Posørklokken?

Er noen født med pene klær eller dyr klokke? Ikke i mitt hodet! Man blir da ingen andre enn seg selv med f.eks dyr gullklokke eller dyre klær.
 
Den riktige "Posørklokken" varierer vel ut i fra hvilket ståsted man har, i yrker med "dresscode" vil sikkert en slank PP i rosegull være en vinner, i mitt yrke vil en SeaDweller med "Battlescars and history" være en klar vinner.
Tom
Kunne ikke blitt mer enig.
Det bor en posør i oss alle uansett om du liker det eller ei. Det handler bare om og bli bedrer kjent med med seg selv @Hammerfjord :)
Alle liker og bli anerkjent på generel basis,og det og få våte blikk mot lanken av skuelystne:rolleyes:..er da ikke så farlig det :confused:
Men det er måten man viser frem sin rikdom på som er nøkkelen til det og skille mellom blodharry fremtreden,kontra mot en mer diskré posering.
Rimelig enig, også her.


posør m1 (fra fr av sm o s *posere) person som poserer; tilgjort, skapaktig person

Det er vel ikke mange oss som egentlig vil bli oppfattet som en posør - i ordets egentlige betydning.

I den grad jeg er (klokke-)posør er det i forhold til de onanerende påfuglene her på forumet. Ute i mitt virkelige liv må det annet til enn klokker for å bli oppfattet som posør. Paneraien er den eneste klokken jeg har/har hatt som jeg har fått komplimenter/kommentarer for. Tror ikke at mitt rykte som posør spres av den grunn.
 
Redigert av en moderator:
Jeg lånte denne en formiddag og fikk en plutselig trang til å komplettere med speedo, sigar og gullforgylt Glock.
Så nei, man er ikke helt den samme om man bytter ur.

70334b68.jpg
 
@Minuteman
Din posør definisjon er litt fattig der siden ordet eksisterer ikke helt i norsk språk.
Den var lånt fra engelsk "poseur" som er selv lånt ifra den fransk "poseur".
Som er egentlig mest brukt som et negativt uttrykk...
en.m.wikipedia.org/wiki/Poseur
 
Redigert av en moderator:
Den riktige "Posørklokken" varierer vel ut i fra hvilket ståsted man har, i yrker med "dresscode" vil sikkert en slank PP i rosegull være en vinner, i mitt yrke vil en SeaDweller med "Battlescars and history" være en klar vinner.
Tom

Litt uenig med deg her.

Hvis SeaDwelleren din har pådratt seg "battlescars and history" mens du selv har hatt den på armen, er det i mine øyne ikke en posørklokke. Da er det en klokke med historie; en klokke som forteller noe om bæreren.

Hvis du derimot som ung, nyutdannet politi/soldat kjøper en brukt SD med "battlescars and history" som du flasher i tide og utide, da har du en posørklokke.

IMHO.
 
  • Liker
Reaksjoner: SCUBA diver
For meg virker det som det man egentlig er på jakt etter, er "den store bad ass-klokken" slik @flyback formulerte det i en eldre tråd, jf under. Ingen ønsker vel å fremstå som en posør, det man mener, imho, er at det av og til kan være hyggelig med et "statement ur", noe med litt tyngde, men som likevel er forholdsvis interessant horologisk. :cool:

http://www.tidssonen.no/forum/klokkediskusjon-7/den-store-t%F8ffe-badass-klokken-12827/

Sitat flyback:
"Den store, tøffe badass-klokken" - for de dagene man føler seg stor, tøff og badass, eller skulle ønsker man følte seg slik. Denne plassen opptas av Sinn U1, og kommer nok til å gjøre det leeenge. Andre kandidater kunne jo vært Breitling, Panerai, Hublot osv. Alt etter smak.

....

For min del dreier det seg ikke så mye om en robust beater som skal tåle alt. Men, uret du ikke ønsker skal gå under "radaren," uret som blir lagt merke til, uret du bretter opp skjorta for. Den kan fint være både elegant, sporty og tøff.
Både Panerai og ROO er selvskrevne kandidater for meg. BP FF og IWC med både Ingy, Piloter og Aquatimere!

Jeg kan ikke si at jeg bevisst har jaktet noen "bad ass", men jeg ser jo at Big Pilot kan passe i kategorien... :mrgreen:

7dc6c95c699211e38b0412559115a461_8.jpg


bce43d345e5e11e38d3812fdbeaf1ce5_8.jpg
 
Redigert av en moderator:
For meg virker det som det man egentlig er på jakt etter, er "den store bad ass-klokken" slik @flyback formulerte det i en eldre tråd, jf under. Ingen ønsker vel å fremstå som en posør, det man mener, imho, er at det av og til kan være hyggelig med et "statement ur", noe med litt tyngde, men som likevel er forholdsvis interessant horologisk. :cool:

http://www.tidssonen.no/forum/klokkediskusjon-7/den-store-t%F8ffe-badass-klokken-12827/

Sitat flyback:


Jeg kan ikke si at jeg bevisst har jaktet noen "bad ass", men jeg ser jo at Big Pilot kan passe i kategorien... :mrgreen:

7dc6c95c699211e38b0412559115a461_8.jpg


bce43d345e5e11e38d3812fdbeaf1ce5_8.jpg

Helt enig der… Posør/Poseur er ikke noe positivt uttrykk for meg: Spesielt siden jeg kjenner opprinelig utrykket fra det franske språket der den oppstått.
 
Redigert av en moderator:
Litt uenig med deg her.

Hvis SeaDwelleren din har pådratt seg "battlescars and history" mens du selv har hatt den på armen, er det i mine øyne ikke en posørklokke. Da er det en klokke med historie; en klokke som forteller noe om bæreren.

Hvis du derimot som ung, nyutdannet politi/soldat kjøper en brukt SD med "battlescars and history" som du flasher i tide og utide, da har du en posørklokke.

IMHO.

@runes
@Tom Henriksen har rett i det han skriver, sett fra sitt eget ståsted, men så er han er heller ikke en posør, slik jeg oppfatter han

@Hammerfjord
Mulig jeg misforstår deg, eller du meg, men det norske ordet er avledet av det franske ordet. Om det er negativt ladet i Frankrike og England, vet jeg ikke, men det er negativt ladet i Norge.

På norsk betyr "posere":
"stille seg opp på en tilgjort måte, skape seg ..."
Ifølge Norsk Etymologisk ordbok, som jeg forøvrig fikk av kjerringa til jul.
 
Redigert av en moderator:
@runes
@Tom Henriksen har rett i det han skriver, sett fra sitt eget ståsted, men så er han er heller ikke en posør, slik jeg oppfatter han

@Hammerfjord
Mulig jeg misforstår deg, eller du meg, men det norske ordet er avledet av det franske ordet. Om det er negativt ladet i Frankrike og England, vet jeg ikke, men det er negativt ladet i Norge.

På norsk betyr "posere":
"stille seg opp på en tilgjort måte, skape seg ..."
Ifølge Norsk Etymologisk ordbok, som jeg forøvrig fikk av kjerringa til jul.

Det er det jeg sagt "@Minuteman
Din posør definisjon er litt fattig der siden ordet eksisterer ikke helt i norsk språk.
Den var lånt fra engelsk "poseur" som er selv lånt ifra den fransk "poseur".
Som er egentlig mest brukt som et negativt uttrykk...
http://en.wikipedia.org/wiki/Poseur"

En poseur er et "wannabe" person. Poseur er ofte sagt som "j@vle poseur" eller "føckin´poseur"… I frankrike eller England/USA.
Ingenting positivt der: Les litt på internet om engelsk og fransk definisjon.
Jeg var selv i forskellige miljø i Frankrike over de siste 25 årene og vet nok hva det betyr der;)
Urban Dictionary: poseur
 
Redigert av en moderator:
Det er det jeg sagt "@Minuteman
Din posør definisjon er litt fattig der siden ordet eksisterer ikke helt i norsk språk.
Den var lånt fra engelsk "poseur" som er selv lånt ifra den fransk "poseur".
Som er egentlig mest brukt som et negativt uttrykk...
http://en.wikipedia.org/wiki/Poseur"

En poseur er et "wannabe" person. Poseur er ofte sagt som "j@vle poseur" eller "føckin´poseur"… I frankrike eller England/USA.
Ingenting positivt der: Les litt på internet om engelsk og fransk definisjon.
Jeg var selv i forskellige miljø i Frankrike over de siste 25 årene og vet nok hva det betyr der;)
Urban Dictionary: poseur
Ta utgangspunkt i den norske definisjonen av ordet 'Posør' da, og legg den noe negative Franske/continentale betydningen av ordet på hylla en stund da.
Du har jo selv noen monster klokker med kroner som minner om ventiler fra en Statfjord A oljerigg !! Regner med disse klokken ikke passerer under radaren ved bruk ?
Nei, trur du er en skap posør jeg :)
 
Redigert:
Forstår ikke helt hva du mener med at definisjonen er fattig, den norske meningen bak ordet posør er vel ganske dekkende? Tilgjort, skape seg osv... Ikke akkurat veldig positiv? Så en så stor forskjell kan det da umulig være på den franske og norske meningen med ordet? Det blir uansett flisespikkeri, tror alle her forstår og er enige om at å være en ekte posør ikke er noe mål å sikte etter her i livet... Denne tråden er vel heller laget med en smule glimt i øyet, hvor uttrykket brukes for å beskrive en litt artig måte å bruke en "jålete" klokke på. Selv synes jeg det er kult når en ekte WIS som er opptatt av historie, urverk og alt det der går med en harry bling-klokke som for eksempel en helgull nippledial GMT-master (en klokke som faktisk har mye historie). Da blir det liksom herlig ironisk, hvor man kan more seg med pimp-faktoren og samtidig gjemme seg bak et alibi i form av reell interesse og kunnskap om klokken. :mrgreen:
 
Redigert:
Det virker som tråden heter Beskriv hvorfor du ikke er en posør. Kom dere on topic.
I god ånd legger jeg på et par bilder av klokker jeg kunne tenkt meg å ha på min unge arm.

@sjuli_123 Kan du være snill å legge bilde av Pandaytona i gult gull du hadde? Den er absolutt verdt her inne.

116505-7.jpg


Rolex-18k-R-G-Black-Index-Dial-Daydate-II-218235%5B2%5D.jpg


Denne er til alle dere gamle grevlinger :cool:
file-45.jpg
 
Redigert av en moderator:
Ta utgangspunkt i den norske definisjonen av ordet 'Posør' da, og legg den noe negative Franske/continentale betydningen av ordet på hylla en stund da.
Du har jo selv noen monster klokker med kroner som minner om ventiler fra en Statfjord A oljerigg !! Regner med disse klokken ikke passerer under radaren ved bruk ?
Nei, trur du er en skap posør jeg :)

Hahaha, skap posør…Den var morsomt.
Jeg skal ikke spre fortiden min som "marginal" her på forum men en posør/poseur har jeg aldri vært…
Det er ikke kronen som er så stor på disse russisk klokker men den krone beskyttelse.
P1020910.jpg

Disse klokke har vært på russisk militær dykker helt siden 50 taller: I 60mm størrelse faktisk.
Jeg har brukt russisk klokker helt siden begynnelse 90 taller: Små og stor. Og vært i Russland også der jeg så en del.
Men hvis jeg bruker noen 50mm klokker, det er fordi jeg kan med min størrelse: Uten å ser ut som en pinglete gutt som har på seg en Grandiosa på armen;)
Ja, jeg har skrudd min del ventiler på Statfjord C og mange andre plasser i nordsjø, også mest av alle som er på Snøhvit: Og jeg liker den "industrial rough look" siden jeg har brukt 21 år av mitt liv på stål rør som montør.
Forskjellen med noenting som viser seg på en ekte fyr og noenting som viser seg på en posør er ganske stor men du har sansynnligvis ikke forstått det: Spørs om hvis du har fortsatt lyst å kalle meg for en posør om du krysser meg i gata en dag…Lykke til med det da.
 
Forstår ikke helt hva du mener med at definisjonen er fattig, den norske meningen bak ordet posør er vel ganske dekkende? Tilgjort, skape seg osv... Ikke akkurat veldig positiv? Så en så stor forskjell kan det da umulig være på den franske og norske meningen med ordet? Det blir uansett flisespikkeri, tror alle her forstår og er enige om at å være en ekte posør ikke er noe mål å sikte etter her i livet... Denne tråden er vel heller laget med en smule glimt i øyet, hvor uttrykket brukes for å beskrive en litt artig måte å bruke en "jålete" klokke på. Selv synes jeg det er kult når en ekte WIS som er opptatt av historie, urverk og alt det der går med en harry bling-klokke som for eksempel en helgull nippledial GMT-master (en klokke som faktisk har mye historie). Da blir det liksom herlig ironisk, hvor man kan more seg med pimp-faktoren og samtidig gjemme seg bak et alibi i form av reell interesse og kunnskap om klokken. :mrgreen:

Jeg bare ment at definisjonen var ganske kort og mildt sagt…
I miljø jeg var i, å bli en posør er rett og slett en forneærmelse.
Posør ordet har skapt en del blødning på asfalt: Tror meg.
Da syns jeg at den norsk versjon er veldig mildt ja.
 
Jeg har brukt russisk klokker helt siden begynnelse 90 taller: Små og stor. Og vært i Russland også der jeg så en del.
Men hvis jeg bruker noen 50mm klokker, det er fordi jeg kan med min størrelse: Uten å ser ut som en pinglete gutt som har på seg en Grandiosa på armen;)
Ja, jeg har skrudd min del ventiler på Statfjord C og mange andre plasser i nordsjø, også mest av alle som er på Snøhvit: Og jeg liker den "industrial rough look" siden jeg har brukt 21 år av mitt liv på stål rør som montør.
Forskjellen med noenting som viser seg på en ekte fyr og noenting som viser seg på en posør er ganske stor men du har sansynnligvis ikke forstått det: Spørs om hvis du har fortsatt lyst å kalle meg for en posør om du krysser meg i gata en dag…Lykke til med det da.

Finnes det noe godt fransk ord for selvhøytidelig kverulant?
 
  • Liker
Reaksjoner: HSR
For meg handler det mer om et helhetsinntrykk av en person, og klokken er bare en liten del av dette inntrykket. Gull f.eks kan være riktig så kult på enkelte personer, men helt feil på andre igjen.
 
Rolex Sea-dweller. Rolex som alle kjenner igjen, og stor som fy så alle ser det er en.

Har vært på tur med mobil og "read-only" (dvs unger rundt beina hele tiden), så kommer sent til ballet her.

Men @crown guard, du snakker om Rolex Sea-dweller Deepsea her? Just checkin' :)
 
Redigert av en moderator: