På jakt etter Uret - det første som blir værende og en vakker dag går i arv

Kronograf... Én ting er å ta tiden på alt mulig, men bare det å ha MULIGHETEN... ;) Ja takk. Spøk til side, jeg tenkte å bruke den. Jeg liker den hands-on-følelsen det er å ha og bruke en mekanisk kronograf. :)

Da har jeg et oppfølgingsspørsmål: Kommer du noen gang til å bruke stoppeklokken, eller ønsker du at det rett og slett skal "skje" mer på skiven i forhold til en analog klokke uten komplikasjoner? Designmessig så kan jo IWCen minne om en chrono :)

Redigert:
Tusen takk for svaret ditt. Lytter gjerne til "erfarne fjellfolk". Takk for gode poenger og anbefalinger. Herlig forum, dette!

Aller først, for en fantastisk samling av ur du har vært gjennom! Imponerende!!

Ved måten du formulerer trådtittelen på høres det virkelig ut som du egentlig vil ha en Patek :) Det er hvertfall en sikker investering hvis du vil ha den livet ut og viderføre til ungdommen. Nautilusen passer perfekt til samtlige av dine kriterier, med unntak av siste pkt. 11 ;)

Av urene du lister opp er det mange flotte klokker!
GO er utrolig fine, men disse mener jeg er mer for dress og slips enn jeans og t-shirt. Med unntak av Senator Navigator'n kanskje.
Jaquet-Droz og Blancpain'en synes jeg også heller mer mot dress.
GO PanoInverse og Cartier Ballon Bleu synes jeg blir altfor "sære" i forhold til å holde live ut og ikke bli lei av de. PanoInversen er jo utrolig rå, men kanskje ikke for livet ut.
Transatlantique og Vacheron Constantin er veldig tøffe allroundere, men personlig synes jeg disse kan bli litt for voldsomme. Ikke like stilrent.
Til slutt har du igjen AP'n, og ut fra listen din ville jeg klart gått for denne! Mangler display caseback, men ellers er den innenfor og utrolig tøff! Ville riktignok ikke gått for panda dial, da dette igjen er noe man kan bli lei av. 25860ST er bankers!

Forslag litt utenfor listen din, men innenfor alle dine kriterier (inkl. pkt.11 ;)) mener jeg du bør gå for en AP RO 15300 eller 15400 i stål med hvit eller svart skive. Dette er elegant klassiker som går til alt, du ikke blir lei av og avkommet også kommer til å bli fornøyd med!

Lykke til med valget og gleder meg til å høre hva du går for!

Til tross for enkelte påstander er ikke akkurat Patek vanlig og de er definitivt et par hopp opp fra VC - alle som har hatt en overseas og en nautilus på armen vet dette. Så kommer pp seal, eksklusivitet osv oppå der igjen.

Patek er det riktige svaret på dette problemet mener jeg.

AP ROC eller en trevlig nautilus verkar de som du behöver :)

At folk flest er i stand til å se/føle kvalitetsforskjell på PP og VC tviler jeg ganske fundamentalt på.

Du har med andre ord aldri hatt en VC Overseas og en Nautilus på armen, ideelt sett samtidig?

Det er en stor vesensforskjell på disse produsentene hva gjelder finish og design. Der PP er eksplisitt understated, diskret og minimalistisk er VC det motsatte. Lenkene er omtrent dobbelt så tykke hos VC som hos PP og du får som regel (aldri?) noe innsyn til 3. partsverkene hos VC. Kassene er omtrent 50% tykkere enn hos PP.

Dette er ganske åpenbare ting som selv en som ikke er bevandret i dette legger merke til. Jeg blir derfor veldig overrasket om du faktisk har hatt begge merker i hendene samtidig for å se og føle på dette og at påstanden din er noe som helst annet enn synsing.:rolleyes:

@BAH

Du skal selvsagt ha PP.
Men , ikke glem at det finnes mange flotte PP utover Nautilus-serien. Definitivt verdt å se på.

Når det gjelder VC så synes jeg de lager noen utrolige flotte dressur. Absolutt verdt en sjekk hvis du ikke på-død-og-liv må ha stoppeklokke. Dressurene til VC synes jeg tåler en sammenlikning med PP.
Men Overseas vs Nautilus? Ikke i nærheten engang.

Redigert av en moderator:
(...)har altså tenkt at jeg i anledning fylte 35 skal sette meg ned og finne et ur som jeg kan og vil leve med i årevis, og som jeg kan overlevere til en arving om X tiår. :)
(...)

Du beskriver slagordet til Patek Philippe her.

Patek-Philippe-Refernce-5205-Ad.jpg

Du har med andre ord aldri hatt en VC Overseas og en Nautilus på armen, ideelt sett samtidig?

Det er en stor vesensforskjell på disse produsentene hva gjelder finish og design. Der PP er eksplisitt understated, diskret og minimalistisk er VC det motsatte. Lenkene er omtrent dobbelt så tykke hos VC som hos PP og du får som regel (aldri?) noe innsyn til 3. partsverkene hos VC. Kassene er omtrent 50% tykkere enn hos PP.

Dette er ganske åpenbare ting som selv en som ikke er bevandret i dette legger merke til. Jeg blir derfor veldig overrasket om du faktisk har hatt begge merker i hendene samtidig for å se og føle på dette og at påstanden din er noe som helst annet enn synsing.:rolleyes:

Ja, men nei, ikke samtidig. Finnish? Du ser forskjell på finnish? Det tviler jeg på. Rett og slett. Design? Genta har designet begge to...? At den ene har større dimensjoner enn den andre har ingenting med kvalitet å gjøre. Lenken på Overseas er langt mer komplisert enn Nautilus. I mitt innlegg refererte jeg til "folk flest", og ikke til deg, men siden du tok det til deg, hvilken bakgrunn har du for å vurdere metallarbeid, som gjør at dine vurderinger ikke er synsing?

Ja, men nei, ikke samtidig. Finnish? Du ser forskjell på finnish? Det tviler jeg på. Rett og slett. Design? Genta har designet begge to...? At den ene har større dimensjoner enn den andre har ingenting med kvalitet å gjøre. Lenken på Overseas er langt mer komplisert enn Nautilus. I mitt innlegg refererte jeg til "folk flest", og ikke til deg, men siden du tok det til deg, hvilken bakgrunn har du for å vurdere metallarbeid, som gjør at dine vurderinger ikke er synsing?

Selvfølgelig ser jeg forskjell på finishen på klokkene, la oss først definere ordet "finish" iht en engelsk ordbok:

"The quality of being finished or completed with smoothness, elegance, etc."

At det påstås at Genta har designet begge to forstår jeg ikke hva har med saken å gjøre (forøvrig har ikke Genta designet denne serien, ref: The Genta Myth - The Hour Lounge - the Vacheron Constantin Forum).

Som så ofte ellers snakker man om opplevd kvalitet; masse gods i lenke og kasse oppleves ikke, av meg eller noen jeg noen sinne har diskutert dette med, som en økning i kvalitet men kun økt mengde gods.

Forøvrig er det jo strengt tatt slik med klokker at mindre er bedre fordi det er mer komplisert å lage ting mindre. At lenken på en Overseas har flere vinkler og er tyngre å maskinere er godt mulig, men det betyr ikke at den er bedre.

Igjen; dette er ikke snakk om metallarbeid, men klokker.

(Når det er sagt - VC lager flotte klokker men du gjør en sjefstabbe når du forsøker å putte Overseas og Nautilus serien i samme kvalikative boks.)

Jeg beklager overfor trådstarter at jeg gjennom å flagge min dragning mot Overseas overfor Nautilus i et estetisk perspektiv dermed har sørget for at tråden om ikke helt men isåfall delvis har sporet av..

Jeg kan jo når jeg først er igang nok en gang anbefale VC Overseas. Ikke fordi jeg tror det er verdens beste ur. Men fordi det i mine øyne er et mye vakrere og mer bruksvennlig ur enn Nautilus.

Hva kommentaren "vanlig" angår, jeg ser det kom reaksjoner på det også... så ser vi det her inne jevnlig, slenger man seg først på sportsur i høyere klasse så er det nesten utelukkende AP og PP man kaster seg etter. Tror en merkeopptelling vil vise at det er flere PP og AP her inne enn VC. Ikke noe galt i det...

Skal vi nå se om vi ikke kan finne et flott ur til trådstarter?

Som en Overseas feks, tror nok arvingen hadde blitt glad for en sånn og selv om lenken er så stor og tykk :)

Av de som er nevnt ville jeg gått for Patek som første valg. VC er også veldig pent, men ville nok blitt Patek i første omgang. Lykke til med valg :)

Forøvrig er det jo strengt tatt slik med klokker at mindre er bedre fordi det er mer komplisert å lage ting mindre.

Dette er vel noe av det dummeste jeg har hørt når det gjelder valg av klokke. Er helt enig i at det er mer komplisert å lage mindre urverk, men dette er jo ikke nødvendigvis noen vesentlig faktor når man skal velge klokke. Tror nok du får en hel haug med Paneristier på nakken her inne, hvis du hevder at mindre alltid er bedre.

De eldste merker på banen i Sveits har utviklet små urverk siden folk gikk over til hådleddklokker: Det var ikke snakk å ha noe stor på armen siden det var først kvinner som hadde klokker på håndledd. Da urverkene måte bli små.
Menn hadde lommeur i langt tid fortsatt: Med stor urverk.
Liten var elegant... Sånn var det i maaannnge år på hånledder. Til de stor modeler kom på moten: Ikke så lenge siden.
Mange klassisk merker er forblitt med sine lite urverk og sine "lite" klokker: Noen lager større urkasser for å nå den ny kundekrets men urverkene er fortsatt ikke stor i helle tatt...Fordi disse var utviklet før den "stor" mote.
Jeg snakker om Vacheron.C, Patek.P, Girard.P etc...
Nå, til og med Swatch-Group/ETA(med Valgranges) utvikler stor urverk for sine stor klokker...

Dette er vel noe av det dummeste jeg har hørt når det gjelder valg av klokke. Er helt enig i at det er mer komplisert å lage mindre urverk, men dette er jo ikke nødvendigvis noen vesentlig faktor når man skal velge klokke. Tror nok du får en hel haug med Paneristier på nakken her inne, hvis du hevder at mindre alltid er bedre.

Selvsagt er mindre og mer delikat mer ekslusivt når det gjelder klokker.

Panerai er hva det er - delikat og lite er overhodet ikke på listen. Setter man pris på detaljert arbeid er mindre mer spennende. Selv en tourbillion Panerai er jo røff i kantene ift en Patek.

Står nok rakrygget med mine uttalelser gitt.