På Rolexjakt

Medlem
6. aug. 2015
Innlegg
10
Sted
Telemark
Er ny i klokkeverdenen og var egentlig på jakt etter noe helt annet da jeg fikk prøve en Sub av en kompis.. Etter dette var jeg ganske solgt og andre alternativer enn Submariner , evt GMT ble fort uaktuelt.

Mindre hyggelig for lommeboken altså, men en investering som noenlunde vil holde seg i pris, og kanskje også stige på sikt :)

Men som så mange andre nybegynnere var dette ved første øyekast en jungel å kaste seg inn i, mye gammelt som holder seg godt i pris, gjerne bare 5-10k under relativt nye ur av samme modell gjør at valget blir litt verre, i tillegg er det mange nummere og modeller som stadig blir nevnt her inne så gjelder å holde tunga rett i munnen forstår jeg ;) , dette bedres forhåpentligvis etterhvert som kunnskapen faller på plass!

Så, Submariner: Ender nok fort på en nyere modell da jeg liker denne godt, og anser denne som et tryggere kjøp mtp at forskjell ikke i pris ikke er så stor.

Men hva er fornuftig å punge ut for en Sub av nyere dato? Hvor går grensen for et bra - ok og dårlig kjøp? Sett at dokumentasjon, tilstand osv er bra på det jeg skulle ende opp med?

Betaler jeg feks 50k som det ligger et par til på Finn.no , er dette en verdi som vil holde seg +/- , frister også å legge til litt ekstra for å få med dato da denne "looken" appellerer mer, hva er en fornuftig pris å måtte ut med da?

Dette er kanskje basic-stuff , men som nybegynner gnager disse tankene såpass at jeg følte her var best å lufte dem :D om det skulle bli videresalg en gang i fremtiden vet jeg ikke, men liker å vite at man har lagt pengene i noe som holder seg i verdi.

GMT har jeg ikke fått prøvd på, og forstår det slik at denne bygger noe mindre i høyde. Dog liker jeg disse , da spesielt med tofarget insert.

Kjennes denne mye mindre ut på armen? Er fra tidligere vant med store tunge ur ala Nixon og synes vel ærlig talt at sub ble litt smått og lett ved første test, GMT blir kanskje litt feil da?

Tips og annet tas i mot med stor takk!

Førstekjøp står for døren, og med litt tips og råd herfra er jeg sikker på at jeg kan være trygg(ere) på mitt første kjøp om ikke annet ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: miczer
For mange tanker på én gang. Gode tanker, men for mange. F.eks. "GMT ble fort uaktuelt" vs. "GMT... dog liker jeg disse".

To råd:

a) Stikk ned til en forhandler og prøv noen modeller på håndleddet. :)
b) Prisleie: Ta frem penn og papir. Søk gjennom ulike slagsfora (gjerne TS marked) og notér ned modell og prisantydning. Sjekk det siste året. Vurdér hva som så er rett prisleie - for deg..
 
Er jo ikke det han sier: "andre alternativer enn Submariner , evt GMT ble fort uaktuelt". :)

Les hans post en gang til.

"GMT har jeg ikke fått prøvd på, og forstår det slik at denne bygger noe mindre i høyde. Dog liker jeg disse , da spesielt med tofarget insert." vs. "og andre alternativer enn Submariner , evt GMT ble fort uaktuelt."

Så lenge Submarinere ikke har to-farget insert, så er hans post divergerende. ;)
 
Les hans post en gang til.

"GMT har jeg ikke fått prøvd på, og forstår det slik at denne bygger noe mindre i høyde. Dog liker jeg disse , da spesielt med tofarget insert." vs. "og andre alternativer enn Submariner , evt GMT ble fort uaktuelt."

Ja? Alt annet enn GMT og Sub ble fort uaktuelt?
 
Redigert:
Leser igrunn på samme måte som @Cicero ... Men gjør som @Loevhagen sier og prøv modellene på armen. Kjøp den med mest godfølelse, og husk at et par 1000 lapper når vi snakker 50K ikke er så mye i den store sammenhengen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Farstad
Syv svar på så kort tid?!? - så viste det seg at alt kokte ned til en dårlig formulering fra min side ;) men, alt annet enn Submariner og GMT ble altså strøket fra lista :)

Men er så heldig å ha Saastad i nærheten så der burde man vel få prøvd på de to forskjellige klokkene. Han har vel også inne noen brukte i ny og ne så kanskje jeg har flaks!

En tusing eller to spiller selvsagt liten rolle i det store og hele, men har allerede doblet tenkt budsjett på klokke ved å forelske meg i disse modellene så hadde håpet å kunne komme unna med 50k +/- på førstekjøpet.

Hva angår dato har jeg kun prøvd med, og liker igrunn denne godt. Men dette vil ikke være avgjørende ved et kjøp.. Tror jeg :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og miczer
Hvis begge er aktuelle - så da kan jeg si at GMT (BLNR) sitter bedre på handa enn en Submariner (114060). Har begge. Med bedre mener jeg at den er lavere, mindre og lettere. Hvorvidt du vil føle det samme? Aner ikke, så ta deg en tur til Saastad og prøv. Lykke til. :)
 
Du skal ha flaks om Saastad har noen av disse inne... Har ennå til gode å se disse i butikken og jeg har vært der endel ganger.
 
Her er jeg uenig, synes Submariner sitter bedre og mer behagelig en GMT'en. Så det blir nok en smak snakk hva man foretrekker her. Var innom Saastad i porsgrund i går, ingen sports modeller å se der.
 
Ser du presiserer i tidligere post, at sub av nyere modell er det som er aktuellt for deg.Ville bare tipse deg om at hvis du skulle føle at nyere sub eller gmt blir for tung/høy/klumpete, så er et godt alternativ å prøve en eldre sub(eller gmt).Jeg har selv en 16710(gmt), og mener denne er fantastisk å ha på.Eldre submarinere/gmt kan man finne i veldig god stand og til en hyggelig pris...iallefall hvis du handler her på sonen...som selvfølgelig anbefalles! :) Lykke til!
 
  • Liker
Reaksjoner: Loevhagen
Jeg har alltid ment at Rolex er dyre klokker med lite eller minimal kvalitetsfølelse når det gjelder lenkene, men nå med de nye lenkene og nye glidelock låsene er følelsen av kvalitet helt på topp. I tillegg vil jeg si at de med ceramic lunette er overlegne de tidligere modellene, formen på urkassen venner man seg fort til, mitt råd er å kjøpe en pent brukt 116610LN eller en 114060 (uten dato) av nyere modell, prisene på bruktmarkedet er ganske like for de to modellene i området 50-55k, finner ganske sikkert noen til lavere pris også.

Jeg kjøpte nylig en sub med keramisk lunette og vil si det er første gang jeg har fått en følelse av kvalitet med Rlx.
Det er den klokken som nå får mest armtid, de med eldre lenker gidder jeg nesten ikke ha på armen etter å ha vent meg til den nyeste utgaven..

Min favoritt er den uten dato, helt klart en vinner uansett om den er ny eller av eldre modell.:)
 
God idé å prøve litt i en butikk. Kjøper du brukt bør du være forsiktig med tanke på fake. Lær deg hvordan de skal se ut og handle fra pålitelige personer. TS er greit, Finn kan være mye rart. Selv om selger sier at... Rådfør deg med kjentfolk!

Husk at jakten er halve moroa!
Rolex er flotte klokker og holder seg godt. Dermed er det ikke nødvendigvis 50k brukt på klokke, ettersom den har en god annenhåndsverdi.

God jakt!

8
 
  • Liker
Reaksjoner: miczer
Takker og bukker for masse flott informasjon! Virkelig rett plass å forhøre seg når man skal kjøpe klokke! :)

Jeg dras mer og mer til de "nye" modellene merker jeg, og kan da sentrere jakt og søk mot disse! Brukt er nok å foretrekke om prisen er riktig, men ser også mye brukt som kun ligger 5-7k under nypris, da kjøper jeg likegodt nytt.

Følger ivrig med på KS sidene her inne, og det hadde selvsagt vært en trygghet å kunne kjøpe av en bruker her inne :) Men som skrevet over, jakten er halve moroa (ja, er den egentlig det når man kjøper første gang?:rolleyes:) så jeg forhaster meg ikke.

Satser likevel på at rett klokke dukker opp innen rimelig tid ;).
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel