Omega Seamaster-tråden

ETA= Estimated Time of Arrival. Brukes av klokke-interesserte over hele den vestlige verden for å måle tiden til neste klokke-kjøp skal skje!

(He he! Spøk til side!)

ETA er en stor Sveitsisk produsent av urverk. Disse urverk brukes i (mange/"alle") vestlige klokker med mekaniske urverk. Mange/de fleste store gjør mer eller mindre modifikasjoner på dem og gir dem et eget "Caliber nummmer". Det er satt i gåsøyne for det er ikke bestandig så mye mer enn å skrive på rotoren.... Andre gjør større ombygginger; Omega sin CoAxial ombygging er et eksempel.

ETA eies av Swatch Group, og med tiden vil de begrense salget av ETA-urverk til kun sine egne merker. Dette har ført til at flere begynner å lage sine egne. Blant annet er det (selvfølgelig) flere i Asia som lager sine egne. Dyrere Seiko har vel alltid hatt egne Seiko InHouse urverk (egenproduserte)? Tag Heuer har også begynt å lage egne til sine high-end klokker.

Mer her; www.eta.ch

Med forbehold om enkelte feil....

8
Hei
Takk for svar. Vet hva ETA er, men har alltid trodd at min Great White og minSpeedmaster har inhouse Omega-verk. Har en Certina med et ETA Valgrange-urverk, rakler og surrer mye mer enn Omegaene mine.

Jeg mener "Great White" har en GMT-variant av Omega sin Caliber 1120. Dette caliber nummeret husker jeg ikke. Omega sin 1120 er basert på en ETA. Altså igjen en modifikasjon. Derimot; 1120 og dets søstre er kjent som et bra urverk!

8

Jeg mener "Great White" har en GMT-variant av Omega sin Caliber 1120. Dette caliber nummeret husker jeg ikke. Omega sin 1120 er basert på en ETA. Altså igjen en modifikasjon. Derimot; 1120 og dets søstre er kjent som et bra urverk!

8
Ja, det heter Omega 1128. Nytt for meg at det er ETAbasert. Uansett, oppfører seg veldig bra på den i mine øyne perfekte sommerklokken :)

• Liker
Reaksjoner: Grendel og Oddemann
4F62490E-C952-4616-9C77-AEE8A4502235_zpsblggq2ag.jpg

Første "skikkelige" klokke. Måtte ha omega Nato selvom prisen er rimelig stiv!

Redigert:
Noen som kan gi meg en mening om 34K er en ok pris for en 2009 AT redgold/steel? Komplett, men uservet. Er vel 41,5mm med 8500 coaxial.

• Liker
Reaksjoner: Grendel
Noen som kan gi meg en mening om 34K er en ok pris for en 2009 AT redgold/steel? Komplett, men uservet. Er vel 41,5mm med 8500 coaxial.

Ny koster vel over 80k eller nærme 90k, korriger meg her.
For meg ser det ut som en fantastisk bra pris, og uret ser overraskende bra ut estetisk.
Om bare en service trengs, så er det vel en kupp!? Ut i fra bildet, så trengs det ikke polering! ;)
Lykke til!

Ny koster vel over 80k eller nærme 90k, korriger meg her.
For meg ser det ut som en fantastisk bra pris, og uret ser overraskende bra ut estetisk.
Om bare en service trengs, så er det vel en kupp!? Ut i fra bildet, så trengs det ikke polering! ;)
Lykke til!

Koster ca 83K ny på urverket. Vet ikke om den best sammenlignes med Rolex Sub eller Datejust2, men de koster vel hhv 106K og 92K nye, og ca 75K og 65K brukt. Så tydelig at Omega ikke holder prisen like godt, og at det kan være mye for pengene

Omega har gjort et opp i pris på bruktmarkedet de siste månedene. Noe som selvfølgelig følger ny-prisen.

Seamaster er sportsserien til Omega, men rent utseendet så blir det vel DJ som er motstående Rolex. Personlig liker jeg TT...

8- )

• Liker
Reaksjoner: MrMstone
Jeg personlig liker også TT. Men liker rødt gull som er på AT fremfor gult gull som er på de fleste TT modeller av Rolex

Er en Smp med bølgeskive tidenes vanskeligste klokke å oppdrive? Hver gang jeg har lyst på en går det uker før det dukker opp noe og jeg kjøper noe annet istedet. Nå skal jeg ha en samme hvor lang tid det tar.

Noen som har en å selge?