Prisendring pga. svak norsk krone

Medlem
7. okt. 2013
Innlegg
32
Var èn tur innom Bjerke, og der kunne selger opplyse meg om at prisene kom til å bli endret over nyåret.

Han forespeilet seg en økning på rundt 10%.
 
Redigert:
Jepp. Ikke uventet. Målet er jo å ha nogelunde like priser world wide (med noen unntak).


(Og det er kanskje verdt å poengtere at dette ikke er noe særtypisk for Urmaker Bjerke, men trolig er en generell justering av norsk listepriser).
 
Da regner jeg med at prisene settes ned igjen dersom krona styrkes? Av en eller annen grunn ser jeg ikke for meg det
 
Var på bjerke igår og fikk dette: på nyåret kommer prisene til å stige et sted mellom 7 og 10%. Hvis det fortsetter med denne kursen vil det også komme den årlige prisjustering ved baselworld. Men hvis kursen går tilbake igjen vil rolex ikke sette opp prisen ved baselworld.
Det var dette jeg fikk høre av de ansatte på bjerke.
 
Var på bjerke igår og fikk dette: på nyåret kommer prisene til å stige et sted mellom 7 og 10%. Hvis det fortsetter med denne kursen vil det også komme den årlige prisjustering ved baselworld. Men hvis kursen går tilbake igjen vil rolex ikke sette opp prisen ved baselworld.
Det var dette jeg fikk høre av de ansatte på bjerke.

Fikk samme info av ansatt på Bjerke i Paleet for en ukes tid siden. Blir dyrt å vente - Kanskje jeg skulle handle nå?
 
Da regner jeg med at prisene settes ned igjen dersom krona styrkes? Av en eller annen grunn ser jeg ikke for meg det

Tja. Det varierer om de kjøper upfront, på dagspris eller via valutasikring. Flere og flere velger valutasikring, og da låser man kursen for en viss periode mot at det blir forutsigbart.
 
Ringte en av de forum foretrukne AD'ene for en drøy uke siden og ba om pris. Selv på en hadde inne, unnskyldte han seg med at han ikke kunne gi rabatt som han pleier, og tilbudet var betraktelig dårligere en forventet.
 
Prisstigningen er jo passe drøy om dagen. Hvis jeg venter til over nyttår med å selge sub'en kan jeg antakelig få solgt den brukt til det samme jeg ga for den ny for halvannet år siden!
 
Jeg må innrømme at på de årene jeg har interessert meg for klokker synes jeg prisen på hvertfall Rolex hade steget så mye at det snart koster mer enn det smaker.
 
Jeg må innrømme at på de årene jeg har interessert meg for klokker synes jeg prisen på hvertfall Rolex hade steget så mye at det snart koster mer enn det smaker.

Enig! Sub kommer til å koste nærmere 70' over nyttår og antakelig 75' etter Basel. Da begynner det å koste mer enn det smaker.
 
Med tanke på hva slags klokker du kan få for den prisen, så virker det rimelig drøyt for en enkel tool watch. Markedet bestemmer riktignok, så det er ikke noe å irritere seg over.
 
Om en stund er 70K normalt. Så kommer man til å hoppe i stolen når den skal til 75K. Så er det normalt. Så…sånn går nå åran. :)
 
Hadde prisene enda fulgt inflasjonen og lønninger generelt så hadde jeg vært mer entusiastisk, men utviklingen i prisen nå er jo ganske mye ut av proporsjoner. Prisen på sub gikk opp 12 % i fjor, og med ytterligere 10% nå, og kanskje 3-4 % til Basel snakker vi 36% prisstigning på 2 år (fra 55' til hypotetisk 75').
 
Blir interessant å se hvor langt de kan gå før de priser seg ut. Tørr påstå at en del har mulighet til å kjøpe Rolex til 50k, men 75k da begynner vi å nærme oss et nivå som er ganske uaktuelt. En Omega til omtrent halve prisen ser ut som et svært godt kjøp da
 
Det er vel bare et par år siden AP satte ned prisen en periode før den ble satt kraftig opp igjen. Om jeg ikke husker feil var det en nedjustering på ca 10%
 
Nå er det jo litt forskjellige klokker, men prisforskjellen på en Daytona og en Speedmaster er ganske syk.
 
Det er vel bare et par år siden AP satte ned prisen en periode før den ble satt kraftig opp igjen. Om jeg ikke husker feil var det en nedjustering på ca 10%

Enig! Mener 15400 gikk fra 110k, til 99k, før den økte til 115 og deretter havnet på nesten 130.
 
Jeg satt meg på venteliste desember 2013, da 99K. Jeg trekte meg da den kom inn 1. mars 2014. Mener 15400 ligger på 124/126K nå.
 
Da regner jeg med at prisene settes ned igjen dersom krona styrkes? Av en eller annen grunn ser jeg ikke for meg det

when_pigs_fly_300.jpg