Hvordan er det mulig å være en one-clock-man?!
Allerede noen små uker inn i dette prosjektet, kan jeg nå si at ingenting tyder på at jeg er en one-watch-man i alle fall. Det er jo så utrolig mange flotte, rare, og ikke minst schtøgg-fine klokker der ute - at å sverge til den ene resten av livet foreløpig virker helt usannsynlig.
I går sendte jeg Speedmaster'n på langtur til Sveits, for en full service. Vi åpnet den hos en urmarker her i forkant, og den så egentlig strøken ut...men på grunn av at det enda ikke har blitt gjort i mitt eie - og at forrige eier ikke hadde servicehistorikken på den, tenkte jeg at det ville være vel anvendte kroner. Jeg kunne selvsagt levert den til en lokal som tok seg av servicen, men i og med at prisen virket relativt lik over hele linja - fristet det med en skikkelig Omega-verifisert gjennomgang med gamle deler i retur. Dog synd at det tar 2-4 mnd før den kommer tilbake. Fordelen med å vente i 2-4 mnd på å få tilbake Speedyen er jo at jeg har en god unnskyldning for å teste litt annet i mellomtiden
Siden oppstarten har jeg rukket å få tak i en del forskjellige klokker, hvorav flesteparten nå har funnet nye eiere. Noen har jeg fortsatt i hus, som f.eks et par-tre vintage Omega'er og Tissot'en fra første post.
Akkurat nå er det denne som får mest armtid. En liten og elegant Omega Genéve som jeg kjøpte for noen uker siden. Sannsynligvis ikke den beste dealen jeg har gjort med tanke på kroner og øre - men klokken i seg selv er jeg blitt glad i.
Jeg tror kanskje jeg skal lage en "mitt klokkeskap"-tråd parallelt, der jeg har oversikten over hvilke ur som er i hus til enhver tid.
Oppsummert kan vi vel foreløpig si:
- Klokker er farlig gøy! Umulig å tenke seg å ikke ha flere å bytte på
- Speedmaster'n på vei til Sveits
- Solgt og kjøpt litt diverse, ingen store summer eller viktige transaksjoner å melde om - men har vel klart å holde det flytende ganske greit foreløpig
- JBW J6248G er den villeste klokken jeg noensinne har gått med. Så stor at den er for stor, men så for stor at den er fet. Har du tattis, store armer eller skal være med i musikkvideo; er dette klokken for deg!
Ellers la jeg inn et feilbud på eBay her forleden dag, da jeg så etter Orient, og ikke fikk med meg at det stod Oris på søkefeltet før jeg la inn et skambud på en vintageversjon. Der har dere litt å le av i alle fall