Prisendring pga. svak norsk krone

Blir interessant å se hvor langt de kan gå før de priser seg ut. Tørr påstå at en del har mulighet til å kjøpe Rolex til 50k, men 75k da begynner vi å nærme oss et nivå som er ganske uaktuelt. En Omega til omtrent halve prisen ser ut som et svært godt kjøp da


Tag Heuer har jo gått i den fella. Priset seg helt ut av sitt kjernesegment for å leke med de store gutta. Ser for meg at Rolex risikerer å gå i den samme fella. Priser seg opp for å leke med de enda større gutta. Usikker på om den strategien er smart i lengden. Omega holder på å gjøre akkurat det samme.
 
Tag Heuer har jo gått i den fella. Priset seg helt ut av sitt kjernesegment for å leke med de store gutta. Ser for meg at Rolex risikerer å gå i den samme fella. Priser seg opp for å leke med de enda større gutta. Usikker på om den strategien er smart i lengden. Omega holder på å gjøre akkurat det samme.

Dette gjelder vel stort sett i Norge? Tag Heuer er mye rimeligere i utlandet (spesielt USA), og har vel på ingen måte hatt samme prisjusteringer der? Kan vel fly til NY for å kjøpe en 1887, tolle den inn i landet og fremdeles ha spart penger på en t/r.

Edit: Så Nortime har gått i fella var mitt poeng her :p
 
Redigert:
Omega er vel den som kjører prisene bevisst opp (og kutter AD-er) - for å oppnå "eksklusivitet".
 
Omega er vel den som kjører prisene bevisst opp (og kutter AD-er) - for å oppnå "eksklusivitet".

Derfor synes jeg det er så merkelig at Bjerke får selge disse over nett. Kutte ned antall forhandlere, men er til salgs på nett, gir ikke helt mening? Rart trekk av Omega.
 
Ikke bare Rolex som får problemer

Nå er Rolex nevnt som et eksempel på noe som kommer til å koste mer enn det smaker snart (Sub til 75'), men Omega kommer til å bli like ille, og ikke den gode dealen som noen kanskje tenker.

De har allerede implementert en strategi om prisheving og kutt i AD'er.

Denne vil de etter alle solemerker fortsette med, fordi Norge er relativt lite på Omegas markedskart, og de ønsker ikke store avvik i prisene sine på tvers av land.

I tillegg får vi selvfølgelig en valutaeffekt hos Omega også, om ikke fra Januar så snart. Plutselig koster en PO 8500 ikke 38' eller hva det er i dag, men 48'. Tilsvarende PO 9300 koster plutselig 60'+... Er det et attraktivt kjøp for noen? ;)

Jeg vet at jeg heller ville tatt en brukt Sub for noen og 40' enn en ny PO til nesten samme pris..


Kim!
 
I tillegg får vi selvfølgelig en valutaeffekt hos Omega også, om ikke fra Januar så snart. Plutselig koster en PO 8500 ikke 38' eller hva det er i dag, men 48'. Tilsvarende PO 9300 koster plutselig 60'+... Er det et attraktivt kjøp for noen? ;)

Omega hadde nylig en prisjustering og mener P.O gikk fra 38.200 til 40.300,-. Er nok ikke usannsynlig at vi får sett den opp mot 43.000 i løpet av 2015, selv om jeg tror kronen kommer til å styrke seg igjen nærmere sommeren.

Fortsetter Omega med sin spennende utvikling, ser jeg ikke bort ifra at jeg kan betale 50k for en P.O, men jeg er allerede frelst av Omega og kan ikke sees som 100% objektiv.
 
Jeg ville heller tatt en brukt AP til noen og 80' enn en ny Sub til nesten samme pris.
Omega er fortsatt milevis unna Rolex sine priser. Det må til en økning på nesten 50% på sammenlignbare modeller før de er i samme prisklasse. Og det forusetter at Rolex sine priser ikke øker. Og jeg tviler uansett på at Omega har så mye mindre R&D enn Rolex.. :)

Rolex sin prisøkning kan ikke rettferdiggjøres noe mer enn Omega sin kan.
 
Var på bjerke igår og fikk dette: på nyåret kommer prisene til å stige et sted mellom 7 og 10%. Hvis det fortsetter med denne kursen vil det også komme den årlige prisjustering ved baselworld. Men hvis kursen går tilbake igjen vil rolex ikke sette opp prisen ved baselworld.
Det var dette jeg fikk høre av de ansatte på bjerke.

Så hvis kronekursen faller tilbake dropper rolex å sette opp prisen? yeah right!

Jeg regner med at Bjerke (og alle andre ADer) vil stå for en prisoppgang hvis kronekursen holder seg der den er i dag eller synker.
Men at Rolex dropper å skru opp prisen fordi valutaen til ETT land svekkes, den syntes jeg, i bestefall, er en påstand som er bak mål.
 
Redigert:
Jeg ville heller tatt en brukt AP til noen og 80' enn en ny Sub til nesten samme pris.
Omega er fortsatt milevis unna Rolex sine priser. Det må til en økning på nesten 50% på sammenlignbare modeller før de er i samme prisklasse. Og det forusetter at Rolex sine priser ikke øker. Og jeg tviler uansett på at Omega har så mye mindre R&D enn Rolex.. :)

Rolex sin prisøkning kan ikke rettferdiggjøres noe mer enn Omega sin kan.

Naturligvis enig i AP-argumentet, men er det grunn til å tro at bruktprisene forblir upåvirket av listeprisendringene? AP skrudde nylig opp prisen (hos Bjerke i hvert fall) fra ca. 100 til 117 for en 15400. Om vi får ytterligere 10% på toppen snakker vi omtrent 130 for en entry level Royal Oak. Vil ikke/bør ikke bruktprisene følge etter (om ikke umiddelbart)?


Kim!
 
Så hvis kronekursen faller tilbake dropper rolex å sette opp prisen? yeah right!

Jeg regner med at Bjerke (og alle andre ADer) vil stå for en prisoppgang hvis kronekursen holder seg der den er i dag eller synker.
Men at Rolex dropper å skru opp prisen fordi valutaen til ETT land svekkes, den syntes jeg, i bestefall, er en påstand som er bak mål.

Tror det var ment for bare Norge.
 
Dette gjelder vel stort sett i Norge? Tag Heuer er mye rimeligere i utlandet (spesielt USA), og har vel på ingen måte hatt samme prisjusteringer der? Kan vel fly til NY for å kjøpe en 1887, tolle den inn i landet og fremdeles ha spart penger på en t/r.

Edit: Så Nortime har gått i fella var mitt poeng her :p

Er ikke meg det kommer fra, men selveste Jean-Claude Biver som for tiden fungerer som interim-CEO for Tag Heuer.

http://www.ablogtowatch.com/tag-heu...de-biver-confirms-new-pricing-brand-strategy/
 
Det er ikke mange årene siden brukte Rolex Suber lå på 25', nå 4-5 år senere i ny utgave ligger de til nærmere 55-60.

Hvorfor skulle da 75k bli uspiselig?

Vi som har vært her en stund ser jo hvordan prisene stiger og stiger, dette er nok bare helt normalt, og jeg tror dette også blir spiselig, Norge går godt og folk har god råd.

Vi får se hvordan det ender :)
 
Jeg tror bare det går en grense et sted. Når prisene stiger fortere enn folks lønninger ender man med å fjerne seg mer og mer fra kjernemarkedet. Noen vil selvsagt alltid kjøpe da de uansett har råd, men se hva som skjer i østen nå. Massiv ekspansjon grunnet mange nyrike, men plutselig stagnerer det. Økonomien er usikker, og selv rike Norge har fått seg en smekk nå. Uansett utfall blir det spennende å følge med! :)
 
Et sted går grensen uansett, hvor bestemmer de som kjøper rett og slett. Slutter folk å kjøpe, så kommer de til å bli tvunget til å sette ned prisen. Men så lenge folk kjøper så er det jo bare å pushe. Bare å se til bilverden, flere "store" merker som har gått skoa av seg med å sette opp prisene uten å ha bygd bra nok navn først. Men virker som hvertfall Rolex er god på nettopp det.
 
Husker overgangen fra -70 til -80 tallet hvor jeg begynte å handle Rolex. Prisene var dengang latterlig lave (pris sett opp mot lønning) og de fleste var interessert i en billig quarts. En 10% økning i pris på kvalitetsur vil nok ikke legge en demper på salget. Har fulgt prisstigningen en del år nå og ser at denne ikke legger noen demper på kjøp. Rolex som mange andre, har jo øket produksjonen kraftig de senere årene uten at det ligger mange overliggere igjen når ny modell blir introdusert. I "gamle dager" kunne du finne Explorer, submariner og seadweller som var produsert flere år tidligere. Ser ut som om folk har for mye penger nå om dagen, er sikkert mange nok som fortsetter å handle uansett hva det koster.
Tom
 
Å handle fra utlandet er jo helt ruin nå med 7,40 NOK/USD og 25% moms på det igjen. Så, ser man på klokker i USD så kan man jo gange prisen med 9,25 - det er dyrt det.

Takk for at vi har TS marked. :)
 
Er nok enig i at prisutviklingen er rimelig heftig, men hva gjør det for Rolex da? Jeg føler at merket har så store markedsandeler og så mange tilhengere, at det ikke vil påvirke salget noe nevneverdig i negativ retning? Er det ikke en trygghet for kjøper å se at merkevaren han kjøper stiger i verdi hvert eneste år? Isteden for å gå til anskaffelse av et ur som enten har nedgang i pris, eller kun en svak stigning? Er nok enig at for feks tag heuer som noen nevnte, så kan det være skummelt. Føler nok at Rolex er mye tryggere i så måte. Rolex er nok hverken det beste, flotteste, tøffeste eller noe annet, men merkenavnet er uslåelig hos oss samlere, og ihvertfall den gjengse mann i gata. Har hatt både breitling og omega, men de fleste har ikke hørt noe særlig om det. Kanskje de vet at det er et klokkemerke, på lik linje med seiko, men nevner du Rolex, så ser de på deg som om du er søkkrik. De fleste forbinder det med sykt mye penger og status, og det er med på å opprettholde salget. Det er først når du blir medlem her eller får en viss interesse for ur, at du finner ut at feks patek er langt over Rolex i veldig mange sammenhenger.

Ser jo her inne, at submariner er jo noe av det første som blir solgt(så fremt at alt er i orden med ur,selger og tilbehør, selvfølgelig). Dette selv om bruktprisene har steget tilsvarende nyprisen.

Jeg tror Rolex blir minst like populært fremover, uavhengig den "store" økningen i pris.
 
Besøkte Bjerke her om dagen. God kunde som jeg er slo vi av en lang og god prat.
De skrur prisene opp på verdensbasis - hvertfall hos Rolex. Bakgrunnen for dette er neste utelukkende etterspørsel ( ref urmaker Bjerke ). Andre faktorer er jo sikkert produksjonskost, kronekurs osv. Foreløpig gjelder prisoppgangen IWC, Patek og Audemars. Fikk beskjed om at Rolex steg hos bjerke 1. feb og Panerai planlagt mars/april
Prisjusteringen lå mellom 7-10% på de fleste modellene. Submariner skulle ha utsalgspris på ca 68 000,-.
Dette var hvertfall Bjerke sine egne ord..
 
Besøkte Bjerke her om dagen. God kunde som jeg er slo vi av en lang og god prat.
De skrur prisene opp på verdensbasis - hvertfall hos Rolex. Bakgrunnen for dette er neste utelukkende etterspørsel ( ref urmaker Bjerke ). Andre faktorer er jo sikkert produksjonskost, kronekurs osv. Foreløpig gjelder prisoppgangen IWC, Patek og Audemars. Fikk beskjed om at Rolex steg hos bjerke 1. feb og Panerai planlagt mars/april
Prisjusteringen lå mellom 7-10% på de fleste modellene. Submariner skulle ha utsalgspris på ca 68 000,-.
Dette var hvertfall Bjerke sine egne ord..

Takk for info! Nypris 1.feb 2015 68000NOK - 62550NOK = 5450 NOK
5450 NOK/ 62550 NOK = 0,087
0,087 x 100 = 8,7%

Det er det man kaller en saftig prisøkning - men når man har noen kroner i boksen så er det jo bare kjærkomment - bruktprisene pleier jo også å øke brukbart i forhold til den generelle prisoppgangen.