Oppbevaring

Jeg har kjøpt safe:

Vis vedlegg 204846

Etterhvert som samlingen har vokst så begynner det jo å bli snakk om litt verdier. Dette er jo noe som også både venner og kolleger etterhvert får med seg, og jeg har null kontroll på hvem de deler det videre med (selv deler jeg kun her, aldri på fb). I det siste, spesielt når jeg reiser bort, så har jeg begynt å kjenne litt noia av å bevare klokkene mine i klokkeboks i klesskapet. De er jo forsikret, men noen av de kan nok allikevel være pes å skaffe på nytt. Derfor safe. Bor i enebolig, med alarm.

Uansett, er jeg paranoid her nå, eller er det fler som har safe for oppbevaring av klokker og andre verdisaker?
Genialt, dette har jeg faktisk ikke tenkt på før nå. Skal absolutt vurderes.
 
  • Liker
Reaksjoner: Heftos
Våpenskap har særdeles dårlig innbruddssikkerhet, se heller på sertifiserte verdiskap. Veldig enkelt forklart så er verdiskap gradert fra grade 0 og opp til 6 hvor hvert enkelt nivå oppover skal gi minst 50% bedre innbruddsstyrke enn lavere nivå. Selv ett verdiskap som har grade 0 har betydelig bedre beskyttelse enn ett våpenskap.

Husk også og bolte skapet fast, hjelper ikke om de ikke kommer inn i skapet ditt hvis de bare kan ta det med seg under ett innbrudd. Kjøp også et med en lås fra anerkjent produsent, hjelper ikke å ha bra safe med dårlig lås. De fleste anerkjente produsenter har midlertidig god kvalitet på både skap og lås.
 
Var bare noen velmente tips, du velger selv hvordan du vil oppbevare gjenstandene dine. Men hvis du er mer redd for våpensamlingen din, noe jeg absolutt forstår så er jo det en enda større grunn til å oppbevare dem i ett verdiskap kontra våpenskap.

Også verdt og nevne at det er svært lave summer for verdigjenstander i et våpenskap, i et sertifisert verdiskap kan du oppbevare langt høyere summer.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Slettet bruker 2577
Hvordan løser dere fuktproblemer i skapene? Jeg har hatt et kombinert brann- og verdisaksskap, men det ble så fuktig inni at jeg ikke kunne ha verken papirer eller klokker inni der, så da gikk skiten i søpla.
 
Hvis det er ett skikkelig skap så skal det ikke være noe form for fuktighetsproblem, men det finnes avfuktere som er beregnet på slike skap.
 
Hvordan løser dere fuktproblemer i skapene? Jeg har hatt et kombinert brann- og verdisaksskap, men det ble så fuktig inni at jeg ikke kunne ha verken papirer eller klokker inni der, så da gikk skiten i søpla.

Det hadde jeg ikke tenkt på. Stod skapet i et fuktig rom? Det står kun generelt i instruksjonshefte at skapet bør åpnes gjevnlig og at frimerker, mynter, film osv. bør oppbevares i fuktsikre beholdere.
 
Hvordan løser dere fuktproblemer i skapene? Jeg har hatt et kombinert brann- og verdisaksskap, men det ble så fuktig inni at jeg ikke kunne ha verken papirer eller klokker inni der, så da gikk skiten i søpla.

De utfordringene har ikke de fleste da det er vanligst i Norge å ha en typisk våpenskap som gjerne brukes til all mulig oppbevaring.
For skap feks med ekstra brann og verdi sikkerhet er fuktighet en stor problem.
Her må skapet åpnes og luftes gjerne en gang i uken over noen timer.
Alternativt finnes det forskjellige avfuktere som du kan benytte, helst ikke kattesand og ris som ofte nevnes i fukt sammenheng i forskjellige klokke fora.

Søk gjerne opp våpenskap fukt og fuktfjerner og se tips.
Og til dere andre så husk at et fuktig brannskap skaper store problemer og skader på dokumenter og andre gjenstander som er særlig utsatt for rust og korrosjon, som gjerne ikke strekker seg over noe særlig lang tids oppbevaring.

Våpenskap gir god beskyttelse, verdiskap gjerne enda høyre beskyttelse og har flere klassifiseringer på det. Brannskap eller kombiskap (brann og verdi) gir samme beskyttelse, men beskytter i tillegg betydelig mer mot brann og flammer, men kan potensielt skape størst skade pga fukt, mugg og ikke det ytre.

Et bra våpenskap eller verdiskap er mer en nok for aller de fleste tror jeg.
Et overtent hus utsetter brannskadet med så stor temperatur energi at det spørs hvor mye det hjelper og hva det skal og kan beskytte.. :)

EDIT:
Mange kombinerer også mindre brannskap eller brannkoffert som de putter i våpenskapene side..
Billigere er det også.
Forøvrig er det her også lurt å gå for de beste brann kvalifiseringer
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: kvasbo
Våpenskap har særdeles dårlig innbruddssikkerhet, se heller på sertifiserte verdiskap. Veldig enkelt forklart så er verdiskap gradert fra grade 0 og opp til 6 hvor hvert enkelt nivå oppover skal gi minst 50% bedre innbruddsstyrke enn lavere nivå. Selv ett verdiskap som har grade 0 har betydelig bedre beskyttelse enn ett våpenskap.

Husk også og bolte skapet fast, hjelper ikke om de ikke kommer inn i skapet ditt hvis de bare kan ta det med seg under ett innbrudd. Kjøp også et med en lås fra anerkjent produsent, hjelper ikke å ha bra safe med dårlig lås. De fleste anerkjente produsenter har midlertidig god kvalitet på både skap og lås.

Takk for avklaring. Jeg er ikke så veldig inne i verdiskap, men tenkte at det brannsikre skapet fra Franz Jæger virket rimelig sikkert.

Fukt er imidlertid en annen sak. Er et brannsikkert våpenskap mer utsatt for fukt enn et vanlig våpenskap?
 
Brannsikre skap er som regel sikret med spesielt kraftige pakninger, som igjen gir tilnærmet null ventilasjon. Personlig anbefaler jeg våpenskap pluss eventuell brannkoffert til dokumenter o.l. Generell regel: kjøp alltid betraktelig større skap enn du tror du trenger.
 
Takk for avklaring. Jeg er ikke så veldig inne i verdiskap, men tenkte at det brannsikre skapet fra Franz Jæger virket rimelig sikkert.

Fukt er imidlertid en annen sak. Er et brannsikkert våpenskap mer utsatt for fukt enn et vanlig våpenskap?

Kan være at det er ett veldig tett skap, enkelte produsenter har midlertidig skap som ikke behøver å luftes. De er lagd slik at pakningen rundt døra slipper igjennom luft, men ved en eventuell brann så ekspanderer den av varmen og gjør skapet helt tett. Om det er tilfelle eller ei på det skapet der vet jeg ikke. Går jo an å høre med produsenten om de har noe mer info.

Jeg er ikke enig med @BigT om at et våpenskap er godt nok, men dette tenker jeg er noe du må vurdere selv. Et våpenskap er uansett ikke beregnet eller konstruert for å oppbevare større verdier eller verdigjenstander.
 
Fra nettsidene:

Flere safeprodusenter anbefaler at deres safer bør og må stå med åpen dør 1 time pr mnd for utlufting. Dette for å unngå vond luk, muggdannelse og korrosjon forårsaket av at skapene er for tette. For tett konstruksjon kan bety mugg på papirer, korrosjon på mynter, smykker og andre verdigjenstander. Franz Jäger Brannsafe har styronitt fyllingsmateriale og spesialfalser i overgang mellom chassi og dør, dette betyr at problemene over ikke er tilfelle dersom valget faller på Franz Jäger.
 
  • Liker
Reaksjoner: Heftos