Rakk en tur innom AD i dag , og ja han også mente ubalanse i balansen , men ikke nok til å
fikse hvis klokka fungerer i det daglige.(hadde det vært service hos han da hadde han justert den)
Spiralen ville han ikke gjort noe med , men kanskje justert åpningen mellom stolpene på reguleringen.
Men han mente siden verket har ligget lenge så kunne det være en ide å polere tappene på balansen for å
være sikker på at det ikke er korosjon som kan lage litt drag.
Og justere foringen til inca på skive side da den ligger litt høyt.
R.
De med hvit frakk lusker rundt her
Dommen er klar.
Nå skal jeg absolutt ikke diskutere med en AD som jeg antar har testet klokken skikkelig, og som selvsagt uttaler seg på et mye bedre grunnlag, men jeg gjør naturligvis forsøk å rasjonalisere litt: Amp er stabil, men det er klart at det ville vært mer sexy med type 280 + ved fullt opptrekk. Om vi antar at tappene ikke har helt likt angrepet, burde vi ikke sett et fall i amp i en av de horisontale posisjonene, på like linje med bøss i en av incaene, som dessuten ville skapt krøll over heler fjøla i vertikal?
Tror jeg velger å tenke slik, om ikke annet for sjelefredens skyld inntil tappene har blitt sjekket på heftigste zoom med stereolupen. Det er jo ikke slik at vi har kjempelyst til å måtte pakke frem jacot-tool også. Eller?

Hele argumentet er dog bygget på at subjektive meg synes det kan virke logisk at tappene ikke ruster likt. Om de har rustet likt vil tappene selvsagt får skylden for dårlig amp, men jeg ser ikke sammenhengen med rate.
Helt enig når det gjelder spiralen - basert på prestasjon frem til nå.
Og, om åpningen mellom stolpene, burde vi ikke sett en mye større diff mellom horisontal og vertikal posisjon? Vi har allerede sett to forskjellige målinger med denne trenden, attpåtil selv om regulatoren har blitt flyttet på - så jeg har mer lyst til å tenke i retning tyngdepunkt først. Derfor ville jeg foretatt en måling som beskrevet tidligere (med stjerne) for å sjekke hvor hardt skoen trykker.
Justere foring inca. Siden den øvre er fast, og du sier justere skiveside (som er flyttbar), mener vi endring av høydeluft på balansen, eller at høydeinndelingen er feil - og at balansen står litt høyt ifht anker? Om du sjekker med stereolupen skal du se at "guard pin" på ankeret skal stå på høyde med midten av "double roller", men så lenge ellipsesteinen ikke klarer å hoppe ut så "escapement is unsafe", eller at det er kontakt noen steder - tut og kjør.
At du har et fungerende verk er det jo ingen tvil om, og resultatet du har møter norsk bransjestandard. Om AD'n din avveier balanser på Omega servicer, er jeg imponert. Den prosedyren er ikke beskrevet i arbeidsinstruksen til Omega aftersale service fordi det tar for lang tid rent bedriftsøkonomisk, de bytter isteden - akkurat som med fjærhus. I Biel må slike jobber på vintage eventuelt opp i tredje etg til restauration department hvis de ikke har deler. Men, da er det jo heller ikke en aftersale-service jo lengre. Sikkert litt mindre rigid system her oppe i nord..
Uansett så har du en liten smørbrødliste, og det blir spennende og se på resultatet.
Chronos være med deg!