Overvekt av Rolex og Omega på tidssonen?

Jeg er lett påvirkelig av andre når det kommer til klokker. Etter jeg ble medlem her kjøpte jeg Seiko Monster (black og orange) etter kort tid. Var veldig nærme på avtrekkeren ang. Helson.

Veldig manger her inne har enten en Seamaster, Submariner eller begge to. Det er vel default klokkene. De passer til alt, tåler en trøkk, har historie, holder seg bra i pris om man kjøper brukt, lettsolgt og ikke minst så er de knalltøffe.

Skulle også gjene sett mer av andre merker som f.eks JLC, Blancpain, AP, VC og GO :)

For min del har jeg av bitter erfaring erfart at jeg ikke har råd til så mye annet enn Rolex. For min del ser jeg prisen av en klokke som det pristapet jeg sitter med når jeg om 1-2 år selger klokken igjen. For andre merker enn Rolex er denne prisen for høy til at det forsvarer galskapen. Har også i det siste blitt veldig glad i merket, selvom de lager "kjipe" klokker.

Harry eller ei, Rolex er min vei! Sånn, det var så mye poesi et glass rødvin produserte, natta.

Må si meg veldig enig her, veldig lett å bli påvirket. Selv om jeg ikke er den som skriver så mye her (skjerpings), så leser jeg masse her hver dag. Når jeg startet å lese her for noen mnd siden var Rolex noe show-off og kjedelig klokke. Men man blir som sagt påvirket, så nå venter jeg spent på en ny Rolex Sub, gull/stål som skal hentes til fredag, og er blitt helt noe rolex frelst. Selv om jeg også har lagt inn Bestilling på en Breiling B01, som jeg syntes er rå... Nei ikke vunnet i lotto, bare over gjennomsnittet blakk nå :p

Forresten takk til alle dere som skriver mye bra her hver dag, er mye interessant lesing ;)

Hvor mye har du anslått verdien til når du forsikret disse?

Selv håper jeg på å se mer Glashütte og Jaeger i tiden fremover, utrolig pene klokker!

Jeg er redd jeg må la det være en sak mellom meg og Vesta. De har vært utrolig greie og legger til grunn jevnlig oppdatert liste fra meg med mitt eget verdianslag.:D

Når jeg nå skrev om dette fikk jeg en liten idé som kanskje kunne fått fler merker litt mer frem i lyset;) Kunne det feks vært en mulighet å lage noe sånt som ukens eller månedens klokkemerke eller urprodusent? Der vi alle kan dele litt historie, bilder etc om fler av merkene her på forumet? Vi kunne jo først samlet opp innspill på merker, og deretter kanskje laget en liste med merker som skal opp etter det. Der kan vi sette opp tid etc, slik at folk har mulighet til å forberede informasjon om merket eller er villig til å bruke litt tid på å skaffe seg det.. Kunne dette vært noe tror dere andre?

Jeg synes dette hørtes ut som en god idé. Er det flere som kunne tenkt seg til det?

Hyggelig at flere liker idéen om dette, jeg tror det kan bli veldig spennende! Jeg skal få laget en liten intro tråd til dette da jeg kommer hjem fra ferie til helgen:) Så kan vi ta litt diskusjon, alternativer til hvordan vi gjør det etc der! Ok people?

Jeg er ikke i en posisjon der jeg synes jeg kan si så veldig mye...jeg mener, jeg tilføyer ikke akkurat forumet så veldig mye, hverken av kunnskap eller bilder. Men jeg synes kansje at det er litt snevert av og til...? Som fersk her inne er det lett å få inntrykk av at klokker under 20 store knapt bør avbildes eller snakkes om - med mindre det er en Seiko diver av et eller annet slag. Nå har jeg hengt på så lenge at jeg vet dette ikke stemmer, men jeg satt med en slik følelse en stund. Men jeg skulle gjerne sett mer fokus på rimelige, gode klokker i 5000,-skiktet - for å få opp bredden her inne. Og hva er det med quartz klokker? Burde det vært et eget forum for det? Ønsker vi å nå ut til flest mulig, og påvirke folk til mer fokus på klokker, eller er vi happy med å la de andre kjøpe Nixon og Inex og seile sin egen sjø? Det sagt, er jeg veldig glad for dagens forum og all hjelpen jeg har fått.

Jeg er ikke i en posisjon der jeg synes jeg kan si så veldig mye...jeg mener, jeg tilføyer ikke akkurat forumet så veldig mye, hverken av kunnskap eller bilder. Men jeg synes kansje at det er litt snevert av og til...? Som fersk her inne er det lett å få inntrykk av at klokker under 20 store knapt bør avbildes eller snakkes om - med mindre det er en Seiko diver av et eller annet slag. Nå har jeg hengt på så lenge at jeg vet dette ikke stemmer, men jeg satt med en slik følelse en stund. Men jeg skulle gjerne sett mer fokus på rimelige, gode klokker i 5000,-skiktet - for å få opp bredden her inne. Og hva er det med quartz klokker? Burde det vært et eget forum for det? Ønsker vi å nå ut til flest mulig, og påvirke folk til mer fokus på klokker, eller er vi happy med å la de andre kjøpe Nixon og Inex og seile sin egen sjø? Det sagt, er jeg veldig glad for dagens forum og all hjelpen jeg har fått.

Point taken :rolleyes: Skal absolutt forsøke å poste flere bilder av "normale" bruksklokker.

Frode.

Man kan nok få inntrykk av at det bør være en viss "standard" på klokkene man skal poste her inne, men all erfaring tilsier at dette ikke er tilfelle.

Det er opplagt at det ikke kommer 12 WOW-poster etter at Seiko Monster er postet på dagens ørten ganger, men jeg føler at de fleste her inne setter pris på et dagens-bilde uavhengig av urets status og verdi. For å friske opp litt kan et rembytte eller en litt annen "setting" være veien å gå for oss som ikke har boksen full av Rolex og annet snadder.

Har sett på andre klokkeforum at det finnes egne tråder for både quartz og såkalte "affordable watches". I vår lille, norske sandkasse tror jeg nok at vi klarer oss godt uten dette.

Hver mann får synge med det nebbet han har.

Det er ingen tvil om at det er et stort utvalg av både flotte og mindre flott ur blant sonens medlemmer:p I det store og hele er det mange spennende og småsære merker og klokker representert, men det er naturlig at de største blir litt "overrepresentert". Men det er også slik at mange er litt lettpåvirkelige, og jeg synes nok at de "velmenende" rådene blir litt monotone i blant.
F.eks av typen når et nytt medlem har vært og sett på en Raymond Weil og en Baume & Mercier, begge nye, rundt 42mm og chrono, og får beskjed fra ett eller flere medlemmer at "For den prisen får du jo en 20 år gammel Rolex Datejust". For den prisen kunne vedkommende fått 1 tonn bananer også, kanskje 2 hvis de er litt brune...

Det er greit at mange ser på klokkene som en liten sparebøsse og det kan virke som lavt verditap er viktigere enn alt annet, men det er også mange som kjøper seg en klokke og ikke ser på den som en verdi eller noe som kan flippes. Det gjør ikke klokkeinteressen mindre, og jeg kjenner mange med relativt fete klokkesamlinger og stor klokkeinteresse, men hvor realistisk salgsverdi ikke i nærheten gjenspeiler anskaffelsesverdien.

Når det er sagt deles det daglig ut gode råd her og det er en stor og variert interesse blant medlemmene!

Jeg har både det ene og andre i boksen, dvs fra Seiko quartz, via Steinhart til Omega og Rolex, men jeg føler ikke at det er "flaut" å verken diskutere eller legge ut bilder av de rimeligste urene jeg har. Det skal ikke stikkes under en stol at mange av de mest aktive posterne her gjerne har en eller flere Rolexer, men de fleste har også mye annet i boksen.

Det er veldig mye spennende i klassen fra 1000-10 000, særlig om man også ser på brukt. Du kan få alt fra ny LLD, ny Hamilton Jazzmaster, diverse sporty Certinaer og Tissoter, til brukt Omega Seamaster, og mye mye mer. Er bildene gode og teksten interessant, vil tråder om slike ur få meget god respons.

Men jeg tror det er nokså selvsagt at mer eksklusive eller sjeldne ur, feks Moore sine lekkerbisker eller Frodo sin MilSub, får noe mer oppmerksomhet - de gir oss dødelige et innblikk i horologiens spisse ende, et lite friminutt fra hverdagen om du vil. Og det liker vi jo ;)

Det tidssonen er så bra på, er å åpne øynene for klokker og historier man ikke hadde sett og hørt før, enten det er det ene eller andre merket. I tillegg kommer de mange fristelsene og de endeløse diskusjonene...
Perfekt :D

Kan si meg enig i mange av de meninger som kommer frem. Både fra trådstarter og øvrige.
Overvekten på visse manufakturer er nok tidvis der. Men jeg ser ikke noe galt i det. Ei heller noe motsetningsforhold i det, om ønsket er å få flere ur og urmerker “opp og frem” på sonen.

Det er nok bare et faktum at Tidssonens medlemmer og dets innhold gjerne er et resultat av - og reflekterer - urmarkedet slik det faktisk er. Og i sin skala er et speilbilde på hvorledes andre klokkesamfunn fungerer.

Fokus dreies nok rimelig logisk over på de mekaniske urene når man først har valgt å fordype seg litt i horologiens vakre verden, mest sannsynlig ut fra erkjennelsen om at det er dette som representerer det "ekte håndverket".
Og med det intet galt sagt om eksempelvis quartz-ur. For som vi vet; - det er ikke uten grunn at mange av de store manufakturer fortsatt har en betydelig produksjon av quartz-ur i sin portefølje.
(Og i parentes bemerket; - interessant kunne det jo være å eksempelvis fått mer kunnskap om quartz-ur generelt, og det faktum at meget anerkjente manufakturer fortsatt produserer quartz-ur). ;)

Når det gjelder kunnskap om klokkemerker utenfor “high-end” segmentet (hvilket er et meget vidt og ikke helt entydig definert begrep), så hadde det absolutt vært interessant å forfølge forslaget om dette.
Dersom forslagsstiller gjør en liten research og videre bearbeiding av den tanken, er jeg sikker på det kunne være en berikelse for sonen generelt.

Det er likevel verdt å merke seg at Tidssonens startside - slik den ligger i dag - har en rekke interessante artikler og anmeldelser av ur og produsenter vi kanskje ellers ikke ser så hyppig på sonen.
Frodo har gode bidrag på innsiktsfulle anmeldelser, mens det ligger interessant informasjon om både merkene Glycine og Certina. Andre bidrar kunnskapsrikt i diskusjoner og presentasjoner i ulike tråder inne på sonen. Men det er åpenbart plass for mer.

Det er nok uansett lett og logisk å være fokusert på egne preferanser, og dette kan muligens påvirke både meninger og de velmenende råd som kommer. Uten at dette på noen måte skal misforstås.

Uansett mener jeg å erfare det er plass for alle ur her på sonen, da takhøyden, interessen og spennvidden for horologien er meget stor, raus og inkluderende.
Dette synes jeg også stadig reflekteres gjennom unboxinger og bilder av dagens klokke.

Likevel tror jeg nok svaret på trådstarters spørsmål/problemstilling ligger i at den enkelte (meg selv inkludert) må ta eget ansvar om det er tema om ur eller urmerker som savnes, og eventuelt bidra på sin måte med innspill, kommentarer og anmeldelser.
Dette vil bare være berikende for sonen som nettforum, og vi andre tilføres ny kunnskap og innsikt vi muligens ellers ikke hadde, - eller sågar ikke trodde var interessant.

I all vår iver etter de mer "mainstream" ur og urmerker…..;)

, Panerai var jo mye diskutert her for et par år siden da vi hadde noen litt mer aktive "Paneristi".

Helt riktig!
De fleste av oss Paneristis har vært svært så stille i det siste,- jeg tror dette skyldes at vi avventer de nye modellene som er på vei inn....;) Da blir det ganske sikkert nye innlegg, flere WS's og andre bilder.

Den "harde kjerne" Paneristis eksisterer fortsatt og er i beste velgående! Fra fra tid til en annen avholdes det også egne små private GTG's for Paneristis....:cool:
DSCN0817.jpg

Veldig bra notert Moore.
Føler at alle merker blir motatt med åpne armer:pBare litt større interesse for noen.
Selvom jeg savner en egen tråd for Seiko.....kanskje det kommer??