Journe er utvilsomt mer spektakulært og urverksfinishen mer slående enn f.eks. hos Pateks "standardverk" a la 324. Merkevaremessig er de mindre independentmerkene imidlertid forbundet med mye større usikkerhet enn de store merkevarene a la særlig Patek. For mitt vedkommende legger jeg kanskje særlig vekt på serviceapparat og antatt fremtidig annenhåndsverdi når/hvis jeg skal kjøpe klokker i den prisklassen. Det føles alltid lettere å kjøpe en dyr klokke, hvis man ikke går på en for stor skrell hvis man engang må selge.
Jeg har vært å sett på Journe flere ganger, og virkelig likt det jeg har sett og prøvd. Fraværet av AD/representant i Norge, antatt høye servicekostnader og det faktum at det er ungt merke med uviss fremtidig (merkevaremessig, økonomisk og designmessig) utvikling, har gjort at jeg personlig ikke har klart å "klinke til" helt ennå. Men fantastiske klokker er det, for all del.
Her er jeg veldig enig. Chronometre bleu er utvilsomt noe av det nydeligste man kan finne. Her handler det mye om følelser og litt om investering. Sånn er det bare