Råd ifbm kjøp av El bil

Medlem
30. okt. 2010
Innlegg
1.272
Vurderer å gå til innkjøp av elbil. Ikke den minste typen, men muligens miev, ion eller leaf. Noen erfaringer eller pro/cons? Takk for alle innspill!
 
Fiat 500 fåes også som elbil. Sjekk finn.no

Ellers kan det være lurt å ha en alternativ måte for oppvarming om vinteren. Spritbrenner eller liknende. Vet ikke om det er standard på det meste.
 
Som bil nr 2 går jeg utifra?

Av de tre du lister opp der hadde jeg definitivt gått for Leaf! Er større, og mer bil. Ion og iMiev er nok ikke dårlige biler, men tror nok Leaf er bedre!

Må bare understreke at jeg ikke har noe erfaring med elbiler, og at dette bare er min betraktninger
 
Hvis du ikke skal ha den som bil nummer 2++ så kan jeg anbefale Opel Ampera. Utrolig god bil å kjøre i hvertfall og slipper å være redd for å gå tom for strøm eller fryse på vintern :)
 
Det skal være bil numero duo. Må ikke være hybrid da fordelen med å glise i kollektivfeltet teller....
 
Det skal være bil numero duo. Må ikke være hybrid da fordelen med å glise i kollektivfeltet teller....

NEI NEI NEI!!:rolleyes:

Til dette har vi motorsykkel. Ingenting er mer irriterende enn el-biler som ligger akkurat på fartsgrensen i kollektivfeltet (fordi de ikke går fortere), til og med bussen hater dem. Se heller ikke bort i fra en avgiftsoverraskelse i 2013/14.

(spissformulert med glimt i øyet):D
 
Overtok en C-zero(miev/iOn) for en snau uke siden og har bare postivie erfaringer med den:D
 
Ja var det jeg trodde ser du, så da går man glipp av alle godene?

tja, man får jo en bil som er billig i bruk iom at den går på strøm og du kan lade gratis på elbilparkering. Som trådstarter er det mange som bruker elbilen som en bil nr to fram og tilbake til jobb. Man trenger da en bil til for lengre turer. Det slipper man med Ampera
 
Fiat 500 fåes også som elbil. Sjekk finn.no

Det er notert, frøkna syntes det hørtes ut som en god idé ;)

Som bil nr 2 går jeg utifra?

Av de tre du lister opp der hadde jeg definitivt gått for Leaf! Er større, og mer bil. Ion og iMiev er nok ikke dårlige biler, men tror nok Leaf er bedre!
Leafen er ca 60-80´dyrere enn trekløveret (peugot, citroen og mitsubishi er helt like) som har hatt et formidabelt prisfall siste år. Alikavel virker leaf som mye for pengene. Brukte eksisterer nesten ikke, men litt bekymret for en batterikostnad på 80.000,- om ca 5 år. i tillegg til 50% verditap. Dvs at etter fem år har bilen kostet 230.000 nok. Så stort verditap har jeg ikke hatt siden jeg hadde en dyr bmw...

Quartz-bil, hmm... Verden går feil vei :D
TOUCHÉ!! Til mitt forsvar jobber jeg med pelton, francis og kaplan som i aller høyeste grad er mekanisk konvertering av elektrisitet ;)


NEI NEI NEI!!:rolleyes:

Til dette har vi motorsykkel. Ingenting er mer irriterende enn el-biler som ligger akkurat på fartsgrensen i kollektivfeltet (fordi de ikke går fortere), til og med bussen hater dem. Se heller ikke bort i fra en avgiftsoverraskelse i 2013/14.

(spissformulert med glimt i øyet):D
For å si det mildt; jeg er glad jeg kom meg ca like hel igjennom tjue og trettiårene med mc... Jeg har også noen halvknøtter som må sitte på og da utgår mc med høye kneløft ;) Uansett, jeg er helt på høyde med hva du sier. Hater selv el-bilene som durer forbi, but if you can´t beat them, join them!




Har hatt en leaf siden 11/11/11 - det eneste jeg angrer på er at vi ikke kjøpte to med en gang.

Du finner masse info her : http://elbilforum.no/forum/index.php?PHPSESSID=feui92ut48hqkt1u72q7umok72&board=46.0

Bilen er sprekere enn de fleste BMW'ene og Audiene jeg har hatt, prøvekjør den og bli frelst :)

=Tor=
Takk for nyttig erfaringsutveksling. Jeg skal ha en leaf på prøve et par dager, vonde tunger har nevnt at dette lille ampérmonsteret akselerer fra det meste opp til 80 i alle fall ;) Jeg får teste dette, tror ikke eco-mode knappen er det første jeg vil fokusere på.

Overtok en C-zero(miev/iOn) for en snau uke siden og har bare postivie erfaringer med den:D
Den eneste deal-brakere i forhold til c-zero er fire kontra leafens fem seter. Strengt tatt trenger jeg kun fire, men så er vi fem i kjernefamilien...


Som bybil forutsatt gode muligheter for lading :Ja
Til alt annet: NEI
:p
enig med deg, ja og nei ;)
 
Volkswagen UP! E-motion kommer neste år! Den ville jeg gått for, Golf E-motion kommer i 2014 :)

her er det da snakk om 80% full ladet på 30min med sånn ordentlig ladestasjon :p
 
Jeg må nesten vurdere el bil etter sommeren selv. Skal bare ha en billig bil å kjøre 5 km med hver dag.