Synes det er veldig mange "antakelser" på dette forum....
Dekoreringen har jo fint lite å si for fuksjonell finnish. Omega cal. 500-700 seriene fra 60-tallet var også helt udekorerte, men hadde ry for å ha eksepsjonell funksjonell finnish i sin prisklasse. Med andre ord hadde de finnish der det betydde noe rent mekanisk. Dette ser du ikke med blotte øye, men oppleves ved årevis med feilfri bruk.
Den unitas'en på bildet har antakelig ingen av delene desverre.
Et Unitas-verk eller ETA verk har absolutt ikke noe feil i seg, uten er kjent for å vaere ekstremt pålitlig. Det er jo ikke uten grunn til at ETA verk huser flere klokker med automatiske og/eller manuelle mekaniske verk- enn klokker med inhouse verker.
Panerai har aldri blitt kjent eller vaert kjent for feinschmekkeri av urverker! Det er fra langt tilbake en tool-watch med store lettleslige skiver, sin spesielle kronbeskytter og tydlige selvlysende timmarkeringer (for lett avlesing som dykker) og det er i denne "kultur" klokka lever videre i all sin suksess.
Noen av det aller dyreste og mest verdifulle Panerai'er (marketvalue vs listprice) feks 5218-203/A PVD pre-Vendome (ca 65.000 USD vs. 2500 USD) innholder garantert ikke noe utsmykket urverk, men fungerer garantert absolutt feilfritt!
Jeg har alltid likt Panerai for de fantastiske spesielle klokker det faktisk er å ikke hvor pent utsmykket verket er. Noen av det mest noyaktige klokker jeg har hatt har også vaert Panerai ur med ETA verk (merk at jeg har eid i prinsipp alle klokkemerker inkl AP, Rolex, Jaeger, GP, IWC, Omega, TH, Glashutte, Breitling(jo faktisk) og Panerai)
Kan nok vaere enig at det ikke ville skadet med et dekorert verk i 418, men for funksjonens skull er det ingen grunn og saerlig siden det ikke var noe glass på baksiden som viser urverket.
Hvor mye tror dere egentlig at et Rolex urverk koster Rolex i en av de mange millioner ur de produserer for en evt oppgradering av verket?? (hvilket i seg selv ikke betyr noe store kost, fordi det nettopp er en oppgradering av befintlig verk).
Rolex urverk har i tillegg også minimal dekorering.
Don't jump to conclusions...jeg har også en Rolex jeg er veldig fornoyd med!