Produksjonsfeil med klokken min?

Medlem
23. aug. 2016
Innlegg
75
Sted
Oslo
Hei,

Jeg kjøpte meg en ny speedmaster klokke, den har en manuell opptrekk , men det jeg derimot fant ut når var at sekundviseren ikke fungerte.
Hva er det som kan være feilen ? Eller noe jeg ikke har fått med meg.
 
Redigert:
Hei,

Jeg kjøpte meg en ny speedmaster klokke idag, den har en manuell innstilling på 48 timer som urmakeren aktiverte, men det jeg derimot fant ut når jeg kom hjem var at sekundviseren ikke fungerer?
Er det virkelig slik at jeg fikk en klokke som er ødelagt eller?

Hei,

Det høres jo fryktelig rart ut at sekundviseren ikke går når klokken er trukket opp. Bare for ordens skyld; har satt ring rundt sekundviseren på bildet under. Det er altså denne viseren som ikke går? :)

IMG_1371.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: aksgro
Hei!

Det er hovedviseren, altså den øverste på bilde som er står på klokken 12!

Da er alt i skjønneste orden. Det du kaller "hovedviseren" er kronografen. Denne startes og stoppes ved å trykke inn den øverste knappen, og resettes ved å trykke inn den nederste . Denne funksjonen måler altså tid. Når kronografen ikke går, vil viseren være sentrert klokka 12. Sekundviseren (den jeg har satt ring rundt) vil derimot gå så lenge klokka er trukket opp :)
 
Da er alt i skjønneste orden. Det du kaller "hovedviseren" er kronografen. Denne startes og stoppes ved å trykke inn den øverste knappen, og resettes ved å trykke inn den nederste . Denne funksjonen måler altså tid. Når kronografen ikke går, vil viseren være sentrert klokka 12. Sekundviseren (den jeg har satt ring rundt) vil derimot gå så lenge klokka er trukket opp :)

Ha ha :)
For en amatør jeg er, tusen takk.
Men nå går vel ikke kronografen og sekundviseren identisk, er det slik at jeg kan fikse dette på noe vis?
 
Jeg forstår ikke helt hva du mener her. Er det en speedmaster med manuelt verk, må den trekkes opp for at klokka skal gå. Eller er det stoppeklokkefunksjonen som ikke går?
 
Hei,

Jeg kjøpte meg en ny speedmaster klokke idag, den har en manuell innstilling på 48 timer som urmakeren aktiverte, men det jeg derimot fant ut når jeg kom hjem var at sekundviseren ikke fungerer?
Er det virkelig slik at jeg fikk en klokke som er ødelagt eller?

Sekundviseren er et av de små, den store går bare når du bruker stoppeklokka...
 
  • Liker
Reaksjoner: madman88
På denne klokken er sekundviseren den lille viseren som sitter i kl 9 posisjon. Den skal gå rund hvis klokken er trukket opp. Jeg antar at det du kaller sekundviseren er den "store" sekundviseren som sitter sammen med time og minuttviseren? Det er sekundviseren for kronografen, altså stoppeklokken. Denne går bare hvis du aktiverer kronografen ved å trykke på knappen som står ca i kl 2 posisjon.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: madman88 og RELOX
Må innrømme at jeg lurte på akkurat det samme da jeg fikk min Speedmaster for et år tilbake. Trakk den i gang og ble ganske så bekymret da det jeg trodde var sekundviseren ikke gjorde mine til å bevege seg. Selv om jeg hadde siklet på den i månedsvis og lest alt som var å oppdrive av informasjon på nettet hadde jeg ikke fått med meg hvordan kronografer fungerer.
 
  • Liker
Reaksjoner: madman88
Må innrømme at jeg lurte på akkurat det samme da jeg fikk min Speedmaster for et år tilbake. Trakk den i gang og ble ganske så bekymret da det jeg trodde var sekundviseren ikke gjorde mine til å bevege seg. Selv om jeg hadde siklet på den i månedsvis og lest alt som var å oppdrive av informasjon på nettet hadde jeg ikke fått med meg hvordan kronografer fungerer.

Tingen var at jeg trykket inn knappen, men den satt litt fast og det skjønte jeg ikke før dere her inne sa jeg måtte trykke på den som tilslutt gjorde at jeg ga det noen forsøk.
Klønete av meg men ja
Jeg leste noe om at det å ha på kronografen til enhver tid ikke er bra for klokken?
 
Redigert:
Vi har alle vært der. Som fersk eier av Speedmaster syntes jeg at en åpenbart flytende sekundviser var et stort poeng, og lot gjerne kronografen gå synkronisert med sekundviseren.

Det går over :)

+1 Ja, det går fort over. Gjorde det samme da jeg fikk Daytonaen for fire år siden. Fant fort ut at det ikke føltes rett, og dessuten har fake ur ofte en stor sekundviser som går ;)