Rangering klokkemerker etter kvalitet

Medlem
7. des. 2010
Innlegg
6
Hei,

Er ny på forumet, og er helt grønn når det gjelder kunnskap om klokker. Skal kjøpe nytt armbåndsur til meg selv, og søker derfor hjelp for ikke å betale Farrari pris for en Lada.

Har alltid trodd at Rolex er det beste av det beste, og ble derfor overrasket når en urmaker informerte meg om at feks Armani har bedre kvalitet på urverket enn Rolex.

Ber om at kompetente personer med faglig kunnskap her på forumet, lager en rangering av de ulike klokkemerkene etter kvalitet. Ønsker også at du gir en faglig begrunnelse for rangeringen av hvert enkelt merke. Jeg har i utgangspunktet ikke tenkt å legge mer enn kr. 5.000 - 10.000,- i klokkekjøpet, men ta gjerne med dyrere merker i rangeringen, så får jeg se etter hvert hvor langt ned på listen jeg må gå før jeg kommer ned på "mitt" prisnivå...

Mvh,

Steinar
 
Hei,

Er ny på forumet, og er helt grønn når det gjelder kunnskap om klokker. Skal kjøpe nytt armbåndsur til meg selv, og søker derfor hjelp for ikke å betale Farrari pris for en Lada.

Har alltid trodd at Rolex er det beste av det beste, og ble derfor overrasket når en urmaker informerte meg om at feks Armani har bedre kvalitet på urverket enn Rolex.

Ber om at kompetente personer med faglig kunnskap her på forumet, lager en rangering av de ulike klokkemerkene etter kvalitet. Ønsker også at du gir en faglig begrunnelse for rangeringen av hvert enkelt merke. Jeg har i utgangspunktet ikke tenkt å legge mer enn kr. 5.000 - 10.000,- i klokkekjøpet, men ta gjerne med dyrere merker i rangeringen, så får jeg se etter hvert hvor langt ned på listen jeg må gå før jeg kommer ned på "mitt" prisnivå...

Mvh,

Steinar

Armani?! Var dette en "urmaker" som fører Armani-klokker kanskje?:p:p:p

Det er en ganske formidabel oppgave å skulle rangere alle klokkemerker da det finnes mange, mange hundre forskjellige merker.

Det er riktignok mange merker som både er mer eksklusive og har "bedre" kvalitet på urverkene enn Rolex, men det irrelevant for deg med det budsjettet. (Armani er forøvrig ikke et av disse..)

Du sier ingenting om hva slags klokke du ønsker deg (pilot, dykker, dressur etc)
Finn det en klokke du liker med et ETA-verk så har du klokke i lang tid. Det ligger mange tråder på forumet om klokker i rundt 10.000,- klassen, så hvis du søker litt finner du.
 
"....Ber om at kompetente personer med faglig kunnskap her på forumet, lager en rangering av de ulike klokkemerkene etter kvalitet. Ønsker også at du gir en faglig begrunnelse for rangeringen av hvert enkelt merke. Jeg har i utgangspunktet ikke tenkt å legge mer enn kr. 5.000 - 10.000,- i klokkekjøpet, men ta gjerne med dyrere merker i rangeringen, så får jeg se etter hvert hvor langt ned på listen jeg må gå før jeg kommer ned på "mitt" prisnivå......"

Du trenger ikke å få malt huset eller måkt i oppkjørselen i samme slengen ? ;) ;) ;)
 
Første rådet blir å bytte plass du ser etter klokke... Armani og Rolex kan ikke sammenliknes.

Andre rådet er at du ikke har råd til Rolex eller andre store anerkjente sveitsiske produsenter med ditt budsjett (ikke om du kjøper nytt).

Tredje rådet (mest for min egen del) er å si at rolex ikke har best kvalitet, men de leverer god kvalitet med vannvittige produksjonsserier. Imponerende nok det.

Fjerde rådet blir at du må bestemme deg for om du vil ha mekanisk eller quartz ur.
Om du vil ha mekanisk ville jeg sett på brukte ur hadde jeg vært deg..

Femte blir å finne ut hva slags stil og størrelse du ønsker...
 
Hei, og velkommen til forumet!

Som du sikkert har skjønt spør du for mye, og for bredt. Det er som å be noen om å rangere bensindrevne kjøretøyer etter kvalitet.

Du må nok først stille deg selv noen spørsmål om hva du vil ha? Dressur? Dykkerur? Kronograf (stoppeklokke)?

Er verket, quartz/mekanisk, viktig for deg?

Lærrem/lenke?

Som du skjønner, det er helt umulig å svare noe vettugt på rangeringsforespørselen din.

Men generelt - i din prisklasse - se på Seiko, Certina, Tissot, Longines og kanskje de rimeligere modellene til Tag Heuer.
 
Har alltid trodd at Rolex er det beste av det beste, og ble derfor overrasket når en urmaker informerte meg om at feks Armani har bedre kvalitet på urverket enn Rolex.

Her er nok mest sannsynlig urmakeren feilsitert, eller? Vil da vitterligen tro han mente Armanis 2000-kroner klokker (hvilken som helst quartz m.a.o) går mer nøyaktig enn Rolex.
 
Urmakeren fører sikkert ikke Rolex. Derfor er han anti-Rolex mann. ;)

EDIT: Velkommen, btw!
 
Det blir vansklig å rangere urmerker etter kvalitet - det blir snakk om smak og behag (noen liker Opel, mens andre holder seg til Audi og ikke kan fatte og begripe hvorfor folk liker Opel i det heletatt).

Som nevnt tidligere, finn ut hva du ser etter - det være seg dykker, dress-ur eller sportsur. Da blir det enklere.

Og angående Armani vs Rolex - jeg antar at "urmakeren" ikke forstår seg så mye på ur i det heletatt :) Det er altså forskjell på "urmaker" og urmaker! Jeg vil aldri finne på å levere min Tudor eller Breitling til en gullsmed som bare driver med batteriskift på jalla-klokker sånn på siden - da øker sjansen for at noe blir ødelagt med 100% ;)
 
"Armani bedre enn Rolex", han som ga deg det rådet er like mye urmaker som kassadamen på Rimi er kjøpmann.

Kjøp en brukt Rolex eller Omega sportsmodell, speedmaster kan man vel få ned i den prisklassen.
 
Armani vs Rolex

Hei,

Skjønner at jeg tråkket i et hvepsebol når jeg refererte til uttalelsen til urmakeren som hevdet at Armani har bedre kvalitet på urverket enn Rolex. Dere hevder alle det motsatte - men det som skuffer meg er at ingen av dere gir noen faglig begrunnelse for deres påstand. Det gjorde i det minste urmakeren jeg snakket med: Han sa at urverkene til både Armani og Rolex blir laget av ETA. ETA rangerer kvaliteten på urverkene sine på en skala fra 1 til 10. Armani brukte kun urverk med 2 og 3 på kvalitetsskalaen fra ETA. Rolex brukte urverk fra ETA med 3 og 4 på kvalitetsskalaen sa han. Om dette stemmer vet ikke jeg...

Og èn ting til: Takk til dere alle som har tatt dere tid til å svare, men vennligst merk at jeg vil ha EN FAGLIG BEGRUNNELSE for de påstander som fremsettes. De av dere som har høyere utdannelse og kanskje til og med har vært litt bort i forskning skjønner hva jeg mener: En påstand som ikke dokumenteres eller begrunnes (og dermed kan etterprøves) er ikke noe annet enn verdiløs synsing. Da kan jeg like gjerne spør bestemora mi om klokkeråd i stedet.
 
Da tror jeg du bare burde gå å spørre bestemora di. Eller håpe på at den ene? urmakeren som bruker forumet gidder å svare deg

Ufaglig sett så er jeg ganske sikker på at rolex lager sine egne urverk og ikke bruke ETA urvek
 
Kan du nevne hvilken Bjørklund du fant denne "urmakeren"? Om han har sett en Rolex med ETA, så er det en Folex lagd av kinesiske barnefingre. Dvs. Fake.
 
Hei,

Skjønner at jeg tråkket i et hvepsebol når jeg refererte til uttalelsen til urmakeren som hevdet at Armani har bedre kvalitet på urverket enn Rolex. Dere hevder alle det motsatte - men det som skuffer meg er at ingen av dere gir noen faglig begrunnelse for deres påstand. Det gjorde i det minste urmakeren jeg snakket med: Han sa at urverkene til både Armani og Rolex blir laget av ETA. ETA rangerer kvaliteten på urverkene sine på en skala fra 1 til 10. Armani brukte kun urverk med 2 og 3 på kvalitetsskalaen fra ETA. Rolex brukte urverk fra ETA med 3 og 4 på kvalitetsskalaen sa han. Om dette stemmer vet ikke jeg...

Og èn ting til: Takk til dere alle som har tatt dere tid til å svare, men vennligst merk at jeg vil ha EN FAGLIG BEGRUNNELSE for de påstander som fremsettes. De av dere som har høyere utdannelse og kanskje til og med har vært litt bort i forskning skjønner hva jeg mener: En påstand som ikke dokumenteres eller begrunnes (og dermed kan etterprøves) er ikke noe annet enn verdiløs synsing. Da kan jeg like gjerne spør bestemora mi om klokkeråd i stedet.

Jeg tror du provoserer ganske mange her nå - er det hensikten din?

Uansett, Rolex lager egne verk (utelukkende), de bruker ETA i i sub-brandet Tudor. Sammenligninger mellom disse er forsåvidt relevant, men det er ikke mange her inne som er faglig kompetent til annet enn synsing på området (ikke det at avholder noen fra å ha en mening....).

Synes ikke det er spesielt produktivt av deg og komme her og kreve svar i den tonen du tar, for øvrig. Vil du virkelig finne ut av disse tingene er det hundrevis av poster som er tilgjengelig for deg ved å bruke søkefeltet i forumet. Vær litt nysgjerrig, les litt og kom tilbake og spør i en høflig tone, så skal du se at du får meget bra svar på alt du lurer på. Lykke til!
 
Hei,

Skjønner at jeg tråkket i et hvepsebol når jeg refererte til uttalelsen til urmakeren som hevdet at Armani har bedre kvalitet på urverket enn Rolex. Dere hevder alle det motsatte - men det som skuffer meg er at ingen av dere gir noen faglig begrunnelse for deres påstand. Det gjorde i det minste urmakeren jeg snakket med: Han sa at urverkene til både Armani og Rolex blir laget av ETA. ETA rangerer kvaliteten på urverkene sine på en skala fra 1 til 10. Armani brukte kun urverk med 2 og 3 på kvalitetsskalaen fra ETA. Rolex brukte urverk fra ETA med 3 og 4 på kvalitetsskalaen sa han. Om dette stemmer vet ikke jeg...

Og èn ting til: Takk til dere alle som har tatt dere tid til å svare, men vennligst merk at jeg vil ha EN FAGLIG BEGRUNNELSE for de påstander som fremsettes. De av dere som har høyere utdannelse og kanskje til og med har vært litt bort i forskning skjønner hva jeg mener: En påstand som ikke dokumenteres eller begrunnes (og dermed kan etterprøves) er ikke noe annet enn verdiløs synsing. Da kan jeg like gjerne spør bestemora mi om klokkeråd i stedet.

Hvepsebolet du tråkker i skyldes like mye din forlangende tone og mangel på forståelse for forumets kultur. Det er vanlig kotyme å lese seg opp på et tema før man poster slike spørsmål. Da hadde du f.eks. funnet ut at Rolex kun bruker in-house urverk i dag. De har brukt andre urverk tidligere, men aldri fra ETA. Riktignok har du unntak som vintage Daytona med manuelt Valjoux-verk. Valjoux eies av ETA i dag. Men som sagt, vintage.

Du etterspør faglig begrunnelse. Vel, vi er ikke fagpersoner. Vi er (med noen unntak) entusiastiske amatører, og det meste av informasjonen du får av oss har vi lest oss til andre steder. Men vi har jo en ganske stor kollektiv forståelse av ur og urverk, på mange områder vil nok forumet besitte større spisskompetanse enn en vanlig urmaker. Og med vanlig mener jeg en som f.eks. selger Armani.

Armani og andre motehus selger en rekke billige og litt dyrere ur. Mange av disse har quartzverk, men ettersom trenden de siste årene har gått i retning dyrere automatverk har disse også funnet veien inn i "moteklokker". En flott utvikling! Dermed kan du finne en masse moteur med ETA-verk ettervert, sikkert også fra Armani. Hvilke grader av ETA-verk Armani benytter aner jeg ingen ting om, og klarer heller ikke å finne ut på nettet. Du må gjerne be din urmaker om å dokumentere påstandene sine, det hadde vært spennende :D De fleste automatiske Armani-urene jeg har sett har hatt asiatiske verk.

Til syvende og siste handler ikke kvalitet i urverden så mye om kvaliteten på urverket. Ikke kvalitet i tradisjonell forstand i hvertfall: presisjon, robusthet, levetid. Dette oppfyller alle moderne mekaniske urverk over en viss prisklasse. Det du betaler for utover dette er finpussing og dekorasjon av verk, finish på kasse/skive/visere, produsentens historie og posisjon i markedet og selvsagt kan du betale i bøtter og spann for verk med komplikasjoner.

Jeg forslår derfor at du vrir ditt fokus fra kvalitet til uret som føles riktig for deg. Jeg vil mene at med Armani får du hverken det ene eller det andre, men så vet jeg heller ikke hvilke modeller du tenker på.

Trekk pusten, og forsøk igjen :) Velkommen til Tidssonen!
 
Hei,

Skjønner at jeg tråkket i et hvepsebol når jeg refererte til uttalelsen til urmakeren som hevdet at Armani har bedre kvalitet på urverket enn Rolex. Dere hevder alle det motsatte - men det som skuffer meg er at ingen av dere gir noen faglig begrunnelse for deres påstand. Det gjorde i det minste urmakeren jeg snakket med: Han sa at urverkene til både Armani og Rolex blir laget av ETA. ETA rangerer kvaliteten på urverkene sine på en skala fra 1 til 10. Armani brukte kun urverk med 2 og 3 på kvalitetsskalaen fra ETA. Rolex brukte urverk fra ETA med 3 og 4 på kvalitetsskalaen sa han. Om dette stemmer vet ikke jeg...

Og èn ting til: Takk til dere alle som har tatt dere tid til å svare, men vennligst merk at jeg vil ha EN FAGLIG BEGRUNNELSE for de påstander som fremsettes. De av dere som har høyere utdannelse og kanskje til og med har vært litt bort i forskning skjønner hva jeg mener: En påstand som ikke dokumenteres eller begrunnes (og dermed kan etterprøves) er ikke noe annet enn verdiløs synsing. Da kan jeg like gjerne spør bestemora mi om klokkeråd i stedet.

Da foreslår jeg at du holder deg til den dyktige urmakeren du har snakket med som har gitt deg EN FAGLIG BEGRUNNELSE på hvorfor du skal kjøpe Armani klokke hos ham. Eller du kan få akademikernesen din ut av skyen og titte ned litt så oppdager du kanskje at ikke alle spørsmål her i verden trenger vitenskapelig dokumentasjon og lang forskning for å kunne svare på.
 
Og èn ting til: Takk til dere alle som har tatt dere tid til å svare, men vennligst merk at jeg vil ha EN FAGLIG BEGRUNNELSE for de påstander som fremsettes. De av dere som har høyere utdannelse og kanskje til og med har vært litt bort i forskning skjønner hva jeg mener: En påstand som ikke dokumenteres eller begrunnes (og dermed kan etterprøves) er ikke noe annet enn verdiløs synsing. Da kan jeg like gjerne spør bestemora mi om klokkeråd i stedet.

Det var da svært. For det første er det, som mange her har påpekt, en umulig oppgave å rangere klokkemerker slik du ber om. Til det er antall merker for høyt og dine kriterier altfor vage. Det er mange her inne med usunt mye kunnskaper om ur og stor opplysningsvilje, men det er til liten hjelp når du stiller et så uklart spørsmål.

Videre vil du som høyere utdannet og bevandret i forskningslitteratur sikkert være enig i at den som fremsetter en oppsiktsvekkende påstand har bevisbyrden for denne, ikke motsatt. Påstanden om at verkene i Armani-ur er av bedre kvalitet enn de som sitter i en Rolex er som å hevde at onkels hjemmebrent med Gimsøy whiskyessens holder høyere kvalitet enn en 24 år gammel Lagavulin. Du kan jo prøve sistnevnte på et mat-og-vinforum og se hvor mange seriøse og faglig begrunnede svar du får.

Endelig vil jeg foreslå at du bruker litt tid på å lese på forumet, hvoretter du ganske snart vil gjøre deg opp meninger om hva slags ur du har interesse for. Forumet har en utmerket søkefunksjon som kan hjelpe deg i letingen. Når du deretter ønsker å vite mer, bør du huske at dette ikke er en offentlig informasjonstjeneste. Det er ingen her som trenger å svare, og dersom du fortsetter med samme tone og form som dine første to innlegg spår jeg at trådene dine blir svært korte.
 
Jeg har doktorgrad i "tungt fag"....

...men når det gjelder klokker (spesielt Rolex!) så er det HJERTET som styrer!
Det er kanskje derfor det blir så lidenskapelig :D

Men, noe av det jeg lærte i min forskerutdanning var å søke informasjon fra FLERE kilder før jeg uttaler meg. Videre, etter som jeg lærte mer og mer - så ble jeg også mer og mer ydmyk... for da innså jeg etterhvert alt jeg IKKE kunne :(

Litt ydmykhet kan være grei å ta med seg inn i et slikt forum. For her er det virkelig mange eksperter!