Posørklokken?

Forstår ikke helt hva du mener med at definisjonen er fattig, den norske meningen bak ordet posør er vel ganske dekkende? Tilgjort, skape seg osv... Ikke akkurat veldig positiv? Så en så stor forskjell kan det da umulig være på den franske og norske meningen med ordet? Det blir uansett flisespikkeri, tror alle her forstår og er enige om at å være en ekte posør ikke er noe mål å sikte etter her i livet... Denne tråden er vel heller laget med en smule glimt i øyet, hvor uttrykket brukes for å beskrive en litt artig måte å bruke en "jålete" klokke på. Selv synes jeg det er kult når en ekte WIS som er opptatt av historie, urverk og alt det der går med en harry bling-klokke som for eksempel en helgull nippledial GMT-master (en klokke som faktisk har mye historie). Da blir det liksom herlig ironisk, hvor man kan more seg med pimp-faktoren og samtidig gjemme seg bak et alibi i form av reell interesse og kunnskap om klokken. :mrgreen:

Redigert:
Det virker som tråden heter Beskriv hvorfor du ikke er en posør. Kom dere on topic.
I god ånd legger jeg på et par bilder av klokker jeg kunne tenkt meg å ha på min unge arm.

@sjuli_123 Kan du være snill å legge bilde av Pandaytona i gult gull du hadde? Den er absolutt verdt her inne.

116505-7.jpg

Rolex-18k-R-G-Black-Index-Dial-Daydate-II-218235%5B2%5D.jpg

Denne er til alle dere gamle grevlinger :cool:
file-45.jpg

Redigert av en moderator:
Ta utgangspunkt i den norske definisjonen av ordet 'Posør' da, og legg den noe negative Franske/continentale betydningen av ordet på hylla en stund da.
Du har jo selv noen monster klokker med kroner som minner om ventiler fra en Statfjord A oljerigg !! Regner med disse klokken ikke passerer under radaren ved bruk ?
Nei, trur du er en skap posør jeg :)

Hahaha, skap posør…Den var morsomt.
Jeg skal ikke spre fortiden min som "marginal" her på forum men en posør/poseur har jeg aldri vært…
Det er ikke kronen som er så stor på disse russisk klokker men den krone beskyttelse.
P1020910.jpg

Disse klokke har vært på russisk militær dykker helt siden 50 taller: I 60mm størrelse faktisk.
Jeg har brukt russisk klokker helt siden begynnelse 90 taller: Små og stor. Og vært i Russland også der jeg så en del.
Men hvis jeg bruker noen 50mm klokker, det er fordi jeg kan med min størrelse: Uten å ser ut som en pinglete gutt som har på seg en Grandiosa på armen;)
Ja, jeg har skrudd min del ventiler på Statfjord C og mange andre plasser i nordsjø, også mest av alle som er på Snøhvit: Og jeg liker den "industrial rough look" siden jeg har brukt 21 år av mitt liv på stål rør som montør.
Forskjellen med noenting som viser seg på en ekte fyr og noenting som viser seg på en posør er ganske stor men du har sansynnligvis ikke forstått det: Spørs om hvis du har fortsatt lyst å kalle meg for en posør om du krysser meg i gata en dag…Lykke til med det da.

Forstår ikke helt hva du mener med at definisjonen er fattig, den norske meningen bak ordet posør er vel ganske dekkende? Tilgjort, skape seg osv... Ikke akkurat veldig positiv? Så en så stor forskjell kan det da umulig være på den franske og norske meningen med ordet? Det blir uansett flisespikkeri, tror alle her forstår og er enige om at å være en ekte posør ikke er noe mål å sikte etter her i livet... Denne tråden er vel heller laget med en smule glimt i øyet, hvor uttrykket brukes for å beskrive en litt artig måte å bruke en "jålete" klokke på. Selv synes jeg det er kult når en ekte WIS som er opptatt av historie, urverk og alt det der går med en harry bling-klokke som for eksempel en helgull nippledial GMT-master (en klokke som faktisk har mye historie). Da blir det liksom herlig ironisk, hvor man kan more seg med pimp-faktoren og samtidig gjemme seg bak et alibi i form av reell interesse og kunnskap om klokken. :mrgreen:

Jeg bare ment at definisjonen var ganske kort og mildt sagt…
I miljø jeg var i, å bli en posør er rett og slett en forneærmelse.
Posør ordet har skapt en del blødning på asfalt: Tror meg.
Da syns jeg at den norsk versjon er veldig mildt ja.

Det virker som tråden heter Beskriv hvorfor du ikke er en posør. Kom dere on topic.

Hei.
Av og til tar noen tråder sin egen vei i kraft av sin egen tyngde. Det er det vi kaller evolusjon,og er selve livet min venn :)
Bli med på reisen da !!!

Jeg har brukt russisk klokker helt siden begynnelse 90 taller: Små og stor. Og vært i Russland også der jeg så en del.
Men hvis jeg bruker noen 50mm klokker, det er fordi jeg kan med min størrelse: Uten å ser ut som en pinglete gutt som har på seg en Grandiosa på armen;)
Ja, jeg har skrudd min del ventiler på Statfjord C og mange andre plasser i nordsjø, også mest av alle som er på Snøhvit: Og jeg liker den "industrial rough look" siden jeg har brukt 21 år av mitt liv på stål rør som montør.
Forskjellen med noenting som viser seg på en ekte fyr og noenting som viser seg på en posør er ganske stor men du har sansynnligvis ikke forstått det: Spørs om hvis du har fortsatt lyst å kalle meg for en posør om du krysser meg i gata en dag…Lykke til med det da.

Finnes det noe godt fransk ord for selvhøytidelig kverulant?

• Liker
Reaksjoner: HSR
For meg handler det mer om et helhetsinntrykk av en person, og klokken er bare en liten del av dette inntrykket. Gull f.eks kan være riktig så kult på enkelte personer, men helt feil på andre igjen.

Rolex Sea-dweller. Rolex som alle kjenner igjen, og stor som fy så alle ser det er en.

Har vært på tur med mobil og "read-only" (dvs unger rundt beina hele tiden), så kommer sent til ballet her.

Men @crown guard, du snakker om Rolex Sea-dweller Deepsea her? Just checkin' :)

Her er min posørklokke..."bark finish" gjør at den er tøff samtidig som det er helgull. Dette er klokken damene på jobben kommenter;)

Damene kommenterer den nettopp fordi det er en dameklokke .
Posørklokke, ikke tøff.

Ehhh, jo ! Man kan feks bli posør !
Hvordan blir man det?
Må man forresten kjenne personen eller holder det å bare vite hva slags klokke vedkommende har for å kunne kalle personen en posør?
Hvor går forresten grensen mellom klokkeinteressert og posør? Er det prisen eller materialet?

@steind - kan du utdype?

@Hammerfjord har forsøkt, men jeg er fortsatt ikke helt sikker på hva han mener...

Finnes det noe godt fransk ord for selvhøytidelig kverulant?

Jeg er overrasket av din kommentar @JoLu.
Jeg begrunner mine utsagnene med noen reel fakter som forsvar, siden jeg var kalt en "skap posør" uten noen riktig grunner fordi ingen kjenner meg personlig her på forum: Hvordan kan det skje?
Ja sikkert fordi dere misoppfatter "baller" for "store kjeft".
Men du kommer med en slags Jantelov fra Kirkenes(eksitere det?) og kaller meg "selvhøytidelig kverulant?" som franskmann.
Hvis for deg og "kompisene dine" som sendt "likes" på din kommentar, er det alt for morsomt å dra ned en franskmann inn i dette janteloven tull fordi deres oppfatning er at alle franskmenn er arrogant og store kjefter: Kan jeg si i god Nord-Norsk at du kan reise på noen dyppe plass kor det er mørkt og varmt;)
Vi møtes når du vil for å bevise deg at kjeften følger med baller hos meg: Jeg tar ingen møkk fra noen, uansett nasjonalitet eller bakgrunn.
Den franske versjon på "selvhøytidelig kverulant" eksistere ikke for deg siden at i din sarkastisk verden: Den som gir motstand er den som er arrogant:rolleyes: