Produksjonstall per år

Hva er kilden til dette? Sannsynligvis var produksjonen til Rolex rundt millionen i 2014, kanskje også høyere, hvis du ser på COSC-tallene som er tilgjengelig på nett for store deler av 2014.

Da virker det jo som en ekstremt dramatisk reduksjon til 650.000 i 2015...
Det sies jo at Rolex er kjent for å være nøye med a balansere produksjonen etter markedsforhold.
 
Det sies jo at Rolex er kjent for å være nøye med a balansere produksjonen etter markedsforhold.

Å kanskje dette "lave" produksjonstallet er noe av forklaringen på den dårlige tilgangen på sportsmodellene i stål i år.
 
Det sies jo at Rolex er kjent for å være nøye med a balansere produksjonen etter markedsforhold.

For Richemont sine merker har nedgangen i f.eks. Kina, godt på vei blitt balansert ut av Europa og Japan. Så om ikke jeg husker helt feil, så meldte de vel om positiv (dog kraftig redusert) vekst for første halvdel av i år.

Rolex står veldig mye sterkere som brand enn Richemont sine merker, så igjen, det overrasker meg om tilfellet er at Rolex har redusert produksjonen sin så dramatisk. 650.000 høres altfor lavt ut.
 
.......leste også et sted at de fleste tall oppgitt av produksjonsgruppene selv, var sjelden å stole på.....
Og det ser vi kanskje her i denne tråden nå......:eek:

Men den pekepinnen tråden var ment å være, ser ut til å holde....;)

Skal korrigere nyere og "riktigere" tall etterhvert som de strømmer på!
 
.......leste også et sted at de fleste tall oppgitt av produksjonsgruppene selv, var sjelden å stole på.....
Og det ser vi kanskje her i denne tråden nå......:eek:

Men den pekepinnen tråden var ment å være, ser ut til å holde....;)

Skal korrigere nyere og "riktigere" tall etterhvert som de strømmer på!

Tror vi må stole på tallene som kommer fra offisielt hold. Både Kering, Swatch Group og Richemont er børsnoterte selskaper, så å bevisst rapportere feilaktig kurssensitiv informasjon tror jeg ikke er tilfellet.
 
Helt syykt at bruktprisene på Rolex er sååå høye når de produserer 650.000 stk. i året ;)

Jeg skjønner heller ikke bæret av dette. Er litt som Macbooks, som av ukjente grunner holder seg bedre i verdi enn andre laptoper. Basert på produksjonstall er jo ikke Rolex eksklusivt i det hele tatt, noe som jeg alltid har trodd var en del av grunnen for å kjøpe luksusobjekter.
 
  • Liker
Reaksjoner: BRIO1368
Jeg skjønner heller ikke bæret av dette. Er litt som Macbooks, som av ukjente grunner holder seg bedre i verdi enn andre laptoper. Basert på produksjonstall er jo ikke Rolex eksklusivt i det hele tatt, noe som jeg alltid har trodd var en del av grunnen for å kjøpe luksusobjekter.

  • Man kjøper Macbook pga. operativsystemet - ikke innpakningen. Det er ofte en ting folk glemmer; operativsystemet er en vesentlig faktor. Vesentlig - og kanskje den egentlige årsaken
  • Brukte - og da gjerne vintage Rolex - er i realiteten ikke luksusobjekter, men en hobby / egen genre
  • Rolex, gitt nypriser, er - så rart det kanskje høres ut - ikke spesielt dyre armbåndsur, sammenlignet med en del andre på den lista denne tråden nevner
 
Det som og kunne artig var å vite antall pr modell. Sett at Rolex produserer en mill i året, hvor mange av dem er feks SubDate?

En FF koster en tyve/tredve mer enn en Sub og om disse tallene stemmer så lager Rolex mangfoldige ganger flere SubD enn hele Blancpain sin produksjon.
 
I følge den "berømte" appen så skal Blancpain produsere 17 000 klokker i året.
 
Det som og kunne artig var å vite antall pr modell. Sett at Rolex produserer en mill i året, hvor mange av dem er feks SubDate?

En FF koster en tyve/tredve mer enn en Sub og om disse tallene stemmer så lager Rolex mangfoldige ganger flere SubD enn hele Blancpain sin produksjon.

Enig i at det skulle vært morsomt å høre antall pr. modell. Mener å ha lest et sted at Rolex selger absolutt flest Daydate og dameklokker, men finner ikke igjen det nå.

Uansett så ligger nok FF langt under Rolex sin Sub-produksjon i og med at bare et fåtall av de 70.000 urene Blancpain proudserer er Fifty Fathoms. Fifty Fathoms med safir-bezel har i hvert fall produksjonsnummer under. Og totalt antall produsert noensinne er i hvert fall godt under 10.000 totalt hvis jeg ikke husker helt feil fra nummeret jeg leste på den de hadde inne hos Bjerke.
 
  • Liker
Reaksjoner: Chronodiver
  • Man kjøper Macbook pga. operativsystemet - ikke innpakningen. Det er ofte en ting folk glemmer; operativsystemet er en vesentlig faktor. Vesentlig - og kanskje den egentlige årsaken
  • Brukte - og da gjerne vintage Rolex - er i realiteten ikke luksusobjekter, men en hobby / egen genre
  • Rolex, gitt nypriser, er - så rart det kanskje høres ut - ikke spesielt dyre armbåndsur, sammenlignet med en del andre på den lista denne tråden nevner

Finishingen på Macbook-hardware ligger i min mening flere hakk over det man finner hos andre produsenter. Det andre lager ser ofte ut som halvveis amatørmessige kopier.
 
  • Liker
Reaksjoner: TimJ
COSC statistikken er en interessant kilde, men produksjonstall er detektivarbeid av mange grunner. Blandt annet har jo mange merker (også eksklusive) en betydelig quartzandel også. Ville overraske meg om feks. Tissot tallene på 3,3 mill ikke inneholdt en betydelig andel Quartz. WatchInsider har publisert det som kanskje er det mest rechercherte.
Var innom Armin Strom på Basel iår som sa de produserte 600 stk.

For den spesielt interesserte anbefales ellers denne oversikten som jeg tror kanskje er den siste grundige studien som er åpent tilgjengelig som er interessant lesning når det gjelder strukturer bl.a. figuren for vertikalisering på side 30 er interessant
https://www.credit-suisse.com/media...nehmen/kmugrossunternehmen/uhrenstudie-en.pdf
 
  • Liker
Reaksjoner: uret