Anders
Støttemedlem
- Medlem
- 18. jan. 2008
Hei,
Skjønner at jeg tråkket i et hvepsebol når jeg refererte til uttalelsen til urmakeren som hevdet at Armani har bedre kvalitet på urverket enn Rolex. Dere hevder alle det motsatte - men det som skuffer meg er at ingen av dere gir noen faglig begrunnelse for deres påstand. Det gjorde i det minste urmakeren jeg snakket med: Han sa at urverkene til både Armani og Rolex blir laget av ETA. ETA rangerer kvaliteten på urverkene sine på en skala fra 1 til 10. Armani brukte kun urverk med 2 og 3 på kvalitetsskalaen fra ETA. Rolex brukte urverk fra ETA med 3 og 4 på kvalitetsskalaen sa han. Om dette stemmer vet ikke jeg...
Og èn ting til: Takk til dere alle som har tatt dere tid til å svare, men vennligst merk at jeg vil ha EN FAGLIG BEGRUNNELSE for de påstander som fremsettes. De av dere som har høyere utdannelse og kanskje til og med har vært litt bort i forskning skjønner hva jeg mener: En påstand som ikke dokumenteres eller begrunnes (og dermed kan etterprøves) er ikke noe annet enn verdiløs synsing. Da kan jeg like gjerne spør bestemora mi om klokkeråd i stedet.
Hvepsebolet du tråkker i skyldes like mye din forlangende tone og mangel på forståelse for forumets kultur. Det er vanlig kotyme å lese seg opp på et tema før man poster slike spørsmål. Da hadde du f.eks. funnet ut at Rolex kun bruker in-house urverk i dag. De har brukt andre urverk tidligere, men aldri fra ETA. Riktignok har du unntak som vintage Daytona med manuelt Valjoux-verk. Valjoux eies av ETA i dag. Men som sagt, vintage.
Du etterspør faglig begrunnelse. Vel, vi er ikke fagpersoner. Vi er (med noen unntak) entusiastiske amatører, og det meste av informasjonen du får av oss har vi lest oss til andre steder. Men vi har jo en ganske stor kollektiv forståelse av ur og urverk, på mange områder vil nok forumet besitte større spisskompetanse enn en vanlig urmaker. Og med vanlig mener jeg en som f.eks. selger Armani.
Armani og andre motehus selger en rekke billige og litt dyrere ur. Mange av disse har quartzverk, men ettersom trenden de siste årene har gått i retning dyrere automatverk har disse også funnet veien inn i "moteklokker". En flott utvikling! Dermed kan du finne en masse moteur med ETA-verk ettervert, sikkert også fra Armani. Hvilke grader av ETA-verk Armani benytter aner jeg ingen ting om, og klarer heller ikke å finne ut på nettet. Du må gjerne be din urmaker om å dokumentere påstandene sine, det hadde vært spennende
Til syvende og siste handler ikke kvalitet i urverden så mye om kvaliteten på urverket. Ikke kvalitet i tradisjonell forstand i hvertfall: presisjon, robusthet, levetid. Dette oppfyller alle moderne mekaniske urverk over en viss prisklasse. Det du betaler for utover dette er finpussing og dekorasjon av verk, finish på kasse/skive/visere, produsentens historie og posisjon i markedet og selvsagt kan du betale i bøtter og spann for verk med komplikasjoner.
Jeg forslår derfor at du vrir ditt fokus fra kvalitet til uret som føles riktig for deg. Jeg vil mene at med Armani får du hverken det ene eller det andre, men så vet jeg heller ikke hvilke modeller du tenker på.
Trekk pusten, og forsøk igjen