Patek Philippe – normalt eller litt galskap?

Jeg forstår at en Daytona koster 3,5x en Speedy, forklart med kvalitet på verk og generell finish og bedre stålkvalitet.
MEN mellom en PP eller en FPJ hvor begge koster ca. 220k da er det valget lett!
Hallo -- verkplate og klober i 18k guld og Tantalum mot standard verk og stålkasse:p


Nasa er ikke helt enig med deg angående kvalitet da... :p
 
Redigert:
Nasa er ikke helt enig med deg angående kvalitet da... :p

Det var vel ristinger og tempratur som var med på at valget falt på Speedmaster. Det sies at det var på målstreken at valget ble tatt. Hvilke produsenter som var med dit husker jeg ikke, men Daytona var så absolutt med.

Men nå gikk jo omegaen i stykker også da, og Dave Scott ble "reddet" av sin Bulova;)

Sorry for OT.

Hva var dette for historie, @Thomas84?
Jeg har lest om at GMT-Master var med rundt månen (Apollo 13) og at en annen enn Speedmaster var med PÅ månen. (Husker ikke hvilken og "by who", nå). Men hva var dette for noe?

8
 
@FMS det rykket litt på 42042 som lå ute.... Eller er det litt lavstatus VC?

Urverket er vel ikke in-house, om det er det du tenker på - men jeg liker Overseas-modellene veldig godt. Overseas Chrono ble vel lansert med in-house i år, ellers er det vel stort sett F. Piguet-basert. Akkurat 42042 er vel av typen fra før 2004, med 37mm og et annet urverk (GP-basert?). Ser det ligger en nyere Overseas på KS også...
 
Nasa er ikke helt enig med deg angående kvalitet da... :p
Kvalitet er ikke det samme som driftsikkerhet, som var det Nasa vektla i sin utvelgelse.
Omega bruker i prinsippet det samme verk i dag.
Ser man på detaljene på dagens Omega 1861 verk og Rolex 4130 verket, så er det forstålig at det er en betydelig prisdifferanse mellom disse.
 
Hva var dette for historie, @Thomas84?
Jeg har lest om at GMT-Master var med rundt månen (Apollo 13) og at en annen enn Speedmaster var med PÅ månen. (Husker ikke hvilken og "by who", nå). Men hva var dette for noe?

8

Under måneutforskningene på Apollo 15, så løsnet glasset på Dave Scotts Speedmaster, så han brukte en Bulova han hadde med. Hele historien her:

http://www.fratellowatches.com/fratello-watches-qa-with-apollo-15-astronaut-dave-scott/
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Thomas84
Bevare meg vel. Denne hobbyen handler ikke om fornuft, men om følelser. I realiteten er det rablende galskap å bruke penger på noe annet enn et eller annet kvartsdrevet ur som viser tiden mer nøyaktig enn noe mekanisk verk er i stand til.

Jeg har sans for både F.P. Journe og PP uten at det ene utelukker det andre (eller tredje).
 
Uansett så er det viktig å se realiteten i at å kjøpe en klokke til fem eller sekssifrede (eller syv) ikke er det samme som "penger brukt". En slik klokke vil alltid kunne selges igjen, og dermed får du tilbake noe mindre (eller kanskje mer) enn hva du betalte for den.

Galskap? Ja, herlig galskap, men det er ikke så galt som utenforstående vil ha det til!
(Og det er bare bensin på bålet for oss! Da kan vi slå ut håret litt mer!)

Galskapen lenge leve!

8