Radiomir..... The way to go, or "no go"?

Har også fått Radomir på hjernen, men sliter litt med å finne hvilke modell jeg skal velge .... og etter å ha lest denne tråden har nye modeller meldt seg på kandidatlisten ;)

Når det gjelder størrelse heller jeg mot 45mm.
Har en PAM312 (m/1950 kasse), og da føltes Radomir på 45mm liten ut i forhold. Grunnen er vel at tykkelsen på 1950 kassen bygger en del opp fra håndleddet.

Jeg ville testet ut begge størrelsene .... føles 45mm for stort, gå for 42mm!

tigergutt

Nettopp.....
Det er vel dette (også) som er noe av den hyggelige merverdi ved sonen som fora; - den stadige oppdagelse og nye innfallsvinkler til klokker man rett og slett ikke visste at man kunne like....;)

Ellers så skjønner jeg - og jeg lever i spenning til jeg får gjort det - at jeg må snarest få testet ut og vurdert disse 42 og 45-kandidatene for i det hele tatt kunne ta noe som helst standpunkt.
Det er dog svært oppløftende å høre at 45 ikke virker så "voldsom" som den kanskje rent teoretisk høres ut som å være.

Spennende!
 
Jeg har selv drømt om en radiomir i en del år nå og da (grunnet skuffende diameter på håndleddet) tenkt at en 42mm variant må være "the way to go". I sommer fikk jeg gleden av å prøve en PAM210 på håndleddet og ble nesten litt sjokkert over hvor behagelig og "liten" den føltes i forhold til sin faktiske størrelse. Den føltes ikke noe mer dominerende enn Speedy'n.

Nå har jeg ikke prøvd 42mm på lanken, men når en 45mm føles så riktig så kan det ikke være galt?

PAM210 er en elegant rakker av en Radiomir.
Ut fra tidligere innlegg i tråden virker det som det ikke er mye Radiomir å spore opp i Oslo for tiden. Synd - dette skulle jeg gjerne sjekket ut så fort som mulig.

Og ja; - føles en 45 riktig, så kan det utmerket godt hende det blir en 45. Dog; - jeg er nok "der" at jeg tror den blir for stor for meg. Så får jeg heller overraskes positivt om det viser seg å gi annet resultat etter prøving.



341_5_se_s.jpg


What's not to like?

Absolutely nothing!
Herlig vintage.
 
Pam 268 er en fantastisk pen klokke, og maskulin så det holder, på en classy og elegant måte.
42 mm høres ut som en fin størrelse på radomir,om en ikke har armer som Stallone. Disse er litt mer type "dressklokke", og skal ikke ruve, men det er bare min mening.;)

Dessuten så er det ikke størrelsen som teller, har jeg hørt ;)

Jeg har selv Panerai og Zenith som favoritter, og Pam 62 radomir, har Zenith urverk, samme som Daytona kom med.
Den er nok min ønskedrøm, men vanskelig å få tak på, da den bare er produsert 500 stk av denne, men et mål må man ha, så får jeg se om klokkekontoen noengang rekker å komme opp på nivået som trengs:)

Enig Arwen....
På absolutt alle punkter!

Tenker en PAM268 til dress blir som en hissig liten ulv i fårklær. Litt sånn "brom-brom"; - nice utenpå og håper at det står like godt til det som er innenfor....
:cool:
 
Denne er ikke så verst... :cool:
abp-00017012.jpg


og vi tåler ett til :)
abp-00017020.jpg


Meget pent!
California dial er særdeles vakkert. Muligens en versjon av PAM man trenger litt tid på. Inntil den vokser seg så stor i bevisstheten at den bare blir en "need to have"....
Dette er vel PAM249. Cool vintage versjon med fiffig kombinasjon av arabic og roman numerals. Blånerte visere hjelper også veldig godt på helhetsinntrykket.

Not that there's anything wrong with that....

Egentlig et lite stykke piece of art.:p
 
384

Trenger ikke du egentlig en skikkelig beater, Moore? Hva kan da være bedre enn en 8-dagers Radiomir med keramisk kasse?

Officine Panerai - Laboratorio di Idee
Panerai Radiomir 8 Days Ceramica 45 mm (PAM 384): review and pics!

Jeg har selv "lillebroren", 292, og den er utvilsomt en av klokkene mine som får mest tid på armen. Ikke antydning til en ripe etter flere års heftig bruk.

For øvrig har jo du og jeg nesten like håndledd, og en Radiomir på 45 mm føles ikke stor, faktisk mindre enn en Luminor på 44 mm.
 
Trenger ikke du egentlig en skikkelig beater, Moore? Hva kan da være bedre enn en 8-dagers Radiomir med keramisk kasse?

Officine Panerai - Laboratorio di Idee
Panerai Radiomir 8 Days Ceramica 45 mm (PAM 384): review and pics!

Jeg har selv "lillebroren", 292, og den er utvilsomt en av klokkene mine som får mest tid på armen. Ikke antydning til en ripe etter flere års heftig bruk.

For øvrig har jo du og jeg nesten like håndledd, og en Radiomir på 45 mm føles ikke stor, faktisk mindre enn en Luminor på 44 mm.


Egentlig har du rett, Bollapinnsvin!
Men, så har det alltid "blitt slik" at jeg har fulgt - stort sett - preferansene mine, og holdt meg til de litt mer dressy variantene. Til dressy bruk.
Vel, det nærmeste jeg kommer "beater"-faktoren i hverdagen - hvor jeg har klokke på armen - blir skrivebordsangrepene og de våte oppdrag som måtte ligge innenfor dets nedslagsfelt. Utover det blir oftest klokken tatt av....
(Ja, jeg vet; - boring!)

Jeg erindrer godt våre samtaler litt tidligere, at du nevnte din Radiomir. På det tidspunkt var jeg ikke i Radiomir-modus. Det var Luminor som ville blitt mitt PAM-valg. Og slik ble det. Og nå er jeg "her". Fiffige greier.

That said; - jeg higer etter å få prøvd en Radiomir nå.
Det være seg 42 som 45.
Håper du har rett med hensyn til 45-standarden, da jeg finner at det største utvalget er i 45-kategorien. Men de er særdeles pene de som er å få i 42mm, det må sies.

Her må det prøves.
Og så blir det litt mer kartlegging av alternativene de nærmeste dagene. Timene.
;)
 
Egentlig har du rett, Bollapinnsvin!
Men, så har det alltid "blitt slik" at jeg har fulgt - stort sett - preferansene mine, og holdt meg til de litt mer dressy variantene. Til dressy bruk.
Vel, det nærmeste jeg kommer "beater"-faktoren i hverdagen - hvor jeg har klokke på armen - blir skrivebordsangrepene og de våte oppdrag som måtte ligge innenfor dets nedslagsfelt. Utover det blir oftest klokken tatt av....
(Ja, jeg vet; - boring!)

Jeg erindrer godt våre samtaler litt tidligere, at du nevnte din Radiomir. På det tidspunkt var jeg ikke i Radiomir-modus. Det var Luminor som ville blitt mitt PAM-valg. Og slik ble det. Og nå er jeg "her". Fiffige greier.

That said; - jeg higer etter å få prøvd en Radiomir nå.
Det være seg 42 som 45.
Håper du har rett med hensyn til 45-standarden, da jeg finner at det største utvalget er i 45-kategorien. Men de er særdeles pene de som er å få i 42mm, det må sies.

Her må det prøves.
Og så blir det litt mer kartlegging av alternativene de nærmeste dagene. Timene.
;)

Jeg er helt enig i at Radiomirene på 42 mm - som 336, 337 og 338 - er utrolig flotte, og selvfølgelig er ikke en kasse på 42 mm LITEN. Poenget er vel heller at du ikke behøver å bekymre deg for at modellene på 45 mm er for store, slik at du også kan velge i det bredere utvalget som finnes der.

Mitt problem er at et par av de Radiomirene jeg er mest sulten på, kun finnes i 47 mm, og dét blir for stort meg. Så jeg håper at det vil komme versjoner av disse i 45 mm fremover.

Jeg hadde en Luminor, 320, men den har fått en ny og entusiastisk eier. Blir det nok en Panerai på meg, tror jeg at det blir en Radiomir nr. 2, til litt mer dressy bruk, mens 292 er min "beater" - og definitivt en "keeper".
 
Jeg har forelsket meg i Cali dial med vintrage look, og gjerne blå viser (kamp schwimmer, er det det heter?). Synd disse bare kommer i 47mm, dét tror jeg blir for stort. Og de er dyre også, da må det bli salg. ligger vel på 10-13K usd...
 
Jeg er helt enig i at Radiomirene på 42 mm - som 336, 337 og 338 - er utrolig flotte, og selvfølgelig er ikke en kasse på 42 mm LITEN. Poenget er vel heller at du ikke behøver å bekymre deg for at modellene på 45 mm er for store, slik at du også kan velge i det bredere utvalget som finnes der.

Mitt problem er at et par av de Radiomirene jeg er mest sulten på, kun finnes i 47 mm, og dét blir for stort meg. Så jeg håper at det vil komme versjoner av disse i 45 mm fremover.

Jeg hadde en Luminor, 320, men den har fått en ny og entusiastisk eier. Blir det nok en Panerai på meg, tror jeg at det blir en Radiomir nr. 2, til litt mer dressy bruk, mens 292 er min "beater" - og definitivt en "keeper".


Veldig bra - og jeg ser frem til å prøve begge størrelser, absolutt.
Får stikke innom Bjerke mandag - om tiden strekker til - og sjekke om det er noe utvalg av Radiomir.

Du er også inne på en problemstilling som "gnager" i meg også.
Etter litt research de siste par tre dager, finner jeg også at den/de dials jeg liker best....... de befinner seg på 47mm.
Blant annet tenker jeg på den herlige vintage looking California Dial på PAM249. Den er direkte utsøkt.
 
Jeg har forelsket meg i Cali dial med vintrage look, og gjerne blå viser (kamp schwimmer, er det det heter?). Synd disse bare kommer i 47mm, dét tror jeg blir for stort. Og de er dyre også, da må det bli salg. ligger vel på 10-13K usd...

Så sant, så sant!
Som eksempelvis denne PAM249 - den har på en måte "alt" - i all sin enkelhet. Less is Moore.....;)
Dessverre pt kun i 47mm...



abp-00017012.jpg
 
Veldig bra - og jeg ser frem til å prøve begge størrelser, absolutt.
Får stikke innom Bjerke mandag - om tiden strekker til - og sjekke om det er noe utvalg av Radiomir.

.

De hadde hvertfall tre modeller inne på lørdag for to uker siden. Skal ikke påstå å huske nummerne på dem, men det var en 42mm Chrono, en 45mm keramisk sak og en 45mm enkel og ren med svart rem.

Nå har jeg litt kraftige lanker, men det var ingen tvil om at de virker mindre enn de er. Tror litt av årsaken ligger i at de er såpass korte. De stikker ikke ut forbi håndleddet :)
 
De hadde hvertfall tre modeller inne på lørdag for to uker siden. Skal ikke påstå å huske nummerne på dem, men det var en 42mm Chrono, en 45mm keramisk sak og en 45mm enkel og ren med svart rem.

Nå har jeg litt kraftige lanker, men det var ingen tvil om at de virker mindre enn de er. Tror litt av årsaken ligger i at de er såpass korte. De stikker ikke ut forbi håndleddet :)

Nice!;)
 
Dagens research....

Ladies and gents!
Dette var moro.

Å "oppdage" en Radiomir i 2012, som over år har vært tilgjengelig og høyst tilstede, sier litt om hvor fascinerende denne hobbyen kan være.
Irriterende å ikke ha klart å se det vakre i en Radiomir før nå.

Nå er jeg akkurat så forventningsfull jeg bør være, ettersom jeg enda ikke har prøvd en Radiomir på armen. Forhåpentligvis innfrir den, slik at jeg får en PAM i samlingen igjen.
Utgangspunktet for nettopp det er meget bra:
Radiomir finnes jo i både 42, 45 (og 47) mm. Og det er vakre varianter i samtlige dimensjoner.

Speaking of....
Her følger en liten oppsummering av de aktuelle kandidater. I rekkefølge etter dimensjon og modellnummer.
Nå blir første "siling" å finne hvilken dimensjon armen min kan "tåle".
Dernest blir det et spørsmål om modellvalg.
Her er jeg jo normalt en "sucker" etter komplikasjoner, men kanskje står en Radiomir seg best i all sin enkelhet?
Og enkelte modeller har detaljer jeg virkelig nyter.

En av disse blir nok mitt "inngangsur" i Radiomirserien.
Og kanskje finnes det andre vakre varianter som bør vurderes?

Spennende!
:cool:

42mm

PAM337
12B014-W_04.jpg


PAM338 Titanium
KGrHqRhwFRqGHOLBQRyVGfzpw60_57.jpg


PAM355
00018001.jpg


PAM369
677.jpg



45mm

PAM190
12G032-W_04.jpg


PAM210
00018343.jpg


PAM268
00017752.jpg


PAM287
DSC_0036-1.jpg


PAM380
panerai-radiomir-black-seal-logo-pam380-03.jpg


PAM388
00019678.jpg




OG så - the icing on the cake; PAM249.
Dessverre 47mm....
Men denne har kanskje "alt" jeg søker etter. Kan ikke si annet.

00016975.jpg
 
249 er min desiderte favoritt også! Hadde vært hyggelig om det var mulig å prøve den her på bjerget, men det går ikke, i hvert fall ikke i Bergen :mad:

På en sterk 2.plass holder jeg 190, som har dette utsøkte JlC-verket.

For min egen del, om det skulle bli noe av Radiomir-"syken", vil sterkt vurdere 210 også. Det vil ikke plage meg synderlig at den har ETA som base - PAM er jo først og fremst utseende IMHO.

Og det gjør at jeg også i utg.pkt vil ha dem så rene som mulig, dvs ikke komplikasjoner.

Den California dialen + blå visere er bare så... OOOOooooooOooooooooohhh la la! ;)

Hvor mange Radiomirer er det på TS, forresten? Roll Call :D
 
Sånn bare for å forklare at 45mm er lite. Du får radiomir 031 og da;) 48 mm tourbillion gmt.

u9avy2u7.jpg


For meg utgår nok painted dial, men...