Kan si meg enig i mange av de meninger som kommer frem. Både fra trådstarter og øvrige.
Overvekten på visse manufakturer er nok tidvis der. Men jeg ser ikke noe galt i det. Ei heller noe motsetningsforhold i det, om ønsket er å få flere ur og urmerker “opp og frem” på sonen.
Det er nok bare et faktum at Tidssonens medlemmer og dets innhold gjerne er et resultat av - og reflekterer - urmarkedet slik det faktisk er. Og i sin skala er et speilbilde på hvorledes andre klokkesamfunn fungerer.
Fokus dreies nok rimelig logisk over på de mekaniske urene når man først har valgt å fordype seg litt i horologiens vakre verden, mest sannsynlig ut fra erkjennelsen om at det er dette som representerer det "ekte håndverket".
Og med det intet galt sagt om eksempelvis quartz-ur. For som vi vet; - det er ikke uten grunn at mange av de store manufakturer fortsatt har en betydelig produksjon av quartz-ur i sin portefølje.
(Og i parentes bemerket; - interessant kunne det jo være å eksempelvis fått mer kunnskap om quartz-ur generelt, og det faktum at meget anerkjente manufakturer fortsatt produserer quartz-ur).
Når det gjelder kunnskap om klokkemerker utenfor “high-end” segmentet (hvilket er et meget vidt og ikke helt entydig definert begrep), så hadde det absolutt vært interessant å forfølge forslaget om dette.
Dersom forslagsstiller gjør en liten research og videre bearbeiding av den tanken, er jeg sikker på det kunne være en berikelse for sonen generelt.
Det er likevel verdt å merke seg at Tidssonens startside - slik den ligger i dag - har en rekke interessante artikler og anmeldelser av ur og produsenter vi kanskje ellers ikke ser så hyppig på sonen.
Frodo har gode bidrag på innsiktsfulle anmeldelser, mens det ligger interessant informasjon om både merkene Glycine og Certina. Andre bidrar kunnskapsrikt i diskusjoner og presentasjoner i ulike tråder inne på sonen. Men det er åpenbart plass for mer.
Det er nok uansett lett og logisk å være fokusert på egne preferanser, og dette kan muligens påvirke både meninger og de velmenende råd som kommer. Uten at dette på noen måte skal misforstås.
Uansett mener jeg å erfare det er plass for alle ur her på sonen, da takhøyden, interessen og spennvidden for horologien er meget stor, raus og inkluderende.
Dette synes jeg også stadig reflekteres gjennom unboxinger og bilder av dagens klokke.
Likevel tror jeg nok svaret på trådstarters spørsmål/problemstilling ligger i at den enkelte (meg selv inkludert) må ta eget ansvar om det er tema om ur eller urmerker som savnes, og eventuelt bidra på sin måte med innspill, kommentarer og anmeldelser.
Dette vil bare være berikende for sonen som nettforum, og vi andre tilføres ny kunnskap og innsikt vi muligens ellers ikke hadde, - eller sågar ikke trodde var interessant.
I all vår iver etter de mer "mainstream" ur og urmerker…..