...og her er min første vintage

Medlem
11. jan. 2010
Innlegg
1.301
Sted
Stavanger
Uret jeg har ønsket meg i flere år er endelig i samlingen min. Med boks og papirer- I`m in heaven :) Takk for handelen Lightningii!!

 
Uret jeg har ønsket meg i flere år er endelig i samlingen min. Med boks og papirer- I`m in heaven :) Takk for handelen Lightningii!!
Tillykke med den flotte nyerhvervelse. - Flightmaster var også en af mine første Omega fascinationer.
At erhverve uret med både boks & papirer er noget af et kunststykke.

Da jeg som ung så Flightmasteren for første gang, tænkte jeg: "Nu har Omega gjort det! - altså lavet verdens grimmeste ur" - Det har jeg efterhånden fået en anden holdning til, da jeg nu betragter "Flighty" som et markant ur med stor personlighed.

Det er i tidens løb blevet til både en ref. 145.0036 og 145.0013 med henholdsvis kaliber 911 og 910
Flight_910911_a.jpg


De to modeller er tilsyneladende ret ens; men afviger meget i detaljen.
910_911.jpg

Steve Waddington's kombinerede billede af generation 1 og 2.

De to ure er lige høje; men afviger ved urkassens højde og hvælvet/plant glas.

Ligeledes adskiller kaliber 911 sig fra 910, ved en komplikation mindre, da 911 har konstant sekundviser og ikke 24 h visning.
910_24h_reg.jpg
911_Const_Sec.jpg

Kaliber 910 med 24 h visning og kaliber 911 med konstant sekund visning

Mere om Flightmasters kan læses her - Chuck Maddox

Jeg vil så mindeligt bede om et billede af originalboksen, da urets korrekte udstyr ligger mig meget på sinde.

Endnu engang tillykke med det flotte og markante ur, som man i hvert fald ikke ser hver dag.

Med venlig hilsen - Geodoc_DK
 
Takk for spennende inspill Geodoc. Å se bilder i profil av 910 og 911 bringer meg kunnskap jeg ikke hadde!
Jeg ble også mildest talt sjokkert første gang jeg så bilder av Flightmasteren! At Omega, som ikke er kjent for å gjøre de helt store kreative vriene på sine ur, skulle komme opp med et slikt design, virket på meg helt usannsynlig! Etter hvert som jeg studerte bildene (og historien) til dette uret, ble jeg fullstendig bergtatt. Har ønsket meg dette uret i nærmere ti år, før muligheten plutselig dukket opp. Og jeg tør påstå at jeg har ett av de mest autentiske Flightmastere på markedet. Den går som den skal, og ser ut som den skal. Bruksmerker, falmet skive, svekket lumen og visere som er litt falmet av lys. Patos! Ingen ting som tilsier at den er fuktskadet. Når det gjelder eskene, og papirene (garantikort og bruksanvisning) bærer preg av tidens tann, men er fullt funksjonable. Patos!
Planen nå er å få en sjekk av min AD, og eventuelt bytte pakninger for å hindre fuktinngang. Ellers vil uret forbli som det er!!
Jeg skal få tatt bilder i helgen og legge dem ut i denne tråden.
 
En grånet Flightmaster

Du nævner "autentisk" - og det må jeg sige Ja! til. - Dit eksemplar er smukt patineret, og falmet ensartet. Flot.

Autenticitet er ellers Flightmasterens achilleshæl, navnlig generation 1, der falmede meget og uens.
Selv har jeg "måttet bide i det sure æble", og skifte skiven på min gen. 1. Flightmaster.

Before_After.jpg

Før og efter billeder

Jeg nåede til erkendelsen, at den gamle "Flighty" så for trist og slidt ud, med sin uens falmede urskive, og fik min AD til at skifte til en ny original.
At jeg opbevarer den originale skive, og lader den følge uret siger vist sig selv.

Når du siger, "at det går som det skal" - er det jo også en af dimensionerne ved et vintage ur. Nedenfor er "Flighty" på vibrografen.

TYMC_Flight.jpg

Måling november 2008
Uret viser gangparametre, der ikke afslører at det er 41 år gammelt :D

Med venlig hilsen - Geodoc_DK
 
Flightmaster visere

Deilige biler!! Jeg skjønner at du falt for fristelsen å skifte skiven- den ser jo fantastisk ut med den nye! At du har tatt vare på den gamle skjønner jeg enda bedre. Har du gjort noe med viserene?
Bilder av mitt ur i egen tråd: http://www.tidssonen.no/showthread.php?2628-Flightmaster-911-1978&p=20652#post20652
Har bemærket billederne i den anden tråd - Tak!

Viserne på min Flightmaster (kaliber 910) er originale; men er meget "restaurerede". - Her er et "før" billede:
Flight_foer.jpg


Det ses, at krono-viseren er bøjet efter ubehændigt urmager arbejde og farven er afskallet.
GMT viserens lysmasse er sortnet, og delvis faldet ud.
På næste billede har min vintage urmager "tryllet" lidt:
GlSkive.jpg


Urmageren har haft de røde visere i ultralyds rens. Det "skræller" al gammel farve af.
Herefter er viserne malet med den korrekte farve: galliumgul.
I GMT viseren er der blevt lagt ny lysmasse. Faktisk det eneste, der kan lyse på uret ;)

Så der kan sættes et stort ? ved visernes originalitet; men lidt kønnere, at se på.

Med venlig hilsen - Geodoc_DK
 
Jeg ser at ditt ur var litt mer preget av tidens tann enn mitt, og jeg hadde nok gjort det samme som deg under samme forutsetninger. Jeg undrer meg litt på lenken uret ditt hadde på "før"-bildet. Er det en "flat-chain"?
 
Flightmaster lænke

Jeg ser at ditt ur var litt mer preget av tidens tann enn mitt, og jeg hadde nok gjort det samme som deg under samme forutsetninger. Jeg undrer meg litt på lenken uret ditt hadde på "før"-bildet. Er det en "flat-chain"?
He he - den oprindelige lænke viste sig, at være en Seiko lænke :oops: , som "fingerfærdigt" var blevet udstyret med et Ω spænde.
Den lænke blev øjeblikkeligt smidt væk, og erstattet med den korrekte Flightmaster lænke: 1162/172.

Flightmasteren blev solgt enten på den ovenstående lænke, eller en rem af kunststoffet Korfam med ventilationshuller.
Denne rem (yhyre sjælden at finde i anvendelig stand), kan du finde på: Ω Link-centralen, hvor du ruller ned til: Flightmaster fotos - God fornøjelse.

Med venlig hilsen - Geodoc_DK