Panerai-nyheter 2020

Jeg har to Panerai, men ønsker fortsatt å kjøpe et par klassikere til på bruktmarkedet. Skjønner ikke helt hvorfor jeg skal droppe Panerai selv om de har skuffet med nyutgivelser de siste årene. Klokkene jeg har og de jeg har tenkt å kjøpe er like fine uavhengig av hva merket gjør fremover.
 
Hadde vært gøy å høre hva dere hadde ønsket dere av nyheter fra Panerai i 2020.
 
Hadde vært gøy å høre hva dere hadde ønsket dere av nyheter fra Panerai i 2020.
Mye hadde vært gjort hvis de hadde droppet tivoliet de har holdt på med de siste årene og heller rendyrket det som faktisk gjorde de til det de er. Til sammenligning synes jeg Breitling har gjort mye riktig etter å ha gjort mye av de samme feilene som Panerai gjør nå.

Diskret endringer på udødelige modeller og dyrket DNA'et mer. I mine øyne er de i ferd med å ødelegge varemerket sitt helt, både med håpløse modeller og et prisnivå som gjør at de gjør seg selv uinteressante.
 
Mye hadde vært gjort hvis de hadde droppet tivoliet de har holdt på med de siste årene og heller rendyrket det som faktisk gjorde de til det de er. Til sammenligning synes jeg Breitling har gjort mye riktig etter å ha gjort mye av de samme feilene som Panerai gjør nå.

Diskret endringer på udødelige modeller og dyrket DNA'et mer. I mine øyne er de i ferd med å ødelegge varemerket sitt helt, både med håpløse modeller og et prisnivå som gjør at de gjør seg selv uinteressante.

De har definitivt gått i Breitling fella (Breitling er på et bedre spor nå). Kjernemodellene er jo der fortsatt, men i sin jakt på nye type kunder har de klart å utvanne varemerket, og er ikke cool på den måten de var for 10-15 år siden.

AP har også hatt litt av samme problemet tidligere med sitt sirkus rundt alle varianter av RO. Sånn er det når man kun har en One trick pony som må lære seg flere tricks :p

Dont' get me started on Zenith fra starten av 2000 tallet. Najaf fikk Zenith på kartet igjen, men alvorlig talt..
 
Panerai er en produsent som tidligere lagde noen (veldig) fine ur, men som drepte »wiben» med en lang rekke håpløse lanseringer, ment for å nå flere enn kun den harde kjerne.
Jammen de klassiske urene er vel like fine sier du? Tja..
Er det ikke slik at vi ønsker å identifiseres med/av de produkter/merker vi kjøper og bruker?
Militære dykkerklokker med en historie, som ble benyttet av macho filmstjerner og dyrket av en «kult» som kalte seg Paneristi, som møttes i et globalt brorskap. Dette er nå erstattet av historieløse «motehuer» som ikke blir det samme og assosieres med - trist.
 
Redigert:
Husker når Panerai kom med titan kasser/klokker, da var det mange som rynket på nesen og jamret seg. Ser ikke ut som det er noe stort problem i dag..
Jeg synes det er kult at de tør å prøve noe nytt, være litt innovative og utfordre det tradisjonelle. De kan ikke bare lene seg tilbake på det de har laget tidligere, men de må se litt framover og treffe nye kundegrupper/kjøpere, om vi liker det eller ei. (De driver jo butikk)
Det er ganske få brand som klarer å være "tro" mot ett design, det gjelder ikke bare klokker, de fleste må videreutvikle seg.
Alle merker har sine rariteter, selv Rolex har det. Men så har mange en eller flere klassikere, og Panerai noen skikkelige klassikere de også.

Jeg la min elsk på Panerai på begynnelsen av 2000 tallet, og har siden hatt diverse modeller opp igjennom. Jeg velger de jeg liker, de andre bruker jeg svært lite tid på.
I dag har jeg Pam 670, som er en fin blanding av gammel design og ny design.
Lik den eller la vær. :)

20200424_072030.jpg
 
Jeg liker ikke den veien Panerai går nå om dagen, det er for mye plast og kreative komposittmaterialer som ikke hadde overlevd 5 år i min gamle jobb. Panerai har en spesiell Toolwatch historie og samarbeid med Rolex , dette gav oss historiske ur, tror neppe 2020 kolleksjonen vil gå inn i historien som minneverdige. :(
 
Jeg har ingen lang historikk med Panerai, men har nå blitt helt hekta på historien og de klassiske modellene. Jeg liker heller ikke den retningen som Panerai ser ut til å ta. Selv hadde jeg helst sett at de fortsatte med god forankring til historien og røttene med klassiske stålmodeller i 47 mm. Men ser at de også må fornye seg for å være synlige i markedet og for å nå nye kundegrupper. At de eksperimenterer med nye materialer er også greit, men synes prisen er alt for høy. Er jo også skeptisk til holdbarheten på dette materialet som @Tom Henriksen også påpeker.
Vi må heller ikke glemme at mye av det rare som nå presenteres som nyheter er limiterte modeller med lave produksjonstall. Går vi 10 eller 20 år tilbake, ble det jaggu produsert mye rart på den tiden også (ref PAM00029, PAM00224 og PAM00060 for å nevne noen). Det er heller ikke mange år siden de kom med flotte modeller som 662, 671, 673, 720. 721 eller 995.
La oss håpe at det kommer nye flotte klokker fra Panerai som appellerer til den tradisjonelle kundegruppen også i fremtiden. Min interesse for Panerai er uansett stigende og jeg opplever fortsatt et godt entusiastmiljø som gjerne møtes til en GTG hvor vi kan diskutere Panerai til langt på natt. Gleder meg til vi snart kan samles igjen!
 
Redigert:
Jeg har ingen lang historikk med Panerai, men har nå blitt helt hekta på historien og de klassiske modellene. Jeg liker heller ikke den retningen som Panerai ser ut til å ta. Selv hadde jeg helst sett at de fortsatte med god forankring til historien og røttene med klassiske stålmodeller i 47 mm. Men ser også at de også må fornye seg for å være synlige i markedet og for å nå nye kundegrupper. At de også eksperimenterer med nye materialer er også greit, men synes prisen er alt for høy. Er jo også skeptisk til holdbarheten på dette materialet som @Tom Henriksen også påpeker.
Vi må heller ikke glemme at mye av det rare som nå presenteres som nyheter er limiterte modeller med lave produksjonstall. Går vi 10 eller 20 år tilbake, ble det jaggu produsert mye rart på den tiden også (ref PAM00029, PAM00224 og PAM00060 for å nevne noen. Det er heller ikke mange år siden de kom med flotte modeller som 662, 671, 673, 720. 721 eller 995.
La oss håpe at det kommer nye flotte klokker fra Panerai som appellerer til den tradisjonelle kundegruppen også i fremtiden. Min interesse for Panerai er uansett stigende og jeg opplever fortsatt et godt entusiastmiljø som gjerne møtes til en GTG hvor vi kan diskutere Panerai til langt på natt. Gleder meg til vi snart kan samles igjen!
Godt sagt, @Suften ! Selv blir jeg ikke mindre entusiastisk overfor min 510 pga disse litt snurrige nyhetene som kom i år. Ser også veldig fram til GTG, og med kveldens lettelser fra regjeringen rykker jo neste GTG så absolutt nærmere!
 
  • Liker
Reaksjoner: Suften og eidehelg
Nåværende forvaltere av merkevaren Panerai produserer heller tvilsomme produkter med merkenavnet på. Jeg er enig.

Likevel ødelegger ikke det den kulturarven som finnes i Panerai. Enkelheten, tydeligheten, og designspråket som Panerai har. Også i noen av modellene som fortsatt produseres. Designikonet Panerai. Med sine ikoniske fonter, sine fantastiske urkasser, gullvisere, plexiglass, sandwich, sausage dials, remutvalg etc.

Panerai på sitt beste er for meg noe av det beste i klokkeverden. Fortsatt.