en ordentlig drink. Så vi tok oss alle en drink før vi dro etter champagnen. Bartenderne var dyktige og skuffet ikke. Jeg gikk for en whisky sour med laphroig for å få noe røkt smak.

Regnet hølja nedpå men heldigvis var det ordnet transport for de 800m det var fra hotellet til der vi skulle spise. Følte meg veldig "pampered".

Middagen ble på det som sies å være den beste fondu-plassen i hele Sveits Restaurant Les Armures. Som har vært vertskap de fleste kjendiser og presidenter som har vært innom byen så det ut som - tydeliggjort med signerte plakater og bilder på alle veggene.

Her bestilte så å si alle Fondu moite-moite (med blåmuggost) utenom meg, som gikk for den med bacon og sopp. Absolutt å anbefale! Osten bli spist både gjennom potet og brød. Klarte aldri helt bestemme meg for hvilken som var best. Mest populære sies å være potet men å kunne variere mellom dem passet best meg.

Vi satt på langbord og over meg satt hun fra JLC. Utrolig hyggelig person og samtalen var non stop. Vi fant ut at vi kun var 1mnd i forskjell på alder, og vi vare begge rundt 10år yngre den neste person i gruppen. Hun er tysk og har jobbet innom flere ulike klokkemerker før hun nå har endt opp i JLC hvor hun har vært siste 2 år.

1759591185463.png

Det var opphold når vi skulle hjem, så da ble det en rolig fin spasertur til hotellet. Noen tok seg noe mer å drikke i baren på hotellet når vi ankom, men det var opp tidlig neste dag. Kl 0800 skulle vi kjøre fra hotellet. Så jeg gikk å la meg - stor dag i morgen!

Hotellet hadde gjort rommet klart til sengs. Trekt for gardiner, gjort klart vann på nattbordene, satt frem tøfler ved sengekanten. Og ryddet mens jeg var ute for å spise, hvor blant annet brillene jeg hadde slengt fra meg ble satt fint på plass i stuen med en pusseklut. Skikkelig service!
Hadde også byttet reim på reversoen til svart krokodille (for de som merket det på bildene). I prosessen fløt det litt ekstra reimer og deler rundt når jeg dro, men her også hadde dem fint ryddet og satt dem alle sammen for meg.
1759591192166.png

Vedlegg

• 1759591168914.png
    1759591168914.png
    1,1 MB · Visninger: 0
Kapittel 7
Vallée de Joux
, dag 2, Tirsdag 16. September

En god natt søvn i en seng bedre enn min egen. For så en av de mer formelle frokostene i mitt liv. Stod flere servitører enn gjester og tok deg imot. Det var buffet men kunne også bestille noe mer spesielt hvis ønskelig. Kaffe av alle typer kunne bestilles som del av det.
Men jeg tok, slikt jeg liker på hotell, litt av alt. Ingenting å klage på her verken på service eller kvalitet og utvalg på mat. God start!

Minibuss/maxitaxi tok oss klokken 0800 presis til dalen. Turen tok 1time og 15minutt. Det var en smal landevei mesteparten av turen. Opp og ned med mye svinger gjennom skogen.

Ble fortalt senere at de døde og tørkede trærne i skogen i toppen av dalen der vi kjørte er dem som blir brukt til å polering på deler i klokken, "beveling" eller noe slikt tror jeg det heter.

Det var spesielt å ankomme "Klokkedalen". Endelig var vi her.

JLC Manufacture flagget for oss. Det var spesielt å se! Vi blir satt av rett utenfor inngangen, hvor det også er en skulptur og plaque for Antoine LeCoultre. I tillegg til biekasser faktisk.

En wristshot må selvsagt tas foran selveste bygget. Endelig er klokken hjemme igjen!
For å gå inn må vi "lukkes" inne i et glassbur da kun en og en dør kan åpnes om gangen. Litt tilsvarende, bare større "bur", som da en gikk inn på Bjerke ved Grand Hotel.

Resepsjonen er vakkert designet, et pent og innbydende rom. Vegg-klokken var stilige reverso vegg-klokker, dog en kunne ikke flippe disse. På bordet lå en bok som var virkelig kul - en reverso bok med mange fine bilder i og tenkte kunne vært en stilig "coffee table book" hjemme.

1759591283570.png

Kapittel 8
Manufacture del 1

Før gjennomvisning av hvordan klokkene lages og slikt, får vi kaffe og lagt fra oss jakke og vesker der vi senere også skal være for å prøve på klokker. Det er en vakker café - en reverso cafe!

Utsøkt service av personalet. Vi fikk ordentlig kaffe, og hele rommet ga en følelse av luksus og vellvære.

1759591440644.png

Etterfulgt kaffen ble vi alle gitt hvite frakker som ble brukt når vi gikk gjennom museet og fabrikken. Som guide fikk vi med oss Luc som elsker Norge! Han prøve å besøke Norge minst 2 ganger i året og var spesielt interessert i langrenn - hvor han har faktisk vært med på Birkebeinerrennet. Ingeniør bakgrunn, jobbet for JLC i 12 år og har nå gleden av å kunne ha gjennomvisningen for besøkende.

Vi starter med å gå gjennom musset. Det aller første bygget hvor Antoine LeCoultre startet med å lage mekaniske deler står fremdeles, og var det ene "rommet" av museet. Dem har et helt arkiv av alle skematiske tegninger som tillater dem å kunne lage alle deler til alle modellene de noen gang har solgt om igjen. JLC vil aldri bytte urverk men heller resteurere. Har du en gammel JLC som trenger overhaling vil dem heller lage delene fra bunnene av - du vil aldri få tilbake kassen med ny innmat.

Det var stilig å se historie-visningen deres om delen over tid. Allerede i 1903 klarte dem lage en klokke på kun 1.6mm. Og i 1929 ble det laget det kjente caliber 101 - fremdeles verdens minste kaliber.
Mot slutten gikk vi opp en spiraltrapp omringer av hengene bevegelse - var sikkert 1000stk som hang. Oppe var det reverso oppstilling tilsvarende den dem hadde på Watches and Wanders i år (2025).

1759591459247.png

1759591467723.png

Det er dessverre ingen bilder av selve verkstedene da dette ikke var lov. Men vi fikk faktisk lov å gå inne hos de fleste verksteder og passere forbi ymse maskiner og personal, som alle møtte oss med et smil og en "bonjour".

Det mest overraskende når det kom til "maskining" delen var å få sett et Gyro Tourbillon bur og hvordan det starter som én sylinder av titan og blir til den mest intrikate og delikate lille buret.

Det mest spesielle ble til slutt å være i rommet hvor vi var selv i et slags glassbur omringet av spesial-verkstedene. Jeweling, enamling, gravering og guilloche for hånd med rose engine.

Vi klarte å se én dame som drev med enamling og malte en hest bakpå en reverso, med det som så ut som et hårstrå av en børste. Det var facinere å se hvor intrikate og krevende disse prosessene var. Her ble vi møtt av sjefen for laboratoriet som har med "komplekse" deler å gjøre.

Han tok oss gjennom 4 klokker og hva som var spesielt med dem - og delte dem utrolig nok rundt. Her var det reverso chime, gyro troubillon, perpetual calender og et maleri på en reverso.
Den mest unike delen var en "Westminster" chime klokke. Den han hadde med var prototypen, den første av denne modellen. Modell nr 00 av 18. Én person setter klokken sammen, og det tok 1 år første gang. 1050 deler totalt, 126 juveler. En gyro tourbillon, en minute repeat og chime av westminster bjellene og ikke minst perpetual kalender. Etter den var satt sammen måtte samme fyren bruke den i 2 år strekk. Hvor hver dag skulle den måles på all slags måter for å sjekke hvordan den går og evt. avvik over tid osv. Vi fant ut etterpå at skulle du kjøpt denne var den rundt 13-14millioner NOK.
1759591492062.png

Etter verksted gjennomgangen var det lunsj.
Vi gikk lenge og i mange etasjer oppover for å komme til der vi skulle spise.
Lurer på hvordan kantina deres er tenkte jeg. Men det fikk jeg aldri svar på.
Plutselig går vi inn i et eget lite rom, med pent dekket langbord og to menn i svart dress som smiler, sier bonjour og gir oss bobler.
Vi får lunsj i eget rom med egen servering på selve fabrikken!

I ene enden av rommet er et lite vindu til neste rom - der ser jeg kokken jobbe, kjøkkenet er rett ved siden av. Her var det ikke bare-bare nei.

Fullverdig tre-retter lunsj hvis det kan kalles det. Ny vin til hvert måltid. Her koste vi oss med en ordentlig 2 timers lunsj.

Rundt var fine bilder av reversoer med veldig stilige rammer. Dette var over all forventing.
1759591508113.png

Kapittel 9
Manufacture del 2

Etter en god lunsj gikk vi sammen til der vi hadde satt fra oss jakker og vesker. Her skulle vi nå få prøve på klokke i rundt 2 timer. På forhånd var vi spurt om det var noe spesielt vi ville se. Men jeg forventet ikke at dem skulle rulle inn (med sikkerthetsvakt) en skuffe med omtrent alle klokkene i produksjon per nå. I tillegg til noen spesialmodeller som den prototype gyro chime vi ble vist tidligere.

Vi satt alle på langbord, hadde hver vår egen matte og fikk JLC hansker og lupe som også var gave for å ha med hjem etterpå. Det som alle ville prøve første var de ulike tourbilloner men også chime/minute repeater. I tillegg til litt spesielle memovox modeller. Det ble litt morsomt, fordi i perioder hørte vi bjeller og ringing kontinuerlig når alle "chimet" eller prøvd memovox alarmen. Var en spesiellt opplevelse.

Her ble det prøv mange klokker på hånden. Men to stk satt mest inntrykk på meg - hvis vi skal tenk litt realistisk på noe jeg en gang kunne faktisk gått med selv.
Målet for meg var også å få prøvd klokker jeg har hatt i kikkerten men aldri fått prøvd fordi dem er boutique only og Bjerke får dem dessverre ikke inn (uten å kjøpe de).

Ble dermed ikke en optimal utprøving da jeg ville gi litt tid på lanken fordi de 2 jeg var mest interessert i å selv vurdere om jeg skulle beholde på ønskelisten min eller ei.

Mine to som jeg ville teste, forblir på ønskelisten etter prøving. Det var en hel-gull reverso med gull milanese lenke (kom i år under WW). Denne var som smør på hånden. Satt perfekt pga lenken og den låsemekanisme som betydde du kunne få låst den akuratt hvor enn du ville.

Den andre var en gull reverso med rødt fjes. Denne er mye finere i virkeligen enn noen bilder klarer vise. Eller dette gjelder begge. Mine bilder er absolutt ikke representative til hvordan det faktisk er når dem er på hånden.

Denne turen avslutter dermed for meg med at 3-4 klokker forblir høyt på ønskelisten etter å ha brukt dem. Og det er Breguet Classique, Breguet Tradition 7097, Reverso Gull Ar'Deco og Revero Gull m/ Rødt fjes.

Etter all utprøvingen kjente hele gjengen seg utslitt - denne dagen, og turen, har hatt ekstremt mange inntrykk. Heldigvis kun gode inntrykk.
1759591552144.png

For å korte ned på dette veldig lange reisebrevet så avslutte vi med et gruppebilde vi fikk printet og tatt med hjem, en pen totebag og litt honning! Honningen er laget på fabrikken fra biekassene rett utenfor inngangen i tillegg til noen kasser på taket.

1759591557424.png

Kapittel 10
Hjemkomst og hjemme

En flott tur er fullført. Vi er alle trøtte så det blir en rolig kjøretur til flyplassen og noen sosial avvenning på flyplassen. Her går vi litt i hver vår retning men møtes igjen ved gaten før avgang. Jeg ble bare å ta meg litt mat og hvile i et mørkt hjørne før avgang.

Mellomlanding i københavn hvor jeg sier farvell til de andre som skal videre til Gardermoen mens jeg skal til Stavanger. En gruppe veldig hyggelige mennesker og håper jeg gjerne ser dem igjen på mine ymse Oslo besøk og da Bjerke besøk.

--
En uke senere, mandag 22. September, får jeg en mail. Bjerke takker for en hyggelig tur og lurer på hvordan jeg har hatt det. Og i tillegg - dem sier at dem har en bok "med mitt navn på" hos dem, og om jeg ikke vil ha den?

Det er den reverso boken jeg bet meg merke i hos JLC! Dem sender den til meg og Fredag er den i hus. Vet ikke om dem er synske eller hva, men den boken hadde jeg faktisk skikkelig lyst på.

Nå står den stolt fremstilt på bordet hjemme.

JLC er mitt favorittmerke, og etter den turen er det ingen tvil om at det forblir. Og de jeg eier blir utvilsomt ikke de siste - det er bare noe med deres design og historie jeg trekkes til.

1759591612369.png

Redigert:
Dette var svært fornøyelig lesing. Reisebrev som er så fyldige som dette er noe jeg tror mange - meg selv inkludert - setter stor pris på.

JLC er en favoritt her i gården også, selv om det realistisk sett er små sjanser for at jeg noen gang kommer til å eie en (men hey, det finnes da bruktmarkeder). Må få prøvd en Reverso på lanken en eller annen gang, selv om det egentlig kanskje er enkelte andre modeller som frister mer.

• Liker
  • Elsker
Reaksjoner: Bgo80 og Klokker
Tusen takk for fine ord! Kjekt å høre at dere likte dette :) Ble et noe langt reisebrev men ønsket ikke helt å gjøre det for kort heller. Kunne enkelt vært lengre.

Takk til alle som tok seg tiden til å lese alt :) Og kanskje jeg har klart å pirke interessen for JLC hos noen her 🤞

Det er ikke et så veldig mainstream/poppis merke, men noe gøyalt med det er at hvis du noen gang ser noen i det fri men en reverso eller JLC på armen, kan du trygt ta en uoppfordret klokkeprat med dem :)

• Liker
Reaksjoner: Bgo80