Patek Philippe-tråden

Hagearbeid og lek ja. Ok, trening nei.

Men poenget mitt er vel egentlig at bekymring for annenhåndsverdi og at alt på død og liv skal være så strøkent er nok litt av grunnen til at Patek og AP for mange føles for dyre til å bruke skikkelig. De tåler å brukes. Drit i nestemann. Se på Spanish Rob og Nautilusen hans. Ser ut som et rent helvete...tøft...
 
Etter daglig bruk av 5711 i tre uker må jeg innrømme at jeg så langt behandler den litt mer omtenksomt enn hva jeg tidligere har gjort med mine Rolex'er. Den slipper å være på armen ved de mest ripeutsatte oppgavene som båtpuss, maling, dugnader, dekkskift, regatta mm. Litt av årsaken ligger nok i et ønske om å bevare urets verdi, men det handler nok like mye om at 5711 oppleves litt mer som et smykke enn mine tidligere Rolex og fortjener følgelig å bli behandlet litt bedre. Det er jo også som kjent svært enkelt å kjøpe en ny Rolex, enn en 5711, om den blir for ripete. 5711 anbefales herved til daglig bruk!
 
Etter daglig bruk av 5711 i tre uker må jeg innrømme at jeg så langt behandler den litt mer omtenksomt enn hva jeg tidligere har gjort med mine Rolex'er. Den slipper å være på armen ved de mest ripeutsatte oppgavene som båtpuss, maling, dugnader, dekkskift, regatta mm. Litt av årsaken ligger nok i et ønske om å bevare urets verdi, men det handler nok like mye om at 5711 oppleves litt mer som et smykke enn mine tidligere Rolex og fortjener følgelig å bli behandlet litt bedre. Det er jo også som kjent svært enkelt å kjøpe en ny Rolex, enn en 5711, om den blir for ripete. 5711 anbefales herved til daglig bruk!

Hvis jeg lander på å faktisk kjøpe 5711 så kommer jeg ikke til å være redd for daglig bruk. Det er forskjell på å kjøpe en PP etter en lang vandring på jakt etter den ultimate klokken og å kjøpe den som en del av vandringen. For min del blir 5711 eventuelt en endestasjon, og da er enhver ripe uviktig utover at klokken er penere uten riper.

Noterer at min post-count ved dette innlegget er 1680, hvilket også kunne vært en endestasjon:)
 
Første halvåret brukte jeg 5711 meget forsiktig. Nå bruker jeg den til alt inkl bading i sjø og basseng. Begynner å bli litt ripene, men så lenge det er hairlines vil en liten shine gjøre den som ny. Og ingen andre skal ha den, så det gjør jeg som jeg vil med:)
 
Redigert:
image_16.jpeg

Inser at denne snart må inn for service da den sakker 8 sek/dag (1 min og 11 sek på én uke). Sist service 2011 hos David Duggan Watches i London. Snakket med Bjerke og de tilbød meg ca 9k for en service, mest sannsynlig hos dem, men med mulighet for at den blir sendt til Sveits. Når man har en klokke til over 100 laken, så tenker vel de fleste at 9k er vel noe en mann med slik klokke ikke skal ha problem med å betale (elleeeer??...) Syns likevel det var meget dyrt!?
Spørsmålet mitt er: Siden den ble overhalt hos en ikke-autorisert PP-forhandler til å begynne med, ville dere spurt en av de mindre urmakeren (eks. Sutterud, Gulbrandsen etc) om de kan gjøre jobben? Som sannsynligvis er noe billigere. Eller ville dere kjørt servicen hos Bjerke? Jeg er litt i tvil her.
 
image_16.jpeg

Inser at denne snart må inn for service da den sakker 8 sek/dag (1 min og 11 sek på én uke). Sist service 2011 hos David Duggan Watches i London. Snakket med Bjerke og de tilbød meg ca 9k for en service, mest sannsynlig hos dem, men med mulighet for at den blir sendt til Sveits. Når man har en klokke til over 100 laken, så tenker vel de fleste at 9k er vel noe en mann med slik klokke ikke skal ha problem med å betale (elleeeer??...) Syns likevel det var meget dyrt!?
Spørsmålet mitt er: Siden den ble overhalt hos en ikke-autorisert PP-forhandler til å begynne med, ville dere spurt en av de mindre urmakeren (eks. Sutterud, Gulbrandsen etc) om de kan gjøre jobben? Som sannsynligvis er noe billigere. Eller ville dere kjørt servicen hos Bjerke? Jeg er litt i tvil her.

Synes ikke at 9' var så hamrende galt altså..? I AP-tråden leser man om langt høyere kostnader, så tror nok jeg ville sendt den til Bjerke :) Det viktigste her, er vel at du får den tilbake før sommeren, for det hadde vel vært leit å ikke ha den på lanken i sommerferien?
 
03.0172_1.jpg


Er det noen som kan forklare meg hvorfor layouten på 5712 har endt som som den har gjort? Dette er i mine øyne en asymmetrisk klokke, og jeg lurer litt på hvordan Patek Philippe endte opp med et slikt design? Er det urverkets begrensninger i forhold til hva som skal være hvor eller er det et hate-it-or-love-it designmessig grep? :) Er vel flere på Sonen som har/har hatt en slik som kan opplyse en nysgjerrig sjel
 
Jeg kan ikke så mye om det, men har blitt fortalt av en arkitekt at det så definitivt er blitt brukt det gylne snitt i layouten på skiven til 5712
 
  • Liker
Reaksjoner: thomask
Jeg kan ikke så mye om det, men har blitt fortalt av en arkitekt at det så definitivt er blitt brukt det gylne snitt i layouten på skiven til 5712
Hmm, det er interessant! Ser ikke umiddelbart den; burde ikke da gangreserveindikatoren vært i det "nordøstre" hjørnet? Skal sies at jeg kan nada om arkitektur, men trodde jeg hadde en grunnleggende forståelse av det gyldne snitt :)
 
Jeg skal som sagt ikke skryte på meg noen kunnskaper om det :confused: Når det er sagt så skjønner jeg at folk kanskje synes den er noe rotete, men jeg liker den!

Spottet forøvrig en 5712G in the wild i Oslo sentrum for noen uker tilbake, utrolig lekker!
 
Skal trå varsomt her. Men symetri sa du @thomask
Vis vedlegg 7492
For de som en nygserrige på det gyldne snitt. Så kan man dele opp et rektangel slik.

Gyldne7.jpg

Hmmm... Jeg ser jo nå en eller annen form for skjult estetisk symmetri, men da det gyldne snitt ble nevnt tenkte jeg med en gang på Fibonacci-spiralen og ikke Rule of Thirds. Fikk dermed vanskeligheter med å plassere elementene på skiven inn i den :D

Det_gyldne_snit_fotografering.jpg



Er intet i min utdannelse som skal tilsi at jeg har peiling på dette, så får ta det for god fisk! Jeg ender i hvert fall personlig opp med å sitte å stirre lenge på klokken hver gang jeg ramler over et bilde av den, så kanskje Patek bare har tenkt at de skal lage en blikkfanger?
 
Jeg er veldig begeistret for asymmtrien i 5712-skiven, gyllent snitt eller ikke. Derimot så ikke denne layouten så bra ut i sin forrige reinkarnasjon, 5055 o_O Synes den er mer vellykket i Nautilus-kassa. 5055 ble vel også kun produsert i 2 år, den var neppe en storselger.

6141997703_b8c52c1615.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta
Noen som vet retail på disse modellene hos Bjerke?
- 5712
- 5711
- 5726

Alle modellene i stål. Se bort ifra venteliste.

Var innom forleden og forhørte meg om priser, husker ikke helt nøyaktig, men mener at det var noe i denne gata:

-5711 ~ 207k
- 5712 ~ 279k
- 5726 (på lenke)~ 380k (litt usikker her, mulig det var 360).
 
  • Liker
Reaksjoner: Gubben11