Patek 5711 venteliste?

For så vidt enig, har prøvet Patek og de er flotte med nydelig kvalitet men hva er vitsen med å betale - og vente i det uendelige for å kjøpe et ur man ikke kan bruke ( vil bruke) som en daglig beater år-etter år. Greit nok å ta vare på den til neste generasjon så lenge den ligger i skuffen 11 av 12 måneder. For meg handler det om et kvalitetsprodukt som du kan "mishandle" døgnet rundt og bare leverer. Bonus er i mine øyne også at du ikke behøver å betale "skjorta" for en service etter en 8-12 år. Misforstå meg rett - dette er nydelige ur men ikke et en-klokkes ur man har på seg 24/7.
Tom

Det finnes sikkert mange Patek-brukere slik du refererer til. Jeg tror samtidig at du har mange i andre enden av skalaen. Personlig bruker jeg min 5711 omlag 5/7 dager i uken, og det er kun ved fjellklatring, tøffe byturer og lignende at klokken er vaksinert mot bruk.

Jeg har etterhvert hatt en del Rolex sportsur - både nytt og vintage. Felles er imidlertid at jeg ikke brukte de nevneverdige tøffere (eller mildere) enn hva jeg gjør med 5711en. Jeg er likevel enig med deg i at Patek ikke er klokker man mishandler døgnet rundt. Da er antagelig en Pelagos mer egnet.

Forrige service kom forøvrig på 6k.
 
Jeg elsker min 5711 og den brukes ca 5/7 dager i uken. Brukes med forsiktighet slik jeg gjør med alle mine klokker.
 
Journe er utvilsomt mer spektakulært og urverksfinishen mer slående enn f.eks. hos Pateks "standardverk" a la 324. Merkevaremessig er de mindre independentmerkene imidlertid forbundet med mye større usikkerhet enn de store merkevarene a la særlig Patek. For mitt vedkommende legger jeg kanskje særlig vekt på serviceapparat og antatt fremtidig annenhåndsverdi når/hvis jeg skal kjøpe klokker i den prisklassen. Det føles alltid lettere å kjøpe en dyr klokke, hvis man ikke går på en for stor skrell hvis man engang må selge.

Jeg har vært å sett på Journe flere ganger, og virkelig likt det jeg har sett og prøvd. Fraværet av AD/representant i Norge, antatt høye servicekostnader og det faktum at det er ungt merke med uviss fremtidig (merkevaremessig, økonomisk og designmessig) utvikling, har gjort at jeg personlig ikke har klart å "klinke til" helt ennå. Men fantastiske klokker er det, for all del.
 
  • Liker
Reaksjoner: Tom Henriksen
Journe er utvilsomt mer spektakulært og urverksfinishen mer slående enn f.eks. hos Pateks "standardverk" a la 324. Merkevaremessig er de mindre independentmerkene imidlertid forbundet med mye større usikkerhet enn de store merkevarene a la særlig Patek. For mitt vedkommende legger jeg kanskje særlig vekt på serviceapparat og antatt fremtidig annenhåndsverdi når/hvis jeg skal kjøpe klokker i den prisklassen. Det føles alltid lettere å kjøpe en dyr klokke, hvis man ikke går på en for stor skrell hvis man engang må selge.

Jeg har vært å sett på Journe flere ganger, og virkelig likt det jeg har sett og prøvd. Fraværet av AD/representant i Norge, antatt høye servicekostnader og det faktum at det er ungt merke med uviss fremtidig (merkevaremessig, økonomisk og designmessig) utvikling, har gjort at jeg personlig ikke har klart å "klinke til" helt ennå. Men fantastiske klokker er det, for all del.

Her er jeg veldig enig. Chronometre bleu er utvilsomt noe av det nydeligste man kan finne. Her handler det mye om følelser og litt om investering. Sånn er det bare:)
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla
Bruker også min 5711 som "hverdagsklokke", på samme frekvens som Trymulf og Havvo, dvs ca 5/7 dager i uken. Og elsker den.

Var i DK for å kjøpe en AP15300 tidligere denne uka, men klarte ikke å gjennomføre kjøpet. Det var et stort skritt ned for meg, den var mye større, tjukkere og mindre "raffinert" enn jeg hadde trodd. Ble litt overrasket. Mulig at jeg må få testa en 15202, den er vel litt tynnere og mer "elegant" både i kassa og i lenka?
 
Da bør du teste en 15202, eller aller helst en 5402 i mine øyne. 15202 er slankere i lenke og kasse, samme som originalen fra 70 tallet 5402. Den er lettere og følger håndleddet på en bedre måte.
Jeg har ikke hatt 15202, men j har hatt 15300 og 5402. Har du engang hatt en 5402 så blir en 15300 nedtur. Å dum som jeg er så har jeg nå selvfølgelig lyst til å eie og prøve en 15400 også.
Det er en forferdelig dyr hobby og være hekta på klokker :)

Akkurat det samme gjelder for Patek, har du hatt 3700 så blir den nye 5711 med tykkere lenke og kasse nedtur. 3700 er mer smooth og sitter bedre rundt hånden, den har rett og slett bedre bærekomfort og virker litt større når du har den på armen.
 
Redigert:
Jeg må si at jeg sliter ikke med bærekomfort hverken på 15300 eller 5711 og jeg har prøvet alle nevne orginale modeller også. 5711 er langt mer anonym enn 15300. Men RO tar i gjengjeld igjen og er mer sporty og synlig. Rett og slett litt mere barsk:) de utfyller hverandre godt.
 
  • Liker
Reaksjoner: Chalshus og TomB
Nå skal jeg ikke gå for mye off topic jeg, men 15300 ble rett og slett for stor for mine 17 cm håndledd. Kassen stakk litt ut på toppen, men det som plaget meg mest var den den dobbelspente låsen. Bredden på kassen og bredden på låsen, gjorde at lenken ble formet som en firkant, med to "plater" over og under håndleddet. Og så var selve lenken tjukkere og mer "blingete" enn jeg trodde den skulle være.

Man kan godt si at 5711 er langt mer anonym enn 15300 - eller så kan man si at 15300 er langt mer vulgær enn 5711. ;) Jeg kjenner at jeg iallefall er veldig keen på å få prøvd en 15202 eller en 5402 - eller kanskje denne lekre 14802: http://bit.ly/1MtbqVL

Nå, tilbake til topic! :)
 
+ 1 Kristian76! Samme følelse har jeg hatt hver gang jeg har prøvd 15300 på hånden; AP15300 er for "lang" og stikker ut på begge sider av håndleddet og virker stiv og rar i overgangen lenke/kasse. 5711 har derimot mye bedre passform på mitt håndledd og en mye mer behagelig lenke.
 
  • Liker
Reaksjoner: Kristian76
Her kommer - for noen - et latterlig dumt spørsmål:
Er det depositum ved å la seg påføre en venteliste?
 
Dersom du snakker om 5711, så neppe mer enn 10 %. Jeg vurderte å betale depositum på en 5712 nylig, og da var depositumet 20 000 kroner (veiledende 283 000). Da var samtidig levering i desember, mens for 5711 har Bjerke liste til nærmere 2020 (ansattes egne ord).
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Rob E i Stockholm skulle ha 10k i depositum for et drøyt år siden. Jeg klarte ikke ventetiden og nøyde meg med en brukt.
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Har enda ikke lykkes å finne en brukt her i Norge. Og ny er jo ventetiden rett og slett for lang. Så er litt usikker på hva jeg skal gjøre. Dessverre er det lang ventetid i utlandet også etter å ha sjekket litt......
 
Jeg tror man kan komme langt med å stille opp nygredd og nogenlunde ren i tøyet hos en PP Boutique (feks i London, Paris eller Geneve), snakke med personalet, vise at man er hyggelig og kunnskapsrik. Da tror jeg fort man kan bli positivt overrasket over hvor raskt man kan få en 5711. Bare å ringe rundt eller sende epost på måfå fungerer neppe. Da er man jo dømt til å få standardsvaret om lange lister; Brorparten av appellen til klokka er jo at den er "sjelden" og "vanskelig å få tak i".