Vet ikke hva Omega har sagt spesifikt om fjerning av ventilen. Men bransjen generelt har vel i stor grad erstattet ventilen med bedre konstruksjon sånn at helium siver inn og ut mye saktere og tryggere.Har Omega sagt noe særlig om fraværet av heliumventil (nettsøk finner bare forumsynsing)? Har de funnet en annen måte å håndtere overtrykk av helium ved profesjonell dykking? Hvis jeg husker riktig har f.eks. Seiko basert seg på pakninger og innfesting av glass som visstnok skal hindre glasset i å sprette ut. Eller er Omega tilbake til å skru ut kronen hvis en faktisk profesjonell dykkerklokke-dykker ("bell diver" eller "saturation diver", der, altså, ikke "dive watch diver") skal bruke den?
Det står tross alt "Professional" på skiva...
I dag gjøres også deko langsomt, nøye planlagt og kontrollert, og jeg ser for meg at problemet med glass som spretter ut praktisk talt er eliminert dersom en av de skulle ta med seg en Omega SeaMaster eller lignende inn i kammeret etter å ha dykket med Trimix/Heliox.
All tid styres naturligvis fra overflaten, så all kritisk timing skjer via systemet, ikke via personlig klokke. Under metningsdykking vil jeg tro at dersom dykkeren overvåker en privat klokke, vil dette både være irrelevant og potensielt distraherende fordi det tar fokus bort fra viktige oppgaver og sikkerhet.