Pris

Medlem
4. des. 2011
Innlegg
548
Sted
Rogaland
Sitter å venter på en Submariner som skal komme i år. Da har jeg ventet i rundt 1,5 år for å få tak i en overpriset gjenstand. Jeg har allerede en Sub Nodate, så jeg vet at jeg digger klokka, men må ha dato. Likevel blir jeg sittende å lure på hvorfor jeg holder på med dette her.
Hvorfor vente i 1,5 år på å betale 75 000 kroner, for en gjenstand som er dyr, den er dyr å fikse, du får ikke tak i ny hvis den forsvinner, du må(eller føler du må) betale forsikring på denne gjenstanden så lenge du eier den.
Du må svare på spørsmål fra "vanlige" folk om hvor mye klokka koster, du må sikkert tåle noen rare blikk eller iallefall at noen tenker sitt om deg.

Hvorfor ikke spasere inn i samme butikk og kjøpe denne for 20 000 kr? 1 mm størrelse, keramisk bezel, cyclops over dato. Ganske lik sånt sett? Mindre uglesett, billigere å eie, forsikring er unødvendig?
Hva får oss til å vente på disse klokkene, istedenfor å kjøpe en Tag, en Tudor Pelagos eller en Seamaster?
image-jpg.1230027
 
Fordi det er en utrolig fet klokke?

Men for meg er den totalt oppbrukt og ødelagt, den utstråler noe jeg ikke ønsker å utstråle. Rolex er dessverre et statussymbol uten sidestykke. Klokke interesserte ser en Submariner som en særs vellykket klokke, alle andre ser den som ren show off.

Mange andre alternativer, for meg er det Grand Seiko.
 
Hei,

Har nok med følelser å gjøre. Har selv vært innom en god del klokker i forskjellige prisklasser, men ingen klokker har gitt meg samme godfølelse som Rolex og submariner.(Fantastiske bruksklokker uten for mye dill dall).Vender alltid tilbake til Rolex, og samme hva folk mener om merket, så er Rolex som står meg nærmest hjertet. Det at klokkene er såpass dyre at de må forsikres, tas service på, tar jeg med som en selvsagt kost i hobbyen min. Det at klokkene blir gjenkjent har ikke vært noe problem for meg, for det er ytterst sjelden jeg får kommentarer på hva jeg har på armen. Har en oppfatning om at folk flest ikke har en anelse om en klokke koster 1000,- eller 100 000,-. Det at klokka holder seg i verdi, og ikke mister 30% av prisen når du går ut av butikken, er også greit:) Venter selv på en hulk nå, den fjerde i rekken, og den jeg har måtte vente lengst på...Tenker at du gidder å vente på submarineren for det er akkurat denne klokka som gir deg best godfølelse:) Har jeg rett?;)
 
  • Liker
Reaksjoner: eidehelg og Tubbs
Hvorfor ikke bare kjøpe en G-Shock i stedet..
Hvis du leter etter rasjonelle grunner til å bruke 75k på en klokke er jeg redd du ikke finner noen.
Det handler om følelser. Min erfaring er at pengene du brukte blir fort glemt. Best sånn ;)
 
Som med alt annet så går det på interesse, hvorfor kjøpe deg bil i øvre sjikt når du kan kjøpe en splitter ny Kia for slikk og ingenting? Begge frakter deg fra A til B. Interesserer du deg for bil kjøper du deg bil deretter, noen rister på hodet av det, mens andre er enige i ditt valg.

Hvorfor bruke masse penger på nytt hus når du får ett splitter nytt Alvsbyhus til en brøkdel av prisen? Begge har tak, vegger og gulv. Jeg tror alt i bunn og grunn ender opp i hva du er interessert i, og hvor mye penger du selv forsvarer å bruke. Noen bruker bruker ti tusener av penger på sko andre går i crocs. Noen kjøper Patek, andre kjøper DW.

Så er det som regel alltid også slik at desto mer det koster, desto bedre er kvaliten. Er ikke sikkert at et produkt som er dobbelt så dyrt er dobbelt så bra, men det er mest sannsynlig bedre.
 
Fornuft og følelser i vakker harmoni - med overvekt på følelser selvsagt. Og ikke minst en god dose interesse, og det at man kan ta seg råd. Derfor :) Og med fare for å såre noen: Fordi Tag gir like lite eierglede som en Toyota Primus :cool:
 
Redigert:
Ja, dere har helt rett. Det blir nok Sub'en ja, den som venter på noe godt osv. Det er bare å få tak i den klokka, og endelig logge av forumene for å få litt sjelefred. Gleder meg!
 
Med så mange rasjonelle argumenter/spørsmål i hodet kommer du ikke til å trives med klokka, jeg vil derfor anbefale deg om allerede nå starte på annonsen på klokkeriet. Nøkkelord:
Vil stige i pris, nettopp tatt ut, annen grail, passet ikke mitt håndledd, plast, boks, AD, mva betalt, Bjerke, dessverre, NIB

Så selger du den uten dato med argumentene:
Ventetid, vil stige i verdi, rotasjon, usynlige hairlines, trofaste, annen grail, MVA betalt, AD, Bjerke, en urmaker har sagt at denne ikke vil trenge service.

SKX har både dag og dato, og tar du til takke med K-versjonen blir dette rasjonelt sett en skikkelig god #invistering.
Lykke til.

Lars Birger
 
  • Liker
Reaksjoner: joakim25
Aner ikke.

Kjøpte min i 2012 når de var lagervare hos AD. Fikk avslag på pris også nærmest uoppfordret. Virket som de var glad å bli kvitt klokka.

Jeg hadde bok ikke orket å vente for å bli vurdert for å stå på venteliste slik praksisen (for noen Rolex sportsmodeller) er idag.
 
Alt dette styret med ventetid, overprising osv.. har ødelagt min fascinasjon av Rolex. Det er flotte ur med flott tradisjon og masse annet bra, men denne boblen er ikke min kopp te. (ikke at jeg drikker te heller;)) Har virkelig fått opp øynene for IWC og Zenith, føler nok at dette er mye mer value for money pr idag gitt :) Kjøpte min Rolex i år 2000, da for en pris som nesten kunne forsvares, idag hadde jeg ikke engang vurdert det.
 
Alt dette styret med ventetid, overprising osv.. har ødelagt min fascinasjon av Rolex. Det er flotte ur med flott tradisjon og masse annet bra, men denne boblen er ikke min kopp te. (ikke at jeg drikker te heller;)) Har virkelig fått opp øynene for IWC og Zenith, føler nok at dette er mye mer value for money pr idag gitt :) Kjøpte min Rolex i år 2000, da for en pris som nesten kunne forsvares, idag hadde jeg ikke engang vurdert det.
Dette skjønner jeg, men det er akkurat det som er så synd. Jeg har vært innom flere ur inkludert vintage Rolex. Men jeg har aldri vært så fornøyd som jeg er nå med 116610. Det har blitt sånn nå at man ikke får noen anerkjennelse fra entusiaster (som på f.eks. TS) hvis man går med nyere Rolex. Det plager meg fint lite personlig, men jeg kan ikke la være å tenke at det er synd; fordi stort sett alle er enige i at det er en fantastisk klokke. Synes denne scenen fra Gone in 60 seconds er passende her, bare bytt ut "Ferrari" med "Rolex Submariner":

Memphis:
I've been in L.A. for three months now. I have money, I have taste. But I'm not on anybody's "A" list, and Saturday night is the loneliest night for the week for me.

Roger the Car Salesman:
Well, a Ferrari would certainly change that.

Memphis:
Perhaps, Mmmm. But, you know, this is the one. Yes, yes yes... I saw three of these parked outside the local Starbucks this morning, which tells me only one thing. There's too many self-Indulgent wieners in this city with too much bloody money! Now, if I was driving a 1967 275 GTB four-cam...

Roger the Car Salesman:
You would not be a self-indulgent wiener, sir... You'd be a connoisseur.
 
Det er et veldig godt poeng, hvordan kan man egentlig sette en pris på «godfølelsen» :)
 
Fordi du kan
Fordi det gir deg en følelse av at du er eller tilhører noe større en deg selv
 
Er ikke helt sikker på om jeg følger deg, Er det du mener at med en gammel sub er man en litt smartere douchebag enn de andre self indulgent wieners som bare kjøper akkurat det samme som resten?
Nå misforstår du helt. Hele poenget var at man nå omtrent ikke får noen anerkjennelse for å ha nyere Rolex fordi det er så vanlig. Man er ingen kjenner. Ikke entusiast. Du skal bare vise at du har penger, og kanskje er litt uoppfinnsom. Har man derimot en vintage Rolex eller noe litt mer uvanlig - ja, da er man en connoisseur. Det er ikke min personlige mening, men mitt inntrykk.
 
  • Liker
Reaksjoner: Kroger og Preacher
Nå misforstår du helt. Hele poenget var at man nå omtrent ikke får noen anerkjennelse for å ha nyere Rolex fordi det er så vanlig. Man er ingen kjenner. Ikke entusiast. Du skal bare vise at du har penger, og kanskje er litt uoppfinnsom. Har man derimot en vintage Rolex eller noe litt mer uvanlig - ja, da er man en connoisseur. Det er ikke min personlige mening, men mitt inntrykk.
Jeg skjønner at det ikke er slik at alle som har en nyere Rolex har det kun fordi de har mange penger og ønsker en enkel måte å vise det på, men det er jo såpass mange av dem at det er lett å oppfatte det slik.
BOayfV-CIAAFmgp.png


Hele sitatet fra Gone in 60 seconds dreier seg jo om å kjøpe seg anerkjennelse, og hva som er den beste måten å gjøre det på. Memphis ønsker å kjøpe seg litt bedre anerkjennelse enn det han hadde fått ved å kjøpe en ny Sub/Ferrari ved å å kjøpe en gammel og spesifikk Sub/Ferrari.
I dette tilfellet ønsker han å kjøpe seg anerkjennelse hos de samme menneskene som kjører ny Ferrari, bare skille seg ut litt.
Det er jo forskjell på de som kjøper ny Rolex, men om de ønsker anerkjennelse av Justin/din nærmeste fotballspiller eller klokkeentusiastene er jo ikke godt å si når man bare ser klokken :confused:
 
  • Liker
Reaksjoner: Bilanz