Prisstigning på Rolex - Fremover og bruktprisene?

Nå ble jeg veldig nysgjerrig på hvilke ur du har i boksen og på armen :)

@walteren

Ikke noe spennende i det hele tatt,det bare låter sånn.
Ta Damasko for eksempel,ikke veldig spennende,men de lager vel 3000 klokker i året,fordelt over ganske mange modeller,så da blir serienummerene lave.

Redigert av en moderator:
Nå var vel ikke poenget mitt at man ene og alene kjøper Rolex for merket (det vil si, mange gjør nok det men jeg tviler på at du finner de her på forumet) men at merkevaren har betydning for hvilken pris Rolex kan ta for produktene sine. Å tro at man ikke blir påvirket av merkevaren og hvordan det kommuniseres rundt denne er i beste fall naivt spør du meg. Dersom dette hadde null betydning for oss klokkeentusiaster er det vel liten grunn til at vi skulle bry oss så mye om historien til de ulike produsentene og klokkene deres?
Og "for the record": Jeg drikker ikke whisky, kjører en sliten fransk stasjonsvogn og går sjelden i dress.

Nå var vel ikke poenget mitt at man ene og alene kjøper Rolex for merket (det vil si, mange gjør nok det men jeg tviler på at du finner de her på forumet) men at merkevaren har betydning for hvilken pris Rolex kan ta for produktene sine. Å tro at man ikke blir påvirket av merkevaren og hvordan det kommuniseres rundt denne er i beste fall naivt spør du meg. Dersom dette hadde null betydning for oss klokkeentusiaster er det vel liten grunn til at vi skulle bry oss så mye om historien til de ulike produsentene og klokkene deres?
Og "for the record": Jeg drikker ikke whisky, kjører en sliten fransk stasjonsvogn og går sjelden i dress.

Min kommentar var ikke myntet på deg personlig.

Jeg la opp til et klisjefylt scenario som Rolex som merkevare sliter med slik jeg ser det. Og som forsterkes i mine øyne når man skal begynne så snakke om MERKEVAREN Rolex. Eller "brændet" som det heter i markedsføringskretser.

I tillegg vi jeg påstå at Rolex antageligvis er den klokka som oftest kjøpes kun p.g.a. merket (selv om "ingen" her på sonen gjør det, noe jeg også definitivt tror er feil).

At du ikke drikker Whisky er jo en tragedie for deg og dine smaksløker. ;)

Okay da, jeg tar en single malt i ny og ne, sånn for smaksløkenes skyld:—)

Og jeg har ingen problemer med å se at Rolex som brand har noen utfordringer mtp hva en god del mennesker forbinder med dem. Som du sier handler det ofte om en stereotyp som de fleste opplever som negativ (nyrik brautende posør anyone?). Nå sier man jo at en merkevare først og fremst eksisterer i hodet til publikum og da er det vel implisitt at vi kan ha svært ulike oppfatninger av samme merke. Jeg vil for eksempel aldri kjøpe noe fra Moods of Norway, men registrerer at det er veldig mange der ute som ikke deler min oppfatning av merket og dermed er villige til å betale en (etter min mening) kunstig høy pris for produktene deres :—)

I tillegg vi jeg påstå at Rolex antageligvis er den klokka som oftest kjøpes kun p.g.a. merket (selv om "ingen" her på sonen gjør det, noe jeg også definitivt tror er feil).

Jeg liker det meste med Rolex: toolwatch-historien, de gamle reklamene, den isbreaktige progresjonen i designet og selve klokkene og kvalitetsfølelsen.

Og sist, men ikke minst liker jeg følelsen av at jeg har en (eh, to) Rolex. En følelse som er en direkte konsekvens av markedsføringspåvirkning og den status som er knyttet til merket. Jeg er ukomfortabel med at dette betyr noe for meg. Men sånn er det.

Jeg liker det meste med Rolex: toolwatch-historien, de gamle reklamene, den isbreaktige progresjonen i designet og selve klokkene og kvalitetsfølelsen.

Og sist, men ikke minst liker jeg følelsen av at jeg har en (eh, to) Rolex. En følelse som er en direkte konsekvens av markedsføringspåvirkning og den status som er knyttet til merket. Jeg er ukomfortabel med at dette betyr noe for meg. Men sånn er det.

Tenker du da på bre-"kalving" eller at de er i ferd med å smelte? Og hvilke(e) modeller gjelder dette? :eek::cool:

Tenker du da på bre-"kalving" eller at de er i ferd med å smelte? Og hvilke(e) modeller gjelder dette? :eek::cool:

Høh, forsøket på å være kreativ slår rett tilbake på meg selv ser jeg:) Tenker på at det går saaakte fremover.

(Kommer tråden til å fortsette med en lengre diskusjon om global oppvarming, og om isbreer går fremover eller bakover nå?)

..og historien tatt i betraktning virker det også som Rolex har et annet "brand" nå enn f.eks. på 60-tallet:

cheGMT.jpg

;)

Rolex? Aldri hørt om... Må være no ukjent independent-greier..

Tror jeg holder meg til Nixon jeg for det VEIT jeg at er bra! Bare spør Stian Blipp!

Har forøvrig hørt at de heter Nixon fordi Richard Nixon selv opprettet selskapet i all hemlighet som et skalkeskjul i forbindelse med Watergate-skandalen. Mye historie der altså.

Redigert:
Rolex engasjerer nå i alle fall - og det må jo være et (_______) tegn. Sett inn adjektiv selv.