Klokkepris i Norge: 30K
Forhandlerpris: 18K
Trekk fra moms, frakt, boks og annen emballasje, markedsføringskostnader, administrasjon, husleie, varme, lys osv.
Jeg vil tro at markedsførinsbudsjettet til Panerai er på noen titalls mange millioner, noe som i stor grad påvirker regnestykket. Dersom Panerai skal sitte igjen med noen kroner på bunnlinjen etter alt dtte blir det neimen ikke mange kronene å bruke til gravering av urverk. Eller til produksjon i det hele tatt.
Tipper at en Panerai med utsalgspris på 30K her i Norge neppe har en produskjonskostnad på mer enn 3K inkl rem.
Ti gangern er nok ikke usannsynelig nei. I snowboardbransjen som jeg kjenner litt til var det på 90-tallet en helt syk kalkyle.
Å lage et brett kostet i gjennomsnitt 150 nok pr brett inkl, graphics, molds, frakt etc. Samme brett var lettsolgt til 4500-6000 i butikk i norge. Uten bindinger.
Jeg tror nok det kan være så billig som 1500 å lage kasse, skive og rem. så kommer ETA pris på urverk i tillegg. Dette sagt på modeller som er i masseproduksjon.
På inhouse, og limiterte modeller tjener de nok en del mindre, men disse modellene er også nødvendige for å sikre noe status rundt merke?